סגור
מימין יו"ר יהדות התורה יצחק גולדקנופף ויו"ר ש"ס אריה דרעי
יצחק גולדקנופף ואריה דרעי (צילומים: אלכס קולומויסקי)

המפלגות החרדיות נגד נתניהו: גולדקנופף יטפל בהשתמטות, דרעי - בסבסוד המעונות

ראש הממשלה הבטיח ליו"ר יהדות התורה לקדם את החוק להשתמטות מגיוס של חרדים; במקביל דורשים במפלגות החרדיות להימנע מקיצוץ הקצבאות במסגרת תקציב 2025, ולמצוא פתרון להפסקת סבסוד מעונות היום לתלמידי ישיבה שאיבדו את מעמד דחיית השירות

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש הערב (רביעי) עם יו"ר יהדות התורה שר השיכון יצחק גולדקנופף, והבטיח לו לקדם את חקיקת חוק ההשתמטות מגיוס של חרדים. נתניהו אמר לגולדקנופף כי יקיים דיון עם כל הגורמים הרלבנטיים.
גולדקנופף חזר ותבע לחוקק תחילה את חוק ההשתמטות לפני חוק התקציב ל-2025. ללא תמיכת יהדות התורה וש"ס אין לנתניהו רוב בעד התקציב בכנסת.
ביוני אישרה הכנסת החלת דין רציפות על חוק ההשתמטות שהוגש ב-2022 על ידי בני גנץ בתפקידו כשר הביטחון. לפיכך ועדת חוץ וביטחון החלה לדון בחוק, לאחר שכבר אושר בקריאה הראשונה. יו"ר הוועדה ח"כ יולי אדלשטיין (ליכוד) דורש לקבוע יעדי גיוס משמעותיים של חרדים. במקביל, הוא הודיע כי לא יקדם את החוק להעלאת גיל הפטור מהמילואים בטרם יאושר חוק השתמטות עם יעדי גיוס ריאליים.
ועדת חוץ וביטחון מקיימת דיונים בפגרה בהצעת החוק, וההערכה היא שלבסוף יוצע לקבוע בשנה הקרובה יעד גיוס של 3,000 חרדים. הצבא הודיע כי זוהי המכסה של החרדים אותה יוכל לגייס בשנתיים הקרובות. השאלה היא האם אדלשטיין יסכים בסופו של דבר למספר הזה. כמה חברי כנסת מהליכוד, ובהם אלי דלל, תבעו לקבוע יעדי גיוס משמעותיים יותר. שר הביטחון יואב גלנט (ליכוד) מתנגד לנוסח הנוכחי של החוק, ואף הצביע נגדו בהצבעה על החלת דין רציפות במליאה.
נתניהו ינסה להוביל להגיע לפשרה עד לדיון בממשלה על תקציב המדינה בסביבות ה-8 באוקטובר 2025.
גורמים בקואליציה אומרים כי אם תושג הסכמה על חוק ההשתמטות, יהיה ניתן לדון ביתר רצינות בחוק התקציב. החרדים מתנגדים להצעה להקפאת קצבאות הביטוח הלאומי והקפאת שכר מינימום. הם גם דורשים להפשיר 600 מיליון שקל לישום הסכמי "אופק חדש" למורות החרדיות, וכן למנוע פגיעה בסבסוד המעונות לחרדים שאיבדו את מעמד דחיית השירות. נתניהו כבר הודיע שיתנגד לחלק מההצעות להקפאת הקצבאות. בדיון שנערך השבוע בממשלה נמתחה ביקורת על הנחיית היועמ"שית גלי בהרב מיארה למנוע את סבסוד המעונות החל ב-30 בנובמבר.
בעקבות ריבוי הנושאים שבהם דורשים החרדים פתרון מנתניהו, הם החליטו על "חלוקת עבודה": גולדקנופף יוביל את חוק ההשתמטות, אריה דרעי יו"ר ש"ס את ביטול סבסוד המעונות למשפחות אברכים שלא משרתים בצבא, ויו"ר ועדת הכספים משה גפני - את הגדלת התקציבים למוסדות החרדיים ולמורות החרדיות.
הכנסת חוזרת לכנס החורף ב-27 באוקטובר, ועוד לפני חקיקת חוק התקציב ינסו לפתור את בעיית חוק ההשתמטות וסבסוד המעונות. הממשלה צפויה להגיש את חוק התקציב ל-2025 לקריאה ראשונה כנסת רק באמצע נובמבר 2024 - באיחור של שבועיים מהמועד הקבוע בחוק. החוק לא קובע סנקציות במקרה של אי הנחת חוק התקציב במועד. אם התקציב לא יאושר עד 31 במרץ, הכנסת תתפזר לבחירות.