לא יושבים בחושךאם הרכב החשמלי לא בא לישראל, הישראלים יבואו אליו
לא יושבים בחושך
אם הרכב החשמלי לא בא לישראל, הישראלים יבואו אליו
לישראל כמעט לא מגיעות גרסאות חשמליות של דגמים עממיים, וחובבי הסביבה נאלצים לשנס מותניים ולייבא אותן בעצמם. נתוני משרד התחבורה מלמדים כי לצד היבוא האישי המסורתי של מכוניות יוקרה כמו פרארי ומרצדס, מתחילות לנחות בישראל בדרך זו גם חשמליות כמו שברולט בולט וסמארט EV, שמחירן נמוך מ־200 אלף שקל
שוק הרכב הישראלי, כך לפחות עשוי להיראות למי שעוקב אחרי כותרות העיתונים, נמצא בעיצומה של קדחת רכב חשמלי, עם ישראלים המתנפלים בהמוניהם על סוכנויות הרכב החשמלי, מתנתקים מהשקע ונוסעים לדרך בלתי מזהמת. אך המציאות שונה: לחלק גדול מן ההייפ בנושא אחראית כמובן טסלה, אלא שבבחינת נתוני המסירות של יבואני הרכב וגם של משרד התחבורה מגלים שמכוניות חשמליות עדיין מהוות אחוז קטן בלבד מהמכירות.
למעשה, במקרה של רוב יבואני הרכב הגדולים ביותר בישראל, אשר נמנים עם "החמישייה הפותחת", היצרנים הגדולים כמו טויוטה או סקודה אפילו לא מציעים רכב חשמלי מתוצרתם בישראל, ואילו במקרה של יונדאי או קיה היקף מכירות הרכב החשמלי זניח מאוד בהשוואה למכירות רכב מזהם.
עם זאת, נתון מעניין עולה מרשימת המכוניות ביבוא אישי שהגיעו לישראל השנה ובשנה שעברה. מרשימת הנתונים שנמצאת במשרד התחבורה מתברר כי לצד מכוניות פרארי, מרצדס בנץ וב.מ.וו שהגיעו ביבוא אישי, אפשר למצוא ברשימה מכוניות נדירות אפילו יותר: חשמליות עממיות, בדיוק המכוניות שיבואני הרכב אינם מייבאים ארצה באופן שוטף. לא מדובר במכוניות בשווי של מעל חצי מיליון שקל או אפילו 200 אלף שקל, אלא במכוניות שבעולם אימצו ובישראל שכחו. ברשימה הזו אפשר למצוא למשל את גאוותה של שברולט: חוד החנית החשמלי של היצרנית, הבולט העממית, שאינה מיובאת לישראל על ידי היבואנית הרשמית של שברולט, UMI. לצד שברולט בולט ניתן למצוא במורד הרשימה גם את מכונית סמארט EV, גרסתה החשמלית של סמארט שאינה מיובאת לישראל על ידי כלמוביל, יבואנית מרצדס. כמו כן מככבים ברשימת היבוא האישי שמות מוכרים יותר לצרכן הישראלי, כמו ניסאן ליף. המשותף לכל המכוניות האלה הוא שהן חשמליות, הן עולות פחות מ־200 אלף שקל, ובחלק מן המקרים אפילו מדובר במכוניות במחיר של כ־150 אלף שקל.
פונים אל סוכנויות יבוא אישי
בדומה למכירת המכוניות החשמליות על ידי יבואני הרכב הוותיקים שהיקפה זעום, כך גם היבוא האישי של רכבים חשמליים לישראל. רוב הישראלים שמייבאים מכונית ביבוא אישי מעדיפים להפעיל את סוכני היבוא האישי ליבוא של מכוניות יוקרה, אך בניגוד לרוכשי מכוניות יוקרה, אשר מייבאים את המכוניות לישראל מסיבות אשר קשורות ביכולת לייבא יותר בזול, מייבאי מכוניות חשמליות ביבוא אישי עושים זאת פשוט בגלל חוסר היצע משווע בשוק הישראלי.
לשם המחשה, בטבלת המכירות של הרכבים החשמליים בישראל על ידי יבואני הרכב הוותיקים בשנת 2020 המספרים עלובים למדי. להיטי מכירות כמו ניסאן ליף, יונדאי איוניק ודומותיהן לא זכו אפילו להעלות 100 מכוניות חשמליות על הכביש. על דגמים חשמליים עממיים אחרים כמו שברולט בולט אין מה לדבר בכלל. אולי מסיבה זו בחרו רוכשי מכוניות חשמליות לפנות דווקא לערוץ היבוא האלטרנטיבי.
