פרשנות
מגלגלים את הסיכון בשוק הרכב לתיק הפנסיוני
איך אנחנו קונים כל כך הרבה מכוניות למרות המינוס? הלוואות. תנאי המימון של חברות הליסינג הפכו אותן לבנקים לכל דבר. הרגולטור צריך להתערב לפני המשבר הבא
הישראלים אוהבים כלי רכב חדשים. אף שיותר משני־שלישים חיים פה במינוס, רכישת מכוניות חדשות רק עולה מדי שנה. לפי נתוני איגוד יבואני הרכב, בשנה החולפת נקנו בישראל 287 אלף מכוניות חדשות - שיא כל הזמנים. אז איך אנחנו קונים כל כך הרבה מכוניות למרות המינוס? הלוואות.
- בנק ישראל מסמן את חברות הליסינג: הורה לבנקים לבצע ניתוח סיכוני אשראי בתחום הרכב
- כפי שנחשף ב"כלכליסט": אלבר תהפוך לזכיינית יורופקאר
- 1,200 כלי רכב במכרז ליסינג ענק של חברת החשמל
ענף הליסינג פועל כבנק
מרבית יבואני הרכב מציעים היום מסלולי מימון, שמאפשרים ללקוח להניח על השולחן מקדמה של 30 אלף שקל בלבד עבור מכונית משפחתית שעלותה 130 אלף שקל, כשהיתרה בתשלומים. כך נוצר מצב מסוכן, שהופך למעשה את פעילות חברות הליסינג לבנקים לכל דבר. מצד אחד הן מגייסות חוב מהבנקים לרכישת מכוניות, ומנגד הן מעניקות הלוואות לרוכשים בריביות גבוהות יותר.
התופעה הזו מעודדת ישראלים לרכוש מכוניות בתנאי מימון נוחים, כי כל כך פשוט וקל לנהוג ברכב מהניילונים גם אם המינוס בבנק גדל ויש גם משכנתא על הראש. המצב המסוכן אילץ את בנק ישראל להתערב.
בתחילת החודש הזהיר בנק ישראל מפני רמת סיכונים עולה בענף הרכב ופרסם הנחיות להפחתת הסיכון במערכת הפיננסית. הדו"ח התריע על מינוף של 87% בחברות הליסינג הציבוריות הגדולות לעומת שיעור ממוצע של 63% בחברות הציבוריות במגזר העסקי. הפיקוח על הבנקים הנחה כי שווי רכב המשמש כבטוחה להלוואה לא יעלה על 60% משוויו המלא. כיום המערכת הפיננסית מעמידה הלוואות של 100% משווי הרכב החדש. בנוסף הוציא הבנק הנחיה ולפיה אין להביא בחשבון את שווי הרכב מעבר לחמש שנים. בעקבות ההנחיות החלו הבנקים לאומי ודיסקונט לצמצם חשיפה לחברות הליסינג, ואלה ייאלצו למצוא חלופות מימון.
סלינגר צריכה להתערב
קל אוטו היא הראשונה שתתייצב בשוק ההון לאחר ההנחיות, ואליה צפויות להצטרף חברות ליסינג נוספות, שיעבירו את הסיכון מהבנקים לפנסיה שלנו. שוק ההון ימלא את הריק שנוצר בבנקים, אך בעיית המינוף הגדולה - גם של החברות וגם של רוכשי הרכב - תישאר בעינה.
הממונה על שוק ההון והביטוח דורית סלינגר חייבת לפרסם גם היא הנחיות, כאלה שיגבילו את השקעות המוסדיים בחברות הליסינג, לפני שהמשבר הבא יגיח מעיקול בלתי צפוי בדרך.