סגור

משרד המשפטים: 70 משרות בכירות ודרגי ביניים ממתינות לשר החדש

אחד האתגרים המשמעותיים לשר הנכנס יהיה מינוי שופטים, בעיקר לבית המשפט העליון, ופיצול תפקיד היועץ המשפטי לממשלה לשניים

אמנם כבר בשלב מוקדם של המו"מ הפוליטי בגוש השינוי נקבע כי גדעון סער ימונה לשר המשפטים, אולם נושאים שבתחום אחריות המשרד נותרו עד הדקה ה־90 במחלוקת שאיימה לפוצץ את כל המו"מ — בעיקר סביב הוועדה לבחירת שופטים, שבראשה יעמוד סער. אחד האתגרים המשמעותיים של שר משפטים הוא מינוי השופטים, בעיקר לבית המשפט העליון, היות שזהותם תעצב את פני מערכת המשפט הישראלית.
אתגר לא פחות גדול נוגע למעמד היועץ המשפטי לממשלה וליוזמה שסער מוביל לפיצול תפקיד היועץ המשפטי לממשלה לשניים (יועמ"ש ותובע כללי), מהלך שלדעת משפטנים רבים עלול להביא להחלשת מעמד היועמ"ש.

גם אם תפקיד היועמ"ש ייוותר כפי שהוא, עדיין זהו המינוי המאתגר ביותר במשרד המשפטים לאחר שאביחי מנדלבליט יסיים את הקדנציה בפברואר 2022. תפקיד בכיר נוסף שיש להופכו לקבוע הוא של פרקליט המדינה, שעו"ד עמית איסמן מונה אליו למ"מ בלבד. מינוי קבע אחר שיש לבצע הוא פרקליט מחוז צפון, תפקיד שמילא איסמן עד לאחרונה, ובינתיים נעשה גם הוא במילוי מקום.
3 צפייה בגלריה
ח"כ גדעון סער הליכוד כנס בהוד השרון 25.11.19
ח"כ גדעון סער הליכוד כנס בהוד השרון 25.11.19
גדעון סער
(צילום: יאיר שגיא)

תפקידים בכירים נוספים במשרד המשפטים שאינם מאוישים זה זמן רב בשל הכאוס הפוליטי הם של מינוי קבוע למנכ"ל המשרד, ומשנים ליועמ"ש במקום אלה שפרשו ואלה שיפרשו בקרוב. כמו כן יש למנות משנה לפרקליט המדינה לתפקידים מיוחדים, סנגור ציבורי ארצי, ראש האגף לסיוע משפטי (שלא מאויש בקביעות מ־2018) ותפקידים רבים נוספים. לפי נתונים שנמסרו לאחרונה מנציבות שירות המדינה לתנועה לחופש המידע, יש כ־70 משרות בכירות ובדרגי ביניים שאינן מאוישות במשרד המשפטים, הרבה יותר מבכל משרד ממשלתי אחר.
מעבר לשיתוק בכל נושא המינויים, סער ייכנס למשרד אחרי טראומה לא פשוטה שעבר תחת שלטון נתניהו. בשנים האחרונות המערכת המשפטית ספגה חבטות וניסיונות החלשה שדרדרו את אמון הציבור בה. סער יצטרך לעבוד קשה כדי להחזיר את האמון הזה. אולי מה שיכול לעזור בכך הוא גם המעבר הפיזי של משרד המשפטים ממשכנו הוותיק והסמלי ברחוב צאלח א־דין בירושלים לבניין חדש שבנייתו מושלמת בימים אלה בקריית הממשלה בגבעת רם. הצפי למעבר הוא במהלך 2022. "השר והמנכ"ל שהוא יבחר יצטרכו לא רק לדאוג לתשתיות של הבניין", אומר גורם במשרד, "אלא גם לדאוג לתשתית הארגונית והמשפטית. לראות איך אחרי שנתיים של כמעט הקפאה מכינים את התשתית כדי להתמודד בעולם הדיגיטלי של מאגרי המידע ופשיעת סייבר. צריך לעבור לניהול על פי בסיס נתונים ולעצב את פניה של מערכת המשפט לעשורים הבאים אחרי קיפאון ארוך".
בנוסף, יש הרבה תוכניות ורפורמות על הפרק שעם כינון הממשלה צריך יהיה לקדם. בין השאר תוכניות הקשורות להגברת המשילות ושלטון החוק, בעיקר בחברה הערבית והפחתת הפשיעה שם. עוד יצטרך השר החדש לגבש מענה בנושא שיפור היעילות של מערכת אכיפת החוק וסדר הדין הפלילי, מענה לטיפול במגה־תיקים בתחום הפשיעה, טיפול בכל נושא זכויות נפגעי עבירה וזכויות חשודים, והמשך יישום הרפורמה בנושא חלופות המאסר כדי לצמצם את העומס בבתי הכלא. סער מתכנן לקדם רפורמה לשמירה על זכויות האזרח בחקירה ובמשפט, שתכלול, בין השאר הגבלת זמני חקירות והחלטות בתיקים, צמצום היקף כתבי האישום הפליליים לטובת ניתוב חלק מהם למסלול מינהלי וקידום חקיקה שתגביל שימוש בראיות שהושגו שלא כדין.


3 צפייה בגלריה
אביחי מנדלבליט זירת הנדלן
אביחי מנדלבליט זירת הנדלן
אביחי מנדלבליט
(צילום: אוראל כהן)

מלבד הפן הפלילי ישנו גם הפן העסקי־אזרחי. לכן יש צורך להוביל רגולציה חכמה על מנת להקל את הנטל הרגולטורי שנדרש מבעלי עסקים, בעיקר קטנים ובינוניים. זה אמור לבוא לידי ביטוי בנושאים כמו רישום חברות ועמותות, רישום מקרקעין וכדומה. בנוסף, ישנה רפורמה בנושא רגולציה על רואי חשבון שעל השר החדש יהיה להשלים, וכן רפורמה שבמסגרתה אמורים להיות מוקמים בתי דין מיוחדים לתעבורה.
סער יצטרך גם להחליט אם לקדם את החקיקה בנושא הקמת מחלקות מיוחדות בבתי המשפט לדיון בעבירות מין. רפורמות נוספות שיונחו על שולחנו נוגעות להפחתת העומס בבתי המשפט על ידי העברת תיקים להליכים חלופיים כמו גישור, וערכאות אחרות.
כמו כן ישנה סדרה שלמה של חוקים חדשים שמחכים לשר סער בנושא הגנת הפרטיות והרגולציה על מאגרי מידע שנועדה בין השאר להתאים חוק בן 40 שנים לימינו ולתת לרשויות האכיפה יותר "שיניים", למשל על ידי העלאה משמעותית בסכום הקנסות על מפרי חוק הגנת הפרטיות. באותו אופן ישנם חוקים, תקנות והסדרים בתחום איסור הלבנת הון, שנדרשת השלמתם.