בלי מפקד עדכני: התקציבים מגיעים למקומות הלא נכונים
בלי מפקד עדכני: התקציבים מגיעים למקומות הלא נכונים
הזמן הרב שחולף בין מפקדי האוכלוסין פוגע במערכת הנתונים של ישראל. למשל: המדד הסוציו־אקונומי, שנושאים תקציביים רבים נקבעים לפיו, הופך פחות מדויק. האוצר סירב להתחייב שב־2022 יהיה תקציב למפקד
מפקד האוכלוסין המתוכנן ל־2022 צפוי לשבור שיא שלילי אחד לפחות: הוא ייערך 14 שנים אחרי המפקד הקודם, הזמן הארוך ביותר בין שני מפקדים בתולדות ישראל.
מפקדי אוכלוסין חיוניים מאוד לדיוק כדי לספק בסיס נתונים מדויקים למערכת קבלת ההחלטות של מדינת ישראל. שלשום הודיעה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) על דחיית המפקד בארבעה חודשים מדצמבר השנה לאפריל 2022 בשל אילוצי הקורונה שהקשו על ההכנות. זה עיכוב מובן.
הדחיות והעיכובים הקודמים, לעומת זאת, היו הרבה פחות הכרחיים ונבעו מידו הקפוצה של משרד האוצר ומחלוקות על שיטות המפקד בין הסטטיסטיקאים. שלשום, אגב, סירב האוצר להתחייב, בתשובה לפניית "כלכליסט", שב־2022 יהיה תקציב למפקד, כך שנותר רק לקוות שלא תהיה דחייה נוספת.
באתר הלמ"ס מוסבר ש"מפקד האוכלוסין הוא פרויקט איסוף הנתונים הגדול ביותר בישראל. הלמ"ס מקיימת את המפקד פעם בעשור, והוא מספק תמונת מצב מלאה ומדויקת על אוכלוסיית המדינה, בהיבטים דמוגרפיים, חברתיים וכלכליים. הנתונים עוזרים לתכנון ומשמשים בסיס לקבלת החלטות".
כך, למשל, המפקד חיוני לעדכון המדד הסוציו־אקונומי של יישובים, שתקציבים רבים נקבעים לפיו. הוא גם חיוני לתחזיות תחבורה, למשל לקביעת מיקום של תחנות אוטובוס או לתכנון של הקמה וסגירה של בתי ספר וגני ילדים.
סוקרים יגיעו לחלק מהבתים
שני היבטים הופכים את המפקד לכל כך חשוב. האחד הוא שיש בישראל 3,500 אזורים סטטיסטיים. אפילו סקרי הענק של הלמ"ס לא מספיקים כדי לעדכן את המידע על האוכלוסייה בכל אזור ולשם כך דרוש מפקד. ההיבט השני: כ־20% מהאוכלוסייה אינם רשומים במרשם האוכלוסין בכתובת המגורים שלהם וכדי לדעת איפה הם באמת גרים דרוש מפקד.
בפועל, הימים של מפקד מלא מדירה לדירה חלפו מהעולם בשל מהפכת המחשוב, שמעמידה לרשות הלמ"ס שורה של מאגרי מידע מינהליים, ובשל העלויות העצומות. מפקד מלא היה עולה 1.5 מיליארד שקל. לכן במפקד האחרון של 2008 כבר השתתפו רק 17% ממשקי הבית ובמפקד הקרוב ישתתפו רק 7%. זה אמור לעלות 300 מיליון שקל. השאיפה היא שכמה שיותר אנשים יענו למפקד במחשב, היתר בטלפון. הסוקרים יגיעו רק לבתים של מי שלא יענה מרחוק.
בעוד השאיפה היא לערוך את המפקד פעם בעשור, במציאות הוא נערך כל 12.3 שנים בממוצע. זאת, כיוון שתמיד יש עיכובים תקציביים או אחרים. סמנכ"ל הלמ"ס לשעבר והיום יו"ר הוועדה המייעצת למפקד האוכלוסין ד"ר אליהו בן משה מספר שב־2004, כשהוא היה אחראי על המפקד, הוא שמע ברדיו ששר האוצר אז בנימין נתניהו דחה את המפקד מ־2006 ל־2008.
ב־2018 פרסמה הוועדה המלווה של המפקד בראשות בן משה דו"ח קשה מאוד על העיכובים במפקד כתוצאה ממחלוקות על היקפו. "נוצר הרושם כי הלמ"ס בשנת 2018 מוותרת בפועל על ביצוע המפקד", כתב בן משה בשם הוועדה. "בהסתכלי על מדינות אחרות שעומדות במשימה זו בהצלחה לא קטנה, בכל 10 שנים כנדרש, אני מתמלא קנאה (ובושה...). חברי הוועדה המייעצת חשים חוסר אונים. הלמ"ס התנהגה עד כה כאילו יש כל הזמן שבעולם והמפקד אינו דחוף".
בן משה גם חזה שאף שהמפקד נקבע אז ל־2020, הוא יידחה. הוא כמובן לא חזה שזה יקרה בשל מגפה עולמית. בסופו של דבר הושגה הסכמה על המפקד המשולב, ובן משה אומר שזהו פתרון שעונה לדרישות המקצועיות.
האם האוצר יעמוד בדיבורו
בן משה מציין ש"אחת הסיבות לדחיות היתה שאלה של כסף. אתה כל הזמן רודף אחרי האוצר לקבל את התקציבים, ואז אתה דוחה את הפעולות וקבלת ההחלטות. זו פעולה שהיקפה פי 50 או 100 ממה שהלמ"ס עושה בדרך כלל ומחייבת העסקה של אלפי עובדים לפרק זמן קצר. היא מחייבת תקציב בטוח. ההבטחה הפעם ניתנה בימי הממשלה הקודמת. אנחנו מקווים שהאוצר יעמדו בדיבורו". בפועל, כאמור, אגף תקציבים סירב להגיב האם התקציב למפקד 2022 מובטח.
מהלמ"ס נמסר כי "הלשכה נאלצה לדחות את מועד ביצוע מפקד האוכלוסין משנת 2021 לאפריל 2022, בשל משבר הקורונה והמורכבות שבאיסוף נתונים בשטח בתקופה מורכבת זו. במהלך העשור האחרון בחנה הלמ"ס חלופות שונות לביצוע מפקד האוכלוסין ועם ההחלטה הסופית על המתודולוגיה המפקדית שהתקבלה בשנת 2018, הגיעה הלמ"ס להבנות וסיכומים עם אגף תקציבים והחשב הכללי במשרד האוצר".