דעהבין היועמ"ש לסגירת גל"צ
דעה
בין היועמ"ש לסגירת גל"צ
ליועמ"ש ולגל"צ הרבה מהמשותף. מדובר בשני מוסדות שצמחו והתעצמו ללא כוונה, ללא תכנון, ובמיוחד ללא חוק מסדיר, במיוחד את כוחות העל של היועץ שהפך לעובד הציבור החזק ביותר בישראל וכנראה בכל העולם הדמוקרטי
לממשלת ישראל, כמו לכל ישות ביקום, יש את ה־raison detre שלה, את סיבת קיומה. סיבות קיומה של הממשלה נחשפות בהדרגה, בשלושה רבדים.
הראשון, הבסיסי, הוא בעצם הקמתה. כמו ששכר מצווה – מצווה, כך שכר הקמתה - הקמתה, שמבשרת את הסרת מחולל השנאה, ההסתה, השקרים ופולחן האישיות. סיבת הקיום כאן היא כפולה: החזרת השפיות והחזרת הדמוקרטיה, שעמדו שתיהן בסכנת קריסה.
את הרובד השני ניתן לכנות כך: כל מה שעשה (או לא עשה) נתניהו, אנחנו נעשה בדיוק את ההיפך. נתניהו לא הקים ועדת חקירה למירון, אנחנו נקים (ובהמשך גם לצוללות). נתניהו העביר מזוודות דולרים לחמאס, אנחנו לא נעביר. הוא הכיל בלוני תבערה, אנחנו נגיב בהפצצות. ובהמתנה, האתגרים הקשים יותר: מאחזי אביתר וחאן אל אחמאר.
הרובד השלישי אינו תלוי נתניהו. כאן מדובר ברפורמות עומק שמבקשות לטלטל מוסדות ומסורות עתיקות יומין בחברה הישראלית. חוק יסוד שיאפשר התגברות על בג"ץ, פיצול תפקיד היועץ המשפטי, סגירת גלי צה"ל.
ליועץ ולגל"צ הרבה מהמשותף. מדובר בשני מוסדות שצמחו והתעצמו ללא כוונה, ללא תכנון, ובמיוחד ללא חוק מסדיר, במיוחד את כוחות העל של היועץ שהפך לעובד הציבור החזק ביותר בישראל וכנראה בעולם הדמוקרטי כולו.
ולשניהם משותפת הטענה שגם אם הרפורמה לגיטימית, זה לא הזמן. וכך גם עכשיו: עת הגמילה מנתניהו הוא לא הזמן להחליש שני מוקדי כוח ותיקים, בתקשורת ובשלטון החוק. הרפורמה הגל"צית מונעת מהרצון להיפטר מיעקב ברדוגו; רפורמת היועץ מונעת מהרצון לספק את הסנטימנט הימני לפיצול והחלשה של אכיפת החוק. כרגיל, שיקולים זרים מרקדים ביחד עם שיקולים לגיטימיים, והכל כדי לספק לממשלה 'סיבות לקיומה'. סיבות שאינן רק נתניהו.