שפל חדש: המבקר הוציא רק 5 צווי הגנה לחושפי שחיתויות ב-2020
שפל חדש: המבקר הוציא רק 5 צווי הגנה לחושפי שחיתויות ב-2020
דו"ח נציב תלונות הציבור מגלה ירידה מ-25 צווי הגנה ב-2016 ו-9 צווים ב-2019 ל-5 צווים בלבד ב-2020. חברת הדואר שומרת שנה שישית ברציפות על מעמדה כגוף עם אחוז התלונות המוצדקות הגבוה ביותר
מספר צווי ההגנה שהוציא מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור מתניהו אנגלמן צנח ב-2020 ב-44%, מ-9 צווים ב-2019 ל-5 בלבד ב-2020. הנציב נתן בשנה זו 2 צווי הגנה קבועים ו-3 צווי הגנה זמניים.
זהו שיא שלילי במספר צווי ההגנה מאז החל המבקר הקודם יוסף שפירא לפרסם את הנתונים ב-2014. עם זאת מגמת הצניחה במספר הצווים החלה עוד בימי שפירא. בשנת 2016 הוציא שפירא 25 צווים ומאז היתה צניחה של 80%. יצוין שב-2019 עוד כיהן המבקר הקודם יוסף שפירא בתפקיד בממשך חצי שנה.
בשנת 2020 הוגשו 53 תלונות של עובדים שטענו כי הממונים עליהם פגעו בהם בשל חשיפת מעשי שחיתות. זו ירידה קלה לעומת 57 תלונות ב-2019. 21 מהתלונות הוגשו כנגד רשויות מקומיות ומועצות דתיות ו-16 כנגד משרדי ממשלה ויחידות הסמך שלהם.
במשרד המבקר הסבירו בעבר את הירידה במספר הצווים בכך שחייהם של חושפי השחיתויות ומשפחותיהם הופכים לעיתים קרובות לקשים ביותר והם סבלו מהתנכלויות. לכן מדיניות המבקר שפירא בשנותיו האחרונות בתפקיד, שגרמה לצניחה התלולה במספר הצווים, היתה לתת עדיפות למתן סעדים בהסכמה עם המעסיקים באמצעות משא ומתן וגישור. סעדים כאלה יכולים להיות עזיבת העבודה עם פיצויים ראויים או המשך העבודה בהסכמה וללא התנכלויות.
חברת הדואר שוב אלופת התלונות המוצדקות
גם בשנת הקורונה שמרה חברת דואר ישראל זו השנה השישית ברציפות על התואר הלא מכובד של הגוף עם אחוז התלונות המוצדקות הגבוה ביותר. 73% מ-840 התלונות נגד הדואר נמצאו מוצדקות. במקום השני ובפער עצום משרד הבריאות עם 51% תלונות מוצדקות בלבד. שיעור התלונות המוצדקות הממוצע עמד על 33% בלבד.
בתחום תלונות שהוגשו בנושא משבר הקורונה, הביטוח הלאומי מוליך ללא עוררין עם 2,265 תלונות, לעומת 187 בלבד נגד משרד הבריאות שבמקום השני. הסיבה לכך כמובן היא העובדה שהביטוח הלאומי טיפל תוך זמן קצר ביותר ממיליון תביעות לדמי אבטלה. במקום השלישי רשות המיסים שטיפלה במענקים לעצמאים עם 158 תלונות. מספר התלונות בעניין דמי אבטלה זינק מ-25 ב-2019 ל-1,864 ב-2020, עלייה של כ-7,500%.
מחברת דואר ישראל נמסר שהיא "משקיעה משאבים אדירים בשיפור השירות. מבחינתנו כל תלונה היא תלונה מוצדקת, ומטופלת בכובד ראש. אנו שמחים שמאמצינו נושאים פרי, ולמרות שהיתה זו שנת קורונה, כמות התלונות המוצדקות לא גדלה ביחס לשנים קודמות. נמשיך לפעול במרץ לשיפור השירות גם בעתיד".
מהביטוח הלאומי נמסר שבסגר הראשון "הביטוח הלאומי קיבל כמיליון (!) בקשות לדמי אבטלה בחודש - מספר חסר תקדים בהיקפו. לפני הקורונה טיפלנו בכ-17 אלף פניות באותו פרק זמן. ראוי לציין, מתוך הפניות שנבדקו, 24% נמצאו מוצדקות בעוד הממוצע 33%, כלומר, הביטוח הלאומי בתחתית הרשימה בתלונות מוצדקות".
ממשרד מבקר המדינה נמסר, כי "נציבות תלונות הציבור פועלת להגן על חושפי שחיתויות הפונים אליה. בשנים האחרונות הנציבות הגיעה ליותר ויותר הסכמות עם גופים עליהם התקבלו תלונות, שלא לפגוע בזכויות המתלונן ובמעמדו תוך קידום הליכי הברור התלונה לעומקה. במקרים אלה התייתר הצורך להוציא צווים זמניים ולכן מספרם פחת במהלך השנים".