$
בחירות 2019
באנר ערוץ בחירות 2019

הבור שבקצה הקמפיין

המפלגות החדשות והוותיקות מתכוונות להמר על כל הקופה במערכת הבחירות ולהוציא כ־200 מיליון שקל לקמפיינים שלהן. עיקר הסכום יועבר למפלגות מתקציב המדינה, אבל לחלק מהן הוא לא יספיק והן יישארו עם גירעון ענק לאחר הבחירות

צבי זרחיה 10:5323.01.19
המפלגות יוציאו כ־200 מיליון שקל לקמפיינים האגרסיביים המתוכננים במערכת הבחירות. כך עולה מחישוב שערך "כלכליסט". עיקר הסכום יועבר למפלגות מתקציב המדינה.

 

 

 

יחידת מימון הבחירות עומדת על 1.384 מיליון שקל לכל חבר כנסת. כל מפלגה מקבלת מימון בחירות כפועל יוצא של ממוצע חברי הכנסת בקדנציה החדשה, לעומת מספרם בכנסת היוצאת, בתוספת תשלום של 1.384 מיליון שקל. מפלגה שירדה במספר המנדטים, תספוג הפחתה פחות כואבת במימון בגלל שיטת הממוצעים.

 

בעת הגשת הרשימות מקבלות הרשימות מקדמת בחירות של כ־1 מיליון שקל עבור כל חבר כנסת. כמו כן, בכל חודש מימון מפלגות שוטף של 83,064 שקל עבור כל חבר כנסת. בנוסף מקבלת כל רשימה בכנסת סכום חודשי קבוע של 83,064 שקל. מפלגות שאינן מכהנות בכנסת זכאיות לקבל מהמדינה סכום של 9.6 מיליון שקל בתמורה להצגתה של ערבות בנקאית. בכל המפלגות סירבו להתייחס רשמית לבדיקת "כלכליסט" ולהצהיר על גובה התקציב לקמפיין הבחירות.

 

 צילומים: אוראל כהן, אלכס קולומויסקי, יאיר שגיא

 

ל"כלכליסט" נודע שבמפלגת העבודה הועלתה באחרונה הצעה לקבוע תקציב בחירות של כ־30 מיליון שקל. מדובר בתקציב גבוה במיוחד לנוכח מספר חברי הכנסת של המפלגה. גובה התקציב הזה משקף מימון של 21 מנדטים - שנחשב דמיוני לגבי המפלגה הזוכה בסקרים האחרונים ל־8 או 9 מנדטים. גורמים אחרים במפלגה אמרו כי התקציב עשוי להיות נמוך יותר בהיקף של 25-18 מיליון שקל. עד כה לא התקבלה החלטה סופית.

 

כך או כך, אם יתאמתו הסקרים, העבודה תקבל מימון בחירות מהמדינה של כ־20 מיליון שקל בלבד. כל תקציב שהוא גבוה מכך, יכניס את המפלגה לגירעון תקציבי, זאת, לאחר שבשנת 2017 הצליח היו"ר הקודם יצחק הרצוג לחסל את חובותיה ולהביאה למצב של איזון. מנהלי הקמפיין של העבודה הם ספי שקד יחד עם רון אסולין.

 

על פי מבקר המדינה, בבחירות לכנסת ה־20 הוצאות הקמפיין של המחנה הציוני (העבודה והתנועה) היו 35.6 מיליון שקל. המימון הממשלתי והתרומות היו בהיקף של 32.7 מיליון שקל. בשורה התחתונה: גירעון של 2.8 מיליון שקל.

