בלעדי לכלכליסט
ענקית כרטיסי האשראי הסינית בדרך לישראל עם לאומי קארד
יוניון פיי, חברת האשראי השנייה בגודלה בעולם, מנהלת מגעים מתקדמים לקראת הסכם עם לאומי קארד שיאפשר את סליקת כרטיסי החברה בארץ
לאומי קארד מנהלת מגעים להפוך לסולקת בישראל של ענקית כרטיסי האשראי הסינית יוניון פיי. "לאומי קארד נמצאת בתהליך התקשרות עם יוניון פיי, שהיא חברת כרטיסי האשראי הסינית היחידה, במטרה לסלוק את כרטיסי האשראי של החברה", נכתב במכתב שכתבו נציגי לאומי קארד למשרד החוץ, שהגיע לידי "כלכליסט".
יוניון פיי היא החברה הגדולה בעולם במספר כרטיסי אשראי - היא הנפיקה 3.5 מיליארד כרטיסים מאז שנוסדה במרץ 2002. בחציון הראשון של 2013 רשמה יוניון פיי עסקאות בהיקף של 2.5 טריליון דולר, מה שמיקם אותה כשנייה בעולם (אחרי ויזה עם 4.5 טריליון דולר). יוניון פיי נהנית ממעמד של מונופול בסין, ומאז הקמת החברה ב־2002 ועד 2009 רשמה צמיחה מטאורית של 4,500% בהיקף העסקאות שנעשות באמצעות כרטיסי החברה בסין. היא מציגה שיעורי צמיחה גבוהים מאוד שמאיימים על מעמדן של ויזה ומסטרקארד בעולם, וכרטיסיה מכובדים ביותר מ־100 מדינות. משמעות הסכם הסליקה עם לאומי קארד היא שאוכלוסיה גדולה מאוד של לקוחות סינים ועוד יוכלו לבצע רכישות בכרטיס יוניון פיי בישראל.
לאומי קארד פנתה לוועדת החריגים במשרד החוץ כדי לאשר הנפקת ויזה לנציגי החברה הסינית, שהיו מתוכננים להגיע לישראל לדון בעסקה. "המהלך יקדם קשרים כלכליים משמעותיים בין המדינות לרבות את התיירות הסינית לישראל ואת האפשרות של התיירים הסינים להוציא כספים בישראל". נכתב בפנייה. המגעים בין הצדדים מתנהלים כבר חודשים והתעכבו בגלל שביתת עובדי משרד החוץ.
המהלך של לאומי קארד מתווסף להתמקדות בסין של בנק לאומי, המחזיק ב־80% מחברת כרטיסי האשראי (קבוצת עזריאלי מחזיקה ב־20% הנותרים). הבנק הקים נציגות בשנגחאי שאמורה להיפתח רשמית בחודשים הקרובים, ובראשה עומד אייל שמעוני, מי שכיהן בעבר כסמנכ"ל פיתוח עסקי ואסטרטגיה בלאומי קארד.
כיום, תיירים סינים המגיעים לישראל לא יכולים לבצע רכישות עם כרטיס האשראי הסיני - דבר שלאומי קארד מבקשת לשנות. מספר התיירים שמגיעים לישראל מסין נמצא גם הוא בצמיחה, ועל פי נתוני משרד התיירות הוא צמח ב־2012 בשיעור של 13% והסתכם ביותר מ־20 אלף תיירים.
נכון להיום סולקות החברות בארץ את