מורי פרויקט היל"ה משביתים את הלימודים לשעתיים ביום
מורי פרויקט היל"ה משביתים את הלימודים לשעתיים ביום
העיצומים נובעים מהעובדה שמשרד החינוך לא מעדכן את שכר המורים בהתאם לחוזה השכר החדש שנחתם איתם. הצעדים הללו מתווספים לאי העברת ציוני המגן למשרד החינוך. מורה בתוכנית: "אם אנחנו לא חשובים למשרד החינוך זה אומר שהילדים לא חשובים לו"
מורי פרויקט היל"ה (השכלת יסוד ולימודי השלמה), שנותן מענה לימודי לנוער שנשר ממסגרות הלימוד הפורמליות, החלו בהשבתה סמלית של הלימודים לשעתיים ביום בכל מחוז ברחבי הארץ. הצעדים הללו מתווספים לאי העברת ציוני המגן למשרד החינוך, עיצומים שהמורים נוקטים בו מאז חודש פברואר החולף.
העיצומים נובעים מהעובדה שמשרד החינוך לא מעדכן את שכר המורים בהתאם לחוזה השכר החדש שנחתם איתם. משרד החינוך תולה את אי העדכון בצורך להוציא מכרז להוצאת מפעיל חדש לתוכנית (כיום התוכנית מופעלת באמצעות החברה למתנ"סים). זאת לאחר שהמכרז שנועד להתפרסם בינואר 2023 נדחה לחודש יוני 2024 כתוצאה מכך המורים לא מקבלים השנה את תוספת השכר שסוכמה (תוספות השכר נעות בין 8%-28% לשכר).
תוכנית היל"ה מהווה את ה"תחנה האחרונה" לנוער נושר בגילאי ט'-יב', רגע לפני נטישת התלמידים את המערכת, ומביאה אותם לסיים 10, 12 שנות לימוד, ואף להביא את מי שמסוגל ורוצה בכך לבגרות מלאה. במסגרת התוכנית לומדים 8,000 תלמידים ברחבי הארץ, שאותם מלמדים 1,300 מורים. התוכנית מופעלת באמצעות מכרז לאיתור מפעיל אחת לחמש שנים.
מאיגוד מורי היל"ה המאוגד בארגון "כח לעובדים" נמסר כי המשמעות בפועל היא ששכר המורים הנאבקים על גורלו של נוער נושר - מוקפא מאז שנת 2018, כשממילא הם עובדים בתנאים נחותים משמעותית ממורים אחרים במערכת. עד היום בכל מכרז התאפס הוותק שצברו המורים בדומה לדפוס עבודה קבלנית. בכך מתפקדים המורים הלכה למעשה כ"מורי ומרות קבלן, עובדים ללא כל ביטחון תעסוקתי. כתוצאה מכך עתר האיגוד לבית המשפט לעניינים מנהליים בירושלים "במחאה על תנאי ההעסקה המפלים".
שירה חייט, שעובדת במשרה משולבת במערכת החינוך הרגילה ובתוכנית היל"ה ב-10 השנים האחרונות: "אני עובדת עם נוער רגיל שנשר ממסגרות בעירית ירושלים, רובם היו ברחוב בלעדינו. אנחנו התחנה האחרונה שלהם. היה לי תלמיד שהגיע אחרי שכמה מוסדות לימוד זרקו אותו. הוא סייים אצלנו תעודת בגרות מלאה, ועכשיו הוא בצבא. הוא ילד שהגיע מהמקום הכי נמוך, לא יכל לשבת 30 שניות בשקט בכיתה ויצא מאיתנו עם ראש מורם, עם הרגשה שיש לו סיכוי להצליח בעולם הזה.
"הגיע הזמן להכיר במורים שעושים את העבודה הכי משמעותית עם נוער שזקוק לאהבה, תמיכה, שייכות כדי שיחזור להאמין בעצמו, ושיפסיקו לקבל יחס כמורים הכי נחותים שיש במערכת. אם אנחנו לא חשובים למשרד החינוך זה אומר שהילדים לא חשובים לו".
טלילה אילון, מורה בתוכנית וחברת איגוד מורות היל"ה בכוח לעובדים: "התקציב לתוספת השכר כבר קיים. אין כל סיבה לגרירת הרגליים הזו, דווקא כעת, כשהיקף התלמידים הנושרים גדל וצפוי לגדול, כתוצאה מחוסר היציבות שגוזרת עלינו המלחמה. הסירוב לשיפור בשכר, כמו גם החתימה הצפויה על הסכם קיבוצי למורי העל יסודי, יעמיקו את הפער ביננו לבין מורי העל יסודי, ויגבירו את עזיבת המורות והמורים דווקא בעת הזו. השתדלנו לצמצם את היקף הפגיעה בתלמידים ואנו ממשיכים בצעדי מחאה הדרגתיים".
ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "המשרד מייחס חשיבות רבה למתן מענים לתלמידים מנותקים ועושה הכל כדי להחזירם למעגל הלמידה באמצעות תוכנית היל"ה. מורי היל"ה מועסקים על ידי החברה למתנסים עד לבחירת מפעיל חדש בהמשך למכרז שפורסם. המשרד מכיר בכך שמורי התוכנית זכאים לביטחון תעסוקתי ולרצף תעסוקתי ובתוך כך, המכרז העכשווי והחדש מגן על זכויותיהם ותנאי העסקתם של המורים. באשר לסכסוך העבודה בין המורים לבין המעסיק המשרד יגיב בבית המשפט. ועוד דבר, המשרד מביע את תמיהתו על הבחירה של וועד המורים לפגוע בזמן מלחמה, בתלמידים הנמצאים במצב סיכוני".