הבחירה לייבא מכוניות חשמליות ביבוא אישי נחשבת פורצת דרך, מהסיבה הפשוטה שישראלים בדרך כלל לא בוחרים לייבא מכוניות עממיות בעלות מנוע בנזין ביבוא אישי, בין היתר מכיוון שההיצע בישראל אינו שונה כמעט במאום מן ההיצע העולמי, מה שהופך את היבוא האישי ללא כדאי. זאת לעומת רכב חשמלי עממי, שפשוט קשה למצוא בישראל, מה שדוחף מתעניינים ברכב חשמלי לערוץ זה.
כל ישראלי יכול לייבא מכונית ביבוא אישי. על פי החוק, מי שיש לו רישיון נהיגה ישראלי רשאי לייבא ארצה רכב שיהיה לשימושו האישי ויעמוד בתקנות הבטיחות והזיהום הישראליות. כמו כן, הרכב צריך להיות כזה שלא חלפו שנתיים ממועד ייצורו, כלומר ניתן לייבא למשל רכב משומש בן שנה. במקרה של רכבים חשמליים, יבוא של רכב כזה נהנה מיתרון נוסף אשר תקף גם לגבי רכב חדש שמיובא לישראל: הפחתת מס קנייה ל־10% (לעומת 83% ברכב רגיל). הליך היבוא האישי מורכב למדי, לכן רוב היבואנים האישיים פונים אל סוכני יבוא, שפעילותם מעוגנת בחוק.
כמה זה עולה
נתוני יושופס, המתמחה ביבוא אישי של מכוניות, מראים עד כמה כדאי לייבא אישית מכונית חשמלית עממית. ניסאן ליף, למשל, מודל 2020, שנמצאת בארה”ב עם 13 אלף ק”מ על השעון, תעלה לצרכן הישראלי 130 אלף שקל (כולל מסים), כלומר מחיר נמוך יותר ממכוניות משפחתיות מקבילות בעלות מנוע בנזין, ואפילו מחיר נמוך מעט ממכוניות חשמליות חדשות מתוצרת סין. ניסאן ליף אחרת בצבע כחול אשר ממתינה בסוכנות ניו־יורקית עם 5,000 ק”מ השעון, גם היא מודל 2020, תעלה בישראל 145 אלף שקל.
אחת הסיבות לירידות במחירי ליף היא שיווק אגרסיבי של טסלה מודל Y העממית, מה שגרם לצרכנים האמריקאים להחזיר את ליף. בניגוד לניסאן ליף, בולט של שברולט נהנית יותר מתדמית של אופנתית ולכן מחירה גבוה יותר, אבל עדיין נמוך יותר ממחירי מכוניות חשמליות מקבילות חדשות בישראל. בולט אדומה מודל 2020, אשר ממתינה בסוכנות במרילנד עם כ־12 אלף ק”מ על השעון, תעלה בישראל 150 אלף שקל; ובולט אחרת מודל 2021, אשר ממתינה בסוכנות בניו ג'רזי עם 2,000 ק”מ על השעון, תעלה לקונה בישראל 170 אלף שקל.
כל המחירים האלה אינם מתקרבים לא למחיר של טסלה 3 חדשה, וגם לא למחיר של מכוניות חשמליות משומשות אשר כן משווקות בישראל. לדוגמה, ניסאן ליף ששווקה בישראל בשנת 2020 עולה בשוק הישראלי כ־133 אלף שקל, אבל הסיכוי נמוך למצוא אחת מעשרות בודדות של ניסאן ליף ששווקו בישראל, ולרכוש את הרכב במחיר המחירון בהתחשב בכמה שהוא נדיר. נשאלת גם השאלה כמה תעלה טסלה 3 משומשת, אך דווקא במקרה זה קיימות בעיות אחרות: חוזי התחזוקה של טסלה מדגישים כי רכב שנמכר לשוק אחד ועובר בין מדינות, עשוי לא להיות זכאי לעדכוני תוכנה, מה שגורם לסוכני היבוא לא למהר להמליץ ללקוחות לייבא טסלות.