סגור

בלעדי
ממתינים למכונית החדשה? חכו עד הקיץ

יבואני הרכב בישראל מדווחים על דחייה במסירות כלי רכב חדשים בעקבות משבר השבבים העולמי ועיכובים בהגעת רכבים לארץ

ענף הרכב הישראלי רשם בארבעת החודשים הראשונים של 2021 מסירות מצוינות. לפי מידע מקדים, בינואר-אפריל נמסרו 125,279 מכוניות – עלייה ניכרת של 43% לעומת 87,730 מכוניות שנמסרו בתקופה המקבילה אשתקד - ומרבית יבואני הרכב גם הצליחו לרשום עלייה נאה בהיקפי המכירה.
יונדאי מסרה 19,716 מכוניות, עלייה של 49% ביחס לתקופה המקבילה ב-2020; טויוטה מסרה 16,545 מכוניות, שיפור של 48% לעומת ינואר-אפריל אשתקד; וקיה מסרה 14,656 מכוניות – עליה של 36%.
2 צפייה בגלריה
מבחן רכב קיה סורנטו
מבחן רכב קיה סורנטו
קיה סורנטו. היבואנית טלקאר: "ביקושים חזקים פוגשים היצע מוגבל"
(צילום: טל אזולאי)
אולם נתונים אלה אינם משקפים את מה שעתיד להתרחש בהמשך השנה. במהלך החודשים האחרונים נאלצו מרבית יבואני הרכב בישראל להודיע ללקוחות כי מועדי מסירות הרכבים החדשים שלהם יידחו לתוך חודשי הקיץ - זאת לאחר שיצרני הרכב, שנפגעו ממשבר השבבים העולמי, הודיעו ללקוחותיהם ברחבי העולם על קשיי יצור.
לצד המחסור בשבבים מורגש גם מחסור ברכיבים נוספים, שמקורם במדינות שנפגעו במגפת הקורונה. לדוגמה, יצרני הרכב הקוריאנים מתמודדים כעת עם מחסור בצמיגי רכב, דבר הגורם לעיכובי אספקות בשוק הרכב הישראלי. יתרה מזאת, חלק מיבואני הרכב מדווחים גם על מחסור בחלקי חילוף, שנובע מהשבתת מפעלים ברחבי העולם, קשיי אספקה גלובליים וגם פגיעות נקודתיות של הקורונה בשרשרת האספקות דווקא של יצרני חלקי החילוף.
עם יצרניות הרכב שמשלוחיהן מתעכבים נמנות, בין השאר, יונדאי, קיה, סקודה, פיג'ו, רנו וניסאן. בחלק מן המקרים, כך נודע ל"כלכליסט", נאלצו חברות הליסינג - הקנייניות הגדולות ביותר בישראל של רכבים חדשים - להעמיד לרשות לקוחותיהן רכבי גישור. מדובר ברכבים מציי ההשכרה או רכבים שכבר חזרו מלקוחות, כדי שהלקוחות שממתינים לרכב חדש לא יעזבו את חברת הליסינג - נושא בעייתי מאוד לנוכח העובדה שבימים אלה שוקלים רבים ממחזיקי הרכב הצמוד את המשך דרכם מול חברת הליסינג.
2 צפייה בגלריה
מכוניות פז'ו 208-e מכונית חשמלית
מכוניות פז'ו 208-e מכונית חשמלית
מכוניות פיז'ו. עיכובים של חודש עד שלושה
(צילום: איי אף פי)
למשל, בדוד לובינסקי, יבואנית פיג'ו, סיטרואן, אופל ו-MG, ציינו כי החברה חווה בימים אלה עיכובים של חודש עד שלושה חודשים בדגמים שונים, דבר הגורם גם לעיכוב בהשקת דגמים חדשים כגון אופל מוקה. בנוסף הדגישה דוד לובינסקי, כי בעיות שילוח והובלה מעכבות גם משלוחים של חלקי חילוף.
טלקאר, יבואנית קיה, ציינה כי "ביקושים חזקים מאוד למכוניות חדשות פוגשים היצע מוגבל. אנו עושים כל שניתן להקדים מועדי אספקה". ואילו יבואנית טויוטה ציינה כי עיקר הדגמים קיימים במלאי של החברה, וכי הדגם היחיד שמורגש בו חסר הוא לנד קרוזר. גם במקרה של קבוצת קרסו עומדת היבואנית בפני מלאים מוגבלים, שר תלויים בקיבולות היצור של רנו וניסאן.