הרכבת עברה להפסד תפעולי ברבעון הראשון - מתי יסתיימו הפרויקטים הגדולים?
הרכבת עברה להפסד תפעולי ברבעון הראשון - מתי יסתיימו הפרויקטים הגדולים?
הקורונה והסגר הביאו לצניחה במספר הנסיעות ברבעון, ל-4.4 מיליון; שיעור הדיוק עלה ל-97.5%, ההפסדים בתחום המטענים גדלו; הרכבת פרסמה את הלו"ז לסיום כמה מהפרויקטים הגדולים שלה
רכבת ישראל עברה ברבעון הראשון מרווח תפעולי של 4.3 מיליון שקל להפסד תפעולי של 3.8 מיליון שקל. הפסד זה מיוחס בראש ובראשונה להשפעת משבר הקורונה על מספר הנוסעים. החברה סיימה את הרבעון עם רווח כולל של 1.8 מיליון שקל, לעומת 32.7 מיליון שקל ברבעון המקביל.
מהרכבת נמסר כי היא נמצאת במגעים אל מול המדינה לניסוח הסכמות בדבר חתימת הסכם הפעלה חדש שיחול החל מהשנה הנוכחית.
סך ההכנסות של הרכבת כמעט שלא השתנה בין הרבעונים: ברבעון הראשון של 2020 ההכנסות היו 606.5 מיליון שקל, וברבעון הראשון השנה - 605.9 מיליון.
ההכנסות מהסעת נוסעים ירדו ברבעון הראשון של 2021 ב-73% לעומת הרבעון המקביל, ל-39 מיליון שקל. מספר הנסיעות ירד מ-13.9 מיליון ל-4.4 מיליון. ממוצע הנסיעות היומי ברבעון המדווח עמד על 87 אלף, בהשוואה ל-215 אלף ברבעון המקביל אשתקד.
דיוק הרכבות ברבעון הראשון עמד על 97.5%, לעומת 89.3% ברבעון המקביל של 2020. לפי הרכבת, "השיפור מיוחס לתשומת לב ניהולית לצד מיקוד בהיערכות תפעולית, בין היתר על ידי העמדת רכבות כונניות במיקומים אסטרטגיים ברשת". עם זאת, יש לציין כי ייתכן שצמצום מספר הנסיעות בעקבות המשבר השפיע גם הוא על דיוק הרכבות.
הכנסות הרכבת מהסעת מטענים ירדו מעט, מ-44 מיליון שקל ל-41 מיליון, עקב קיטון במספר ההובלות שנבע מעבודות תשתית (בעיקר חשמול מסילות). ברבעון המדווח הובילה רכבת ישראל כ-1.9 מיליון טון, בהשוואה ל-2 מיליון טון בתקופה מקבילה אשתקד.
הפסדי מגזר המטענים ברבעון הראשון עמדו על 17.4 מיליון שקל, בהשוואה להפסד של 8.2 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. ברכבת הוסיפו כי ב-2020 החל ביצוע פרויקט המסילה המזרחית, שצפוי "להגדיל משמעותית את הגמישות התפעולית של רכבת ישראל וכן את פוטנציאל שינוע המטענים".
מה שדחף את הכנסות הרכבת ברבעון כלפי מעלה, היה גידול של 28% בהכנסות מדמי הפעלה, ל-518 מיליון שקל.
הרכבת פירטה גם את הלו"ז המוערך של חלק מהמגה-פרויקטים שהיא עובדת עליהם. בין היתר מוזכר בדוח כי פרויקט "קשת מודיעין" שיחבר מסילתית את ירושלים והעיר מודיעין צפוי להסתיים ברבעון הרביעי של 2021. בשנת 2026 צפויים להסתיים עוד שני פרויקטים גדולים – מסילת 431 שתחבר בין אזור ראשון לציון למודיעין וירושלים ופרויקט המסילה המזרחית שצפוי לחבר בין אזור ראש העין למזרח חדרה ובעיקר צפוי לשמש כנתיב נוסף לרכבות משא. כמו כן, ב-2025 צפוי להסתיים פרויקט הכפלת מסילות רחובות-פלשת.
ישנם פרויקטים מסילתיים נוספים דוגמת המסילה הרביעית באיילון, תחנת הרכבת החדשה בדימונה ואחרים שאינם מוזכרים מפני שאינם תחת אחריות ישירה של רכבת ישראל אלא של גופים אחרים כמו נתיבי ישראל.