אסור לעכב את חוק המטרו
אסור לעכב את חוק המטרו
העברת החוק במליאה תאפשר להתקדם עם הפרויקט המורכב והיקר ביותר שהמדינה קידמה מאז המוביל הארצי, וכל דחייה בקידומו משמעה הפסד של מיליארדים למשק
מושב החורף של הכנסת יסתיים ב־13 במרץ, ובשבוע וחצי שנותרו עד אז מנסים בקואליציה להעביר כמה שיותר חוקים לפני הפגרה. הזמן המועט שנותר, יחד עם השיתוק הפוליטי שאפיין את הקואליציה בחודשים האחרונים, הוביל ל"פקק חקיקה" וחוקים רבים נדחקים לאחור ולא ברור מתי יקודמו.
אחד המהלכים שמחכים לאישור הכנסת הוא חוק המטרו. החוק, שפוצל מחוק ההסדרים, עבר סדרה של דיוני בזק בוועדה למיזמי תשתית לאומיים בראשות ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו) ואושר לקריאה שנייה ושלישית בעזרת שיתוף פעולה לא אופייני בין הקואליציה לאופוזיציה. העברת החוק במליאה תאפשר להתקדם עם הפרויקט המורכב והיקר ביותר שהמדינה קידמה מאז המוביל הארצי, וכל דחייה בקידומו משמעה הפסד של מיליארדים למשק.
פרויקט המטרו הוא כביכול "פרויקט דגל" של הממשלה הנוכחית. יש קונצנזוס כמעט מוחלט בנחיצותו, ושרת התחבורה מרב מיכאלי, שר האוצר אביגדור ליברמן ואפילו ראש הממשלה נפתלי בנט מזכירים לא פעם את הרכבת התחתית בגוש דן בתור אחד הדברים המשמעותיים ביותר שהממשלה מקדמת.
הבעיה היא שבניגוד לחוקים אחרים, למטרו אין אמא ואבא פוליטיים. מדובר על חוק שמקודם בעיקר על ידי הדרגים המקצועיים במשרדי האוצר והתחבורה, ואף פוליטיקאי מלבד ח"כ מלינובסקי אינו רואה בו את ה"בייבי" שלו. החוק הוכתב לשרה מיכאלי על ידי האוצר, בדומה לרפורמת אגרות הגודש, וגם אם היא מעוניינת בקידומו, אז הוא לא נמצא בראש סדר העדיפויות שלה. גם ליברמן בוחר לא להטיל את מלוא כובד משקלו לקידום חוק המטרו, ובשיחה עם "כלכליסט" אתמול הצהיר כי החוק לא יעלה להצבעה במושב הנוכחי, אף שמדובר בעיכוב של אחד המהלכים הכלכליים המהפכניים ביותר בתולדות המדינה.
ישראל ידועה לשמצה בקצב האיטי של הקמה וייזום של פרויקטי תשתית. בחודשים האחרונים היה נדמה כי פרויקט המטרו דווקא מתחיל את צעדיו הראשונים ברגל ימין, עם עבודה מהירה של הכנסת ושל מנהלת המטרו בנת"ע (החברה הממשלתית המנהלת את הפרויקט). אסור שפרויקט הדגל של ממשלת ישראל ייפול בין הכיסאות, על מיכאלי וליברמן להתעשת ולהעלות אותו להצבעה באופן מיידי בכנסת.