 

הנדוניה של התנועה והימין החדש

 

הליכוד הוא המפלגה הגדולה שצפויה לגרוף הרבה כסף כמימון בחירות מקופת המדינה. במידה שהליכוד ישמור על כוחו - 30 מנדטים, או אף יעלה ל־32 מנדטים, התקציב שיקבל מהמדינה יגיע ל־44.3 מיליון שקל. בקופת הליכוד הצטברו בסוף 2017 7.5 מיליון שקל, כך שתקציב הליכוד עשוי להגיע אף ל־60-50 מיליון שקל. ראש הממשלה בנימין נתניהו הוא שיעמוד לראשונה בראש מטה האסטרטגיה. בעבר נשא בתפקיד איש מקצוע. בדו"ח מבקר המדינה על מימון הבחירות לכנסת ה־20 נקבע כי הוצאות הקמפיין של הליכוד היו 45.6 מיליון שקל. מימון ממלכתי והכנסות מתרומות היו 35.6 מיליון שקל. התוצאה: גירעון של 10 מיליון שקל.

 

מפלגה מבוססת נוספת היא התנועה בראשות ציפי לבני, אשר גורשה על ידי יו"ר העבודה אבי גבאי מרשימת המחנה הציוני. תקציב הבחירות של התנועה הוא כ־10 מיליון שקל. לבני מבקשת לבצע חיבורים פוליטיים שיוכלו ליצור גוש גדול שיהווה חלופה לגוש הימין. במקרה כזה היא תביא חלק מהנדוניה שתקבל מהכנסת בגין 5 המנדטים - מקדמת מימון בחירות של 8.3 מיליון שקל. אם יהיו איחודים בין מפלגות הדבר יקטין את גובה התקציב שתידרש כל מפלגה להביא. כמו כן במפלגות אומרים כי יתאימו את ביצוע הקמפיינים בהתאם למצב בסקרים כדי לא לגלוש לגירעון.

 

פורש נוסף ממפלגה הוא יו"ר הימין החדש שר החינוך נפתלי בנט, שעזב את הבית היהודי בלי לגרור על גבו את חובות מפלגתו הקודמת. בנט, יחד עם שרת המשפטים איילת שקד וח"כ שולי מועלם נהנים מ־4 יחידות מימון בחירות, כ־5.5 מיליון שקל. מקדמת מימון הבחירות שיקבלו תעמוד על 3.8 מיליון שקל. לפי הערכות תקציב הבחירות של המפלגה החדשה יעמוד על 10-8 מיליון שקל. אם הסקרים המעניקים למפלגה 8 מנדטים יתאמתו, אנשיה יקבלו מקופת המדינה מימון בחירות של כ־9 מיליון שקל. את הקמפיין הדיגיטלי של הימין החדש יוביל שלמה פילבר שהיה ראש מטה הבחירות של רה"מ נתניהו בבחירות בשנת 2015, מונה לאחריהן לתפקיד מנכ"ל משרד התקשורת בממשלת נתניהו, והפך לעד מדינה בתיק 4000. בעבר עבד בנט עם הקמפיינר האגרסיבי משה קלוגהפט.

 

כחלון צריך להדק את החגורה

 

שר האוצר משה כחלון השיק שלשום את קמפיין הבחירות שלו, עם חיוך כי כמפלגה חדשה יש לו כסף. כחלון אומנם ערך קמפיינים במהלך השנים האחרונות אבל בניגוד לגירעון הגבוה בקופת המדינה, בסוף 2017 היה לו עודף בקופה של 12.8 מיליון שקל. מקדמת מימון הבחירות שיקבל כחלון עומדת על כ־9.7 מיליון שקל.

 

עם זאת, לנוכח הסקרים המנבאים לכולנו ירידה במנדטים, כחלון צריך להדק את החגורה. נראה שתקציב הבחירות שלו יעמוד על 20-15 מיליון שקל. מנהל הקמפיין הוא ליאור חורב שעבד עם המפלגה גם ב־2015. חורב, מנכ"ל חברת חורב השקעות, הוא יועץ ותיק. בשנים האחרונות עבד עם מפכ"ל המשטרה רוני אלשייך. בהמשך היה יועצם של אהוד אולמרט וציפי לבני וניהל את קמפיין קדימה בשנת 2009.

