לאחר עיכוב של ארבע שנים: הנסיעות השיתופיות במוניות יוצאות לדרך
לאחר עיכוב של ארבע שנים: הנסיעות השיתופיות במוניות יוצאות לדרך
רפורמת הנסיעות השיתופיות במוניות, שנחקקה ב-2017, יוצאת לדרך; נוסעים יוכלו לחלוק מונית - ולשלם מחיר מופחת, בהתאם למרחק הנסיעה היחסי שלהם; השירות, המחייב התקנת מונים מיוחדים, זמין בינתיים רק ב-30 מוניות בירושלים
לראשונה בישראל, מונים חדשים יאפשרו נסיעות שיתופיות במוניות "רגילות". השירות, שזמין בינתיים רק ב-30 מוניות בירושלים, מאפשר לנוסעים לבצע נסיעות שיתופיות במונית רגילה על בסיס מחיר מוסכם מראש.
השירות יאפשר לנוסעים המעוניינים לנסוע לאותו כיוון יחדיו לשלם בהתאם למרחק הנסיעה היחסי של כל אחד מהם, תוך הוזלת העלות הכוללת. כמו כן, העלות לנוסע לא תעלה על 80% ממחיר הנסיעה במונית ספיישל. המחיר המוסכם ייקבע באמצעות אפליקציה ייעודית, והמונים החדשים יאפשרו לבצע חלוקה של התשלום בין הנוסעים. השירות צפוי להתרחב בקרוב גם ל-140 מוניות בציר שבין אילת לשדה התעופה רמון ובהמשך למקומות נוספים.
המונה החדש זמין כבר במוניות רבות ברחבי הארץ, וכל המוניות יחויבו להתקינו במעמד חידוש רישיון הרכב (טסט) השנתי. בינתיים רק חברת WeBus הירושלמית מאפשרת שימוש בשירות הנסיעה השיתופית במונית באמצעות המונה החדש, אך אין מניעה שבהמשך חברות אחרות יתחרו בה. המונים החדשים מיוצרים על ידי שתי חברות מתחרות, חברת מוניטקס וחברת קופונית.
המונים החדשים נכנסו לפעולה לאחר עיכוב של כארבע שנים, כאשר החקיקה שהסדירה את הנסיעות הללו נחקקה כבר בחוק ההסדרים של 2017-2018. החקיקה, שנתמכה על ידי אגף התקציבים במשרד האוצר ומשרד התחבורה, יצאה לאור לאחר ששר התחבורה דאז ישראל כץ מנע מחברת אובר להפעיל את שירות UberX בישראל. מי שהתנגד בשעתו לחקיקה היה יו"ר איגוד המוניות יהודה בר-אור, שהתנגד לאפשרות של נסיעה שיתופית במחיר קבוע מראש.
הרפורמה, שנכנסה לתוקף כבר ב-2017, קבעה כי נהג מונית יוכל להסיע כמה נוסעים אשר חפצים בנסיעה באותו הכיוון במקביל, תוך הפחתה משמעותית של המחיר.
יישום הרפורמה והכנסת המונים החדשים התעכבו במשך ארבע שנים עקב התנגדות עיקשת של איגוד נהגי המוניות לשיטת התמחור, חילופי שרים במשרד התחבורה, ומאבק שהתנהל במקביל בנוגע לתעריפי הנסיעה במוניות.
לפני חקיקת הרפורמה, התנגד יו"ר איגוד המוניות יהודה בר-אור לכך שהנסיעה השיתופית תתבצע ללא מונה אלא במחיר שנקבע מראש, בתואנה שעיכובים לא צפויים בנסיעה יפגעו ברווחי הנהגים. לאחר מכן, כאשר התקנה אושרה והרפורמה קיבלה אור ירוק, טען בר-אור כי היא לא ישימה מפני שבמונים הנוכחיים לא ניתן להדפיס חשבונית לכל נוסע בנפרד. בעקבות טענתו של בר-אור, העיסוק בנושא עבר לוועדת המחירים של משרד האוצר שקיבלה את עמדת האיגוד, ושיתנה את מודל התמחור לכזה שלא יאפשר מחיר מוסכם מראש אלא מונה שיתופי. בשלב זה יישום הרפורמה התעכב במשך כשנתיים מסיבות טכניות עד לשנת 2020.
בשנת 2020 החל מאבק בין נהגי המוניות לבין משרד התחבורה בראשות השר בצלאל סמוטריץ' בנוגע לתעריפי הנסיעה במונית, כאשר ראש הממשלה נתניהו תמך בעמדת נהגי המוניות. נהגי המוניות התנגדו לרפורמה שהעביר סמוטריץ' שהוזילה את הנסיעות הבין-עירוניות וייקרה את הנסיעות העירוניות. המאבק על מחיר הנסיעה עיכב שוב את השקתם של המונים החדשים, מפני שאלה היו צריכים להיות מותאמים למחיר הנסיעה שעמד בלב המחלוקת.
סוגיה זו נפתרה לאחרונה בעקבות פשרה שהושגה בין משרד התחבורה בראשות מירי רגב ונהגי המוניות, פשרה שהובילה לעליית מחירי הנסיעות הבין-עירוניות. הפשרה, שהושגה בינואר האחרון, סללה לראשונה את הדרך לכניסתם של מונים חדשים שמאפשרים נסיעות משותפות בהתאם למתווה הרפורמה של 2017. בחודש שעבר אושרו המונים החדשים במשרד התחבורה ואלו הותקנו בכ-200 מוניות ברחבי הארץ.
מי שתמך לאורך הדרך ביישום רפורמת הנסיעה השיתופית היה שי דיין, יו"ר ארגון ועד הנהגים, ארגון מתחרה לאיגוד המוניות של בר-אור. "אנחנו הולכים לכיוון אחר" אומר שי, "להפוך את ענף המוניות לאטרקטיבי תוך ניצול מרבי והגדלת ההכנסה של נהגי המוניות. בשורה התחתונה הנהג מרוויח בכל מטר וכל דקה שהוא נוסע הרבה יותר מ-100% ממחיר הנסיעה תוך שהנוסעים משלמים פחות".
"אנחנו שמחים שהשרה מירי רגב לא שינתה את החוק ולבסוף התאימה את המונה בנסיעות השיתופיות אל החקיקה הקיימת" אומר גלעד ישראלי, מנכ"ל WeBus, לדבריו, מודל הנסיעות השיתופיות הוא "מה שטוב לנהגי המוניות ומה שטוב לנוסעים".
WeBus הינה היחידה כיום בישראל עם אפליקציה ולקוחות לנסיעות משותפות במוניות, כאשר השירות קיים כעת בירושלים ובקרוב גם באילת. החברה מתכוונת להתרחב לעוד ערים בישראל ובעולם.