בלעדיבתי החולים מממנים את מי שמפקח עליהם במשרד הבריאות
בלעדי
בתי החולים מממנים את מי שמפקח עליהם במשרד הבריאות
שכרם של 11 עובדים בחטיבת בתי החולים במשרד הבריאות משולם בידי התאגידים הרפואיים של בתי החולים - שעליהם אמורה החטיבה לפקח
11 עובדים בחטיבת בתי החולים הממשלתיים במשרד הבריאות הועסקו באמצעות תאגידי הבריאות של בתי החולים – אותם גופים שהחטיבה עצמה אמורה לפקח עליהם. בנוסף, בין השאר מדובר בעוזרת האישית של מנהל החטיבה, ד''ר דודו דגן, ששכרה ברוטו עמד על 45 אלף שקל בחודש - יותר ממנכ"ל משרד ממשלתי. הפרשה החמורה הגיעה בימים האחרונים למנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, ולחשב המשרד חסן איסמעיל, שפתחו בבדיקה מקיפה. במקביל הורה בר סימן טוב שהחל מהבוקר כל מי שעדיין מועסק באמצעות תאגיד – לא יוכל להיכנס לבניין משרד הבריאות. האירוע גרם למתח רב בין בר סימן טוב לדגן, שעלול למצוא את דרכו החוצה.
חטיבת בתי החולים הממשלתיים היא בעצם הרגולטור של המרכזיים הרפואיים, שמורכבים משני ארגונים: בתי החולים הממשלתיים ותאגידי הבריאות שלצידם.
הפרשה נחשפה לאחר שלאוזניהם של בר סימן טוב ואיסמעיל הגיעה רכילות על השכר ואופן ההעסקה הבעייתי של העוזרת האישית של מנהל החטיבה דגן. בר סימן טוב ואיסמעיל ביקשו מהייעוץ המשפטי ומהחשבות לבדוק את הנושא וגילו כי הסיפור נכון, ודרשו להפסיק לאלתר את העסקתה באמצעות התאגיד. אלא שבאותו מעמד הם עודכנו, כי היא לא היחידה. ישנם עוד עשרה עובדים – חלקם בכירים - שהועסקו ועדיין מועסקים באותה צורה, כשהתאגידים של שלושת בתי החולים הגדולים במדינה - שיבא, איכילוב, רמב"ם, שיתפו פעולה והסכימו להעסיקם, ואיתם גם בית החולים ברזילי. בר סימן טוב ואיסמעיל דורשים בדיקה מיידית ורטרואקטיבית של הפרקטיקה הזו, כולל בתקופת הקדנציה הקודמת שלו ב־2015־2020.
לכאורה קיים הסבר לשיטת ההעסקה המשונה הזו וכיצד היא התחילה: צורך בביצוע פרויקטים ספציפיים וקצרי טווח על ידי אנשי שטח, שמכירים היטב את עבודת בתי החולים. כלומר, מדובר במהלך חריג ביותר שמחייב ידע של עובד תאגיד, שלא סביר שיסכים להתפטר ולעזוב את עבודתו לצורך ביצוע עבודה קצרת טווח. השאלה כעת היא מדוע ואיך הפרקטיקה הבעייתית התפתחה לממדים כאלה. עוד עולה השאלה האם החריג הזה נוצל כדי להעסיק עובדים בשכר גבוה במיוחד תוך הסתרה מהממונה על השכר באוצר, אפי מלכין, שאינו מפקח על השכר בתאגידים אך כן על שכר עובדי משרד הבריאות. יצויין שמלכין דורש להטיל פיקוח על שכר התאגידים עוד מימיו כסגן הממונה על השכר האחראי על מערכת הבריאות.
מהבדיקה הראשונית במשרד הבריאות עולה, כי דגן קיבל התראה בזמן אמת כי אופן העסקה זה אינו מתאים ואינו ראוי לעובדי מטה, לרבות עוזרים אישיים, אך נראה שהתעלם ממנה.
כך או כך, בכל מקרה מדובר במהלך פסול, שכן אסור בתכלית האיסור שעובדים בגוף מפקח יועסקו באמצעות הגופים המפוקחים תחתיו, לבטח בהיקפים ובטווחי זמן כאלו ולבטח כשמדובר בעוזרת אישית של מנהל הגוף המפקח. שאלה נוספת שעולה היא כיצד קרה שאף שומר סף במשרד הבריאות לא עצר את צורת ההעסקה הבעייתית הזאת ומדוע הבדיקה החלה רק בעקבות רכילות משרדית.
ממשרד הבריאות נמסר: "בהנחיית המנכ"ל נפתחה בדיקה ובתום הבירור המשרד יקבל החלטות".