$
בארץ

מבקר המדינה בודק את התנהלות המשרד להגנת הסביבה בתקופת עמיר פרץ

למשרד המבקר הגיע מידע לפיו בתקופתו של פרץ, המשרד התקשר עם יועץ הולנדי שעבד במקביל עם אחת החברות שסיפקו אמוניה לחיפה כימיקלים

ליאור גוטמן 06:4923.07.17

מבקר המדינה יוסף שפירא בודק את התנהלות המשרד להגנת הסביבה מול חיפה כימיקלים בנושא האמוניה גם בתקופה בה כיהן עמיר פרץ כשר - כך נודע ל"כלכליסט".

 

 

 

למשרד המבקר הגיע בימים האחרונים מידע לפיו בתקופתו של פרץ, המשרד התקשר עם יועץ הולנדי שעבד במקביל עם אחת החברות שסיפקו אמוניה לחיפה כימיקלים. לפי המידע שהגיע למבקר, אותו יועץ ליווה בסוף 2014 משלחת של בכירי המשרד ובהם פרץ לסיור לימודי בנושא האמוניה בהולנד וגרמניה. לאחר הסיור התגלה הקשר בין היועץ לחיפה כימקלים וההתקשרות איתו הופסקה. במקום היועץ ההולנדי נלקחו יועצים חדשים, חלקם בעלי עבר ניהולי בבתי הזיקוק בחיפה.

 

פרץ מאשר את דבר קיום הסיור, אך טוען בתגובתו כי הגורמים המקצועיים הם אלו שהעסיקו את היועצים. "בפברואר 2014, במסגרת מפגש G2G ישראל-גרמניה, חתם עמיר פרץ כשר להגנת הסביבה עם השרה להגנת הסביבה של גרמניה על הצהרת כוונות לשיתוף פעולה סביבתי. בנובמבר 2014, במסגרת ביקור גומלין בגרמניה, ערך השר פרץ סיור במספר מתקנים סביבתיים וביניהם ביקור במפעל לייצור אמוניה וזאת כדי להערך בצורה נכונה לקידום הפרוייקט בישראל", מסר. "לפרץ אין שום נגיעה או זיקה ליועצים שנבחרו ללוות את הפרוייקט, בחירתם נקבעה על ידי הגורמים המקצועיים של המשרד והחשב הכללי של משרד האוצר".

 

עמיר פרץ עמיר פרץ צילום: אוראל כהן

 

 

המבקר העביר בשבוע שעבר ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט חשדות למעשים פליליים בנוגע להתנהלות המדינה בנושא האמוניה, שמופנים בין היתר למנכ"ל המשרד הנוכחי ישראל דנציגר. "מהמידע עולה חשש כי הבחינה וההכרעה באשר לתעדוף חלופות לייבוא האמוניה נעשו לכאורה באופן מוטה כדי להטיב כלכלית עם חברת חיפה כימיקלים", כתב המבקר.

 

המשרד תוקע את ההובלה

 

בתוך כך, חיפה כימקלים עומדת בפני משבר שעלול לחסל את פעילות החברה, ללא קשר לבדיקת המבקר. ל"כלכליסט" נודע כי המשרד להגנת הסביבה סירב בימים האחרונים לאשר לחיפה כימיקלים לשנע את האמוניה שתגיע לישראל באונייות קטנות נפח (2,000 טון) באמצעות כלי רכב.

 

במקור, חיפה כימיקלים התכוונה לנצל את החלטת הממשלה הטרייה לאשר לה לייבא אמוניה באוניות קטנות נפח, לפרוק את התרכבות למשאיות ייעודיות ואז לשנע אותם מרחק של כמה קילומטרים למתקניה. אולם, המשרד טוען כי יש להוליך את האמוניה באמצעות הצנרת ששימשה למילוי מכל האמוניה שבית המשפט הורה על סגירתו. לפי המשרד, במקום לחבר את האוניות למכל האמוניה ואת המיכל למפעלי חיפה כימקלים, יש לחבר את הצנרת כך שהאוניות יעבירו את האמוניה ישירות למפעלי החברה.

 

 

העירייה נגד הצינור

 

במשרד להגנת הסיבה מנמקים זאת בשמירה על בטחון הציבור ובמניעת בעיות בהולכת האמוניה בכביש. מנגד, בעיריית חיפה מסרבים לתת רישיון עסק להפעלת צנרת ההולכה, וכך נוצר מצב בו החיפה אמנם יכולה להביא אוניות לנמל, אך היא לא יכולה לשנע את האמוניה החוצה.

 

בחיפה כימיקלים סרבו להגיב.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x