סגור
רן ארז  יור ארגון ה מורים
יו"ר ארגון המורים העל־יסודיים רן ארז. כנראה נהנה מריטואל המשבר בחופש הגדול (צילום: נדב אבס)

פרשנות
רן ארז מציג: מדריך לניהול סכסוכי עבודה במערכת החינוך

לא צריך להתרגש מהמשבר שיזם יו"ר ארגון המורים במשא ומתן עם משרדי האוצר והחינוך. מדובר במהלך טקטי כשנותרו עוד שבועיים עד לסיום החופש הגדול. סביר שבסוף השבוע הבא, רגע לפני שנת הלימודים, כבר יהיה הסכם  

אין משבר אמיתי במשא ומתן בין משרדי האוצר והחינוך לבין המורים. יש משבר טקטי שיזם יו"ר ארגון המורים העל־יסודיים רן ארז. במסגרת המהלך, ביום חמישי לפני ישיבת המשא ומתן, הוא איים בשביתה אם לא יהיה הסכם, ואחרי הישיבה יצא בשורת האשמות, חלקן אמיתיות (האוצר לא מוכן לתת תוספות רטרואקטיביות למורים על חודשי עיצומים בלי שיקבל פיצוי בתמורה) וחלקן בדויות (לא נשמר כסף להסכם בתקציב).
במדריך לניהול סכסוכי עבודה, שרן ארז אולי יכתוב אחרי שיתפנה מהמשא ומתן על ההסכם הקיבוצי הנוכחי, יהיה בוודאי כתוב: שבועיים לפני מועד סיום המשא ומתן יש לצאת בהתקפות פומביות על האוצר כדי לשפר עמדות בדעת הקהל ולהטיל עליו אחריות לשביתה אפשרית. ובכל זאת, אחרי כמה שבועות של משא ומתן אינטנסיבי ושקט שהוביל שר החינוך יואב קיש, אפילו אנשי הממונה על השכר באוצר המנוסים קצת הופתעו מהסיבוב החד שלקח בלי לאותת. "לא משנה מה היינו אומרים בישיבה. הכל היה מוכן לבליץ התקשורתי שלו", אומרים שם.

ליהנות מעוד שנת מלחמות

בפרק הבא במדריך יהיה כתוב שנכונות לפשרות מתחילים לגלות רק שבוע לפני סוף החופש הגדול. זה אומר שהמועד שבו יתחיל המשא ומתן האמיתי הוא יום ראשון הבא. קיש, שהשקיע במשא ומתן הרבה זמן בשבועות האחרונים, לומד בדרך הקשה שחוק הטבע שקובע שלא סוגרים עניין לפני סוף החופש חזק אפילו מההצעה הלא רעה שהיתה ביום חמישי על השולחן.
במסגרת ההצעה, האוצר היה מוכן לתת לארז הקצאה של 225 מיליון שקל במקום 125 מיליון שקל לשיפור תנאי שכר בנושאים שחשובים לו. זאת, כדי שיסכים לטבלת שכר חדשה ומשופרת למנהלים ולמתן אפשרות למנהלים לחלק גמולי שכר גמישים למורים. סביר להניח שבעוד שבוע לא תהיה לו בעיה להסכים בדיוק לזה. הבעיה העיקרית שצפויה בשבוע הבא תהיה שארז טיפס על עץ גבוה בנושא ההתנגדות לחוזים האישיים והפך את זה למלחמת קודש על עתיד העבודה המאורגנת.
עוד שאלה היא אם ארז באמת יצליח לשפר עמדות במשא ומתן בשבועיים הקרובים או שהוא בעיקר נהנה מריטואל המשבר. בהחלט יכול להיות ששניהם נכונים וארז בן ה־79, שזהו קרוב לוודאי ההסכם הקיבוצי האחרון שלו, רצה להספיק עוד סיבוב קרבות לפני שזה נגמר. יכול להיות שזו בכלל הסיבה שכל מערכת החינוך בסכסוך עבודה בשנה האחרונה, למרות ההסכם שהושג באוגוסט שעבר — ארז פשוט רצה ליהנות מעוד שנה של מלחמות.

מי מנותק מהמציאות

חשוב לשים לב. אין הרבה חשיבות לרעשי הרקע של איומים שנשמע בשבוע הקרוב. באוצר עדיין אופטימיים וסביר שביום חמישי, 29 באוגוסט, או במוצאי שבת, 31 באוגוסט, יהיה הסכם. אם לא יספיקו, סביר שהשביתה תארך יום־יומיים. כולם יודעים שאין טיפת לגיטימציה לשביתת מורים במלחמה.
קיש צודק כשהוא נוזף בארז ש"מי שמאיים בכך ששנת הלימודים לא תיפתח, נמצא בניתוק מוחלט מהמציאות הישראלית ומדבר בחוסר אחריות קיצוני". זה היה משכנע יותר אם קיש עצמו היה זוכר שבשנה כל כך קשה לא ראוי לקדם הפיכה משטרית באקדמיה, להעביר תקציבי ענק קואליציוניים לרשתות החינוך החרדיות המפלגתיות, שנגועות באי־סדרים, וראוי לפתור את המצוקות התקציביות הקשות של מערכת החינוך בקיבוצי עוטף עזה, אף שהם לא מהמפלגה שלו.
התלמידים יכולים ללמוד מזה שהם רק נזק היקפי, וקונים ומוכרים אותם בכסף. בשנתיים שבהן התנהלו עיצומי המורים במקביל להפיכה המשטרית ולמלחמה הם היו בתחתית סדר העדיפויות. מצד שני, זה ללא ספק מכין אותם לחיים האמיתיים, שבהם ישלחו אותם למלחמה ללא סוף נראה לעין ויעבירו כספים ממשלמי המסים למגזרים שמשתמטים משירות צבאי. הכל כדי להבטיח את המשך שלטון נתניהו.
ולסיום קריאה לנושאים ונותנים: כידוע, ב־31 באוגוסט 2023 הושג הסכם בעל פה ורוב שנת הלימודים האחרונה התנהל סכסוך עבודה בגלל שהתווכחו על מה סיכמו. בבקשה, בבקשה, תדאגו שהפעם הכל יהיה כתוב וחתום ואם אפשר גם שיהיה סרטון.

נושאים מרכזיים במחלוקת בין ארגון המורים לאוצר

חוזים אישיים
  • האוצר: 6% מהמורים, 10% מהמנהלים
  • המורים: רק כתוספת לשכר הקיבוצי
שיפור שכר מנהלים
  • האוצר: טבלת שכר חדשה ומשופרת
  • המורים: משכורת 13 למנהלים אבל יישארו בטבלאות שכר מורים
תוספות שכר רטרואקטיביות
  • האוצר: המורים חייבים לתת פיצוי על העיצומים
  • המורים: תוספת של 800 שקל לחודש על פי ההסכם מהקיץ שעבר