סגור

משרד החינוך: מה תעשה השרה החדשה במשא ומתן על שכר המורים

יואב גלנט החל ברפורמת העצמאות למנהלים, שהתבטאה בגמישות מסוימת. יפעת שאשא ביטון תצטרך להחליט אם לתת עצמאות אמיתית

במשרד החינוך לא מאוישים שני תפקידים החיוניים מאוד לשיקום מערכת החינוך אחרי הקורונה. אחד מהם הוא סמנכ"ל הטכנולוגיה במקומו של עופר רימון שעזב לאחר סיום מבצע חלוקת 150 אלף המחשבים הניידים. הסמנכ"ל הבא יצטרך לדאוג שבמחשבים האלה ייעשה שימוש ראוי לצמצום הפערים הדיגיטליים. מכרז לתפקיד פורסם לאחרונה. התפקיד השני הוא המדען הראשי, שאמור להעריך את נזקי הקורונה כדי שאפשר יהיה לטפל בהם. לפני שבועיים התפטרה גם סמנכ״לית אסטרטגיה ותכנון, ד״ר מיכל טביביאן מזרחי, שהיתה אמורה להוביל את מהפכת העצמאות של מנהלי בתי הספר.
השרה המיועדת, הד"ר לחינוך יפעת שאשא ביטון, מצטיירת כמי שיודעת בדיוק מהן המהפכות שהיא רוצה להוביל, והיא אומרת שהדבר המרכזי שתטפל בו בחודשים הקרובים הוא ההכנה לשנת הלימודים ובייחוד סגירת הפערים שנוצרו בקורונה. לדבריה, נושא חשוב במיוחד הוא ההתגברות על הפערים שנוצרו בלימודי קרוא וכתוב של תלמידי הכיתות הנמוכות. נושאים נוספים שחשוב לה לקדם הם ההכנות להעברת מעונות היום לאחריות משרד החינוך באוגוסט הקרוב וכן רפורמת עצמאות המנהלים.

2 צפייה בגלריה
שאשא ביטון
שאשא ביטון
שאשא ביטון
(צילום: עמית שאבי)


האתגר המרכזי שיעמוד לפני שאשא ביטון אכן יהיה שיקום נזקי הקורונה. כדי לעשות זאת יהיה צריך למדוד את הנזקים, לאתר פערים חינוכיים ולאתר את היקף הנשירה.
השר היוצא יואב גלנט החל ברפורמת העצמאות למנהלים, אלא שבינתיים רק העניק להם גמישות מסוימת בחלוקת שעות הלימוד וקופה קטנה לשימוש עצמי. שאשא ביטון תצטרך להחליט אם היא מעניקה להם עצמאות אמיתית. הרפורמה אינה מתייחסת לבתי הספר התיכוניים, שם בחינות הבגרות מונעות כל גמישות. שאשא ביטון כבר הבהירה שתצמצם את היקף הבחינות. השאלה היא מה תצליח לשלב במקומן.
אחרי עשורים שבהם מדברים על הצורך להעביר את מעונות היום ממשרד העבודה והרווחה למשרד החינוך הוסכם בקואליציה שהדבר יבוצע. לראשונה יהיה רצף חינוכי במשרד החינוך מגיל 0 עד האקדמיה. השרה תזדקק לתקציבים גדולים כדי ליישם את רפורמת הפיקוח במעונות, להכשיר את הסייעות ולבנות מעונות חדשים.
בממשלה הבאה ייפתח המשא ומתן עם הסתדרות המורים על ההסכם הקיבוצי. יש פער גדול מאוד בין הציפיות של המורים לשיפורים דרמטיים בשכר לבין הגירעון הכבד שבו מצוי האוצר. המורים גם דורשים הקטנת כיתות, דרישה שהעלות שלה אסטרונומית והתועלת שלה להישגי התלמידים אפסית אם לא שלילית: הקטנת כיתות דורשת מורים נוספים וגורמת להורדת הרמה. שביתה ממושכת נראית אפשרות סבירה.
אתגר נוסף יהיה להתמודד עם רשתות החינוך והעמותות החרדיות שלא יקבלו את תוספות התקציב הקואליציוניות שהן רגילות להן.