פרשנותבטיקטוק של מיכאלי אין פקקים, במציאות המצב רק מחמיר
פרשנות
בטיקטוק של מיכאלי אין פקקים, במציאות המצב רק מחמיר
שרת התחבורה העלתה סרטון ובו שיחה הומוריסטית עם מנכ"ל נמל חיפה, מנדי זלצמן. אלא שבמציאות בה אוניות מסרבות להגיע לישראל בגלל העומס בנמלים אין לאף אחד סיבה לעשות צחוק מהעבודה
כ-55 אוניות מחכות כרגע מחוץ לנמלי ישראל: 20 אוניות מחוץ לנמלי חיפה ועוד 35 מחכות מחוץ לנמל אשדוד. פקק האוניות משפיע על התעשייה והמשק באופן ישיר, ועל כל אחד מאזרחי ישראל באופן עקיף. תעשיינים ויבואנים משלמים מחירים גבוהים יותר על סחורות שנתקעות בתור הימי, וחברות הספנות אף קונסות את היבואנים על כל יום שהן מחכות בלב הים. עלויות הבנייה עולות מפני שברזלים וחומרים אחרים נתקעים מחוץ לנמלים, וחברות המזון והחקלאים משלמים יותר על תבואה, מספוא וחומרי גלם למזון. כל אלו יפגעו באופן ישיר בכיס של כל אחד ואחת מהישראלים, בין אם מדובר בעלייה צפויה במחירי המזון, מוצרי צריכה אחרים ואפילו על מחירי הנדל"ן (דרך עלויות הבנייה המתייקרות).
אך 55 האוניות אינן מספרות את הסיפור המלא, כי הפקק הוירטואלי ארוך בהרבה. על כל אוניה שמחכה מחוץ לנמל אשדוד או נמל מספנות ישראל יש אוניה שבחרה לא להגיע לישראל בגלל העומס ובגלל שהיבואנים אינם יכולים לשלם את העלות העצומה של השהייה של האוניות בים. זאת אומרת שאין שום סיבה שהפקק יגדל, כי אף אחד כבר לא רוצה להגיע עם סחורות לישראל.
בסרטון שהשרה מרב מיכאלי פרסמה בטיקטוק שלה יש שיחה הומוריסטית בין מנכ"ל נמל חיפה מנדי זלצמן לבין שרת התחבורה. בסרטון, זלצמן מתאר כי "אין פקקים מחוץ לנמל חיפה" והוא לא לגמרי מטעה את הציבור – מחוץ לחברת נמל חיפה מחכות רק בין 3 ל-5 אוניות בשבוע האחרון, כל שאר האוניות שמחכות שם מיועדות לפריקה ביעדים אחרים, דוגמת נמל מספנות ישראל וממגורת דגון. אבל זה שזלצמן לא משקר לא אומר שיש לו במה להתגאות. הסיבה שיש מעט אוניות מחוץ לנמל חיפה נובעת מכך שאוניות מעדיפות לחכות בתור של 15 אוניות לנמל מספנות ישראל רק בשביל לא להגיע לנמל חיפה. במילים אחרות, יבואנים וחברות ספנות עושות כמעט הכל, כולל להיתקע בלב ים ולספוג קנסות, רק בשביל לא לחנות בנמל הצפוני. הישג פנומנלי.
הסרטון של מיכאלי מיועד כנראה לקהל הצעיר, שהיה אמור לצחוק מבדיחות כמו "פקקים ופקקות" ומזה שמנכ"ל הנמל דיבר בלשון נקבה. לעומת זאת, כל אזרח שמושפע ישירות מהפקק בנמלים ויראה את הסרטון עשוי להרגיש לא בנוח. הפרנסה שלו הולכת לפח, המפעל שלו בסכנת סגירה, המחירים עולים, ושרת התחבורה מוציאה החוצה סרטון בו מנכ"ל הנמל מסביר לה שאין פקקים?
שרת התחבורה מיכאלי צריכה להבין שימי החסד שלה אוזלים, ושהיא קיבלה תפקיד כבד עם המון אחריות. זה לא הזמן לעשות צחוק מעבודה.
אודי בן אורי, מנכ"ל אורבונד, מסר: "במשך יותר מארבעה חודשים אני נאלץ להשבית את המפעל שלי בכל יום חמישי, כשאני חוזר לעבוד רק בימי ראשון בערב או שני בבוקר. זאת משום שחומר הגלם שאני מקבל מגיע באיחור בעקבות המצב בנמלי חיפה ובמספנות ישראל. סיימתי את מלאי הביטחון שצברתי כבר לפני ארבעה שבועות. אני מצפה שהשרה תמצא פתורונת לפקקים בנמל חיפה ובמספנות ישראל ויפה שעה אחת קודם. לפני שזה יביא אותנו, התעשיינים, לנזקים של מיליונים".
שמעון חפץ, מנכ"ל קבוצת תחנות המפרץ: "בזמן ששרת התחבורה החדשה מתלוצצת עם מנהל הנמל אם אומרים "פקקים" או "פקקות", אנחנו סופגים הפסדים כספיים אדירים בגלל שאוניות ממתינות לפריקה והמדינה לא מתפקדת. יום המתנה של אוניה עולה בין 20-40 אלף דולר ואנחנו עלולים, על פי המצב שיש כעת בנמלים, לחכות לספינות חודש ואפילו יותר. מי ישלם את זה? השרה? אנחנו צפויים לשלם מיליוני דולרים ולשרת התחבורה החדשה יש זמן להתלוצץ שהיא לא רואה 'פקקות' בנמל".
מנמל חיפה נמסר, ״הלקוחות של נמל חיפה כמעט ללא יוצא מן הכלל מביעים אמון וסיפוק גדול מהשירות יוצא הדופן שהם זוכים לו. רק היום לדוגמא נכנסה אונית מכולות של MSC ומארסק יומיים לפני המועד שתוכנן לה, אירוע שכמעט לא קורה בימינו בשום טרמינל בעולם. הדברים של המנכ״ל רק מבהירים את ההישג של נמל חיפה בחיסול התור התפעולי אל מול המצוקה הקיימת עדיין בשאר הנמלים, וזאת במקביל למעבר של אוניות רבות לפריקה וטעינה בנמל חיפה״.