סגור

בלעדי לכלכליסט
משרד האוצר מקדם רציף חדש לפריקת רכבים בנמלים

משרד האוצר מקדם מכרז להכנסת מפעיל חדש לתחום פריקת הרכב בנמלים, ובכך להפחית את העומס בהם ולהגביר את התחרות. באוצר מעוניינים גם לבטל את התוכנית להפוך את רציף 25 באשדוד לרציף גז

משרד האוצר מבקש להכניס מפעיל חדש לתחום פריקת הרכב המיובא בנמלים, שנשלט כיום על ידי שלושה שחקנים: נמל אשדוד ונמל חיפה הממשלתיים ונמל אילת הפרטי. באוצר מעוניינים לקדם מכרז, באמצעות חברת נמלי ישראל (חנ"י), להפעלת רציף 28 באשדוד כרציף לפריקת רכבים ובכך להגביר את התחרות בסקטור זה. רציף 28 נבנה על ידי החברה הסינית Pan Mediterranean במסגרת הקמת נמל הדרום באשדוד.

משחררים את הפקק בנמלים

בשנים האחרונות נמל אשדוד מחזיק בנתח של כ־45% משוק פריקת הרכב, נמל אילת מחזיק בכ־40% ונמל חיפה מחזיק בכ־15%. הכנסה של מפעיל נוסף צפויה לטלטל את השוק שנחשב לרווחי במיוחד עבור הנמלים.
3 צפייה בגלריה
מכוניות חדשות ב נמל אילת
מכוניות חדשות ב נמל אילת
מכוניות חדשות בנמל אילת
(צילום: יוסי דוס סנטוס)
עלות שינוע הרכב כיום היא בין 2% ל־5% משווי הרכב. לכך יש להוסיף את מסי הקנייה שמוטלים גם על עלות זו. פתיחת השוק לתחרות לא תביא לשינוי משמעותי במחיר הרכב לצרכן, אולם ההשפעה המרכזית של המהלך תהיה בהסטת הפעילות של הנמלים הקיימים מתחום פריקת הרכבים לתחומים אחרים כמו פריקת מטען כללי, תבואה ומכולות, דבר שצפוי להוביל להוזלת מחירי היבוא בכלל המשק. כיום, העומס בנמלים הוא בעיקר בסקטור המטען הכללי. פתיחת רציף ייעודי לפריקת כלי רכב תביא להקלה על העומס בנמלים.
המהלך זקוק לאישור רשמי מהמכס, וכן לאישור של שרת התחבורה מרב מיכאלי ושל שר האוצר אביגדור ליברמן. לאחר מכן תוכל חנ"י לצאת למכרז מהיר להפעלת הרציף.
רציף יבוא רכב אינו דורש מכשור מיוחד כמו מנופים או התאמות אחרות, ולכן ניתן להשמיש את רציף 28 באופן כמעט מיידי. פריקת הרכבים בנמל מתבצעת באופן פשוט למדי: האוניות עוגנות ברציף ועובדי הנמל מסיעים את הרכבים החדשים ישירות לעורף הלוגיסטי של הנמל.

המכרז לרציף גז בסכנה

מהלך נוסף שמתגבש באוצר הוא ביטול המכרז שקידמה השרה לשעבר מירי רגב שביקש להפוך את רציף 25 לרציף גז. רגב טענה כי מדובר בפתרון יצירתי של חנ"י העונה על צורכי מפעילי אסדות הגז לרציפי עבודה שישמשו כעורף לוגיסטי ותפעולי לאסדות.
רשות התחרות התנגדה למהלך של רגב, ופרסמה חוות דעת שלפיה חברות הפועלות בתחום הפקת הגז הטבעי אינן זקוקות לרציף ייחודי מפני שבכל מקרה הן לא נדרשות להמתין בתור לשירותי הנמל כמו אוניות אחרות.
3 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן 2.6.21
אביגדור ליברמן 2.6.21
אביגדור ליברמן, שר האוצר
(אלכס קולמויסקי)
חוות הדעת התייחסה גם לכך שרוב מאגרי הגז נמצאים בצפון הארץ, ולכן לחברות יש עניין מוגבל בקבלת שירותים בנמל אשדוד. בחוות הדעת צוין גם כי משיחות שנוהלו עם חברות הגז הובן ש"אין הצדקה להקצאת רציף ייעודי לפעילות זו בלבד לתקופה של 15 שנה". ברשות התחרות סברו כי הפיכת רציף 25 לרציף גז עשויה לצמצם את מספר המתמודדים במכרז להפעלת הנמל והרציפים, ולהשפיע על ההצעות שיוגשו מטעמם.
נדמה כי חילופי השרים הובילו לשינוי בעניין שמגלים המשרדים השונים בנעשה בנמלים. נכון לעכשיו, משרד האוצר בראשות השר ליברמן מעורב מאוד במהלכים המתרחשים בנמלים ובניסיונות לפתור את המשבר. במסגרת שולחן עגול שניהל ליברמן עם בכירי התעשיינים במשק הבטיח כי ידאג לפתרון למשבר הנמלים בהקדם. גם מנכ"ל משרד האוצר הנכנס רם בלינקוב מעורב בנושא באופן אישי. ממשרד התחבורה נמסר כי השרה מרב מיכאלי צפויה להגיע מחר לסיור בנמל חיפה ולהיפגש עם גורמי המקצוע ועם העובדות והעובדים על מנת להכיר את הסוגיות הבוערות בתחום הנמלים והתחבורה הימית. "שרת התחבורה ושר האוצר עובדים בתיאום באשר לכל הסוגיות שלהן יידרשו", נמסר.