 

בדו"ח מבקר המדינה על מימון הבחירות לכנסת ה־20 נקבע כי הוצאות הקמפיין של כולנו היו 16.7 מיליון שקל. מימון ממשלתי והכנסות עמדו על 16.4 מיליון שקל. התוצאה: עודף של כ־200 אלף שקל.

 

גנץ לא חוסך בהוצאות הקמפיין

 

מי שהסקרים צופים לה עלייה היא מפלגת יש עתיד. על סמך הסקרים היא יכולה להגיע לתקציב בחירות של 18 מיליון שקל. רמי יהודיחה הבעלים של משרד הפרסום lead יהיה הקמפיינר של יש עתיד. בבחירות 2015 היה יהודיחה הקמפיינר של הליכוד בראשות נתניהו. על פי מבקר המדינה, בבחירות לכנסת ה־20 הוצאות הקמפיין של יש עתיד היו 38 מיליון שקל. מימון ממשלתי ותרומות הגיעו ל־21.9 מיליון שקל. התוצאה: גירעון של 16.1 מיליון שקל.

 

תקציבן של מפלגות ישראל ביתנו, מרצ, יהדות התורה וש"ס מוערך בכ־8 עד 10 מיליון שקל. בבחירות הקודמות היו הוצאות הקמפיין של ישראל ביתנו 21 מיליון שקל, כך על פי מבקר המדינה. מימון ממשלתי והכנסות היו 13 מיליון שקל, ובשורה התחתונה נוצר למפלגה גירעון של כ־8 מיליון שקל.

 

הוצאות הקמפיין של ש"ס עמדו על 24.8 מיליון שקל, המימון שקיבלה המפלגה היה 13.6 מיליון שקל, והתוצאה - גירעון של 11.1 מיליון שקל. כך על פי דו"ח מבקר המדינה.

 

חוסן לישראל בראשות בני גנץ, שהסקרים צופים לה כיום 13 מנדטים צפויה לקבל מימון בחירות של כ־18מיליון שקל. גנץ שכר בנפרד את רונן צור, ואת איתי בן חורין וטל אלכנסדרוביץ'־שגב בעלי משרד בן חורין־אלכסנדרוביץ' כמנהלי הקמפיין של חוסן לישראל. האחרונים ליוו את אבי ניסנקורן בבחירות לראשות ההסתדרות מול שלי יחימוביץ'. רונן צור הוא יועץ פוליטי ואסטרטגי ותיק. כיום הוא מייצג בתיק 1000 את ארנון מילצ'ן, ומייעץ גם לאחד המעורבים בתיק 4000 שהוא אינו מוכן לחשוף בשלב זה את שמו.

 

גשר בראשות אורלי לוי אבקסיס, אם תזכה ב־4 מנדטים תקבל כ־7 מיליון שקל. לוי אבקסיס גייסה בעצמה עד כה תרומות של 270 אלף שקל. מנכ"ל המפלגה הוא רונן אביאני שייעץ בעבר למפלגות שונות. את מערך ההסברה והדוברות של מפלגתה ינהל משרד משעל ורניק, של יריב ורניק ויהונתן משעל. לאחרונה ניהלו השניים את הקמפיינים של ראש עיריית ירושלים הנבחר משה ליאון, של ראש עיריית פתח תקוה הנבחר רמי גרינברג, ושל המועמד לראשות עיריית תל אביב אסף זמיר.

 

משה בוגי יעלון, יו"ר מפלגת תל"ם גייס עד כה תרומות של 1.7 מיליון שקל. תמי שינקמן, בעלת משרד תמי שינקמן ושות' מנהלת את הקמפיין שלו. שינקמן היתה בצוות הקמפיין שהריץ לראשות הממשלה את אהוד ברק ומפלגת העבודה בשנת 1999, וב־2015 עבדה עם יצחק בוז'י הרצוג והמחנה הציוני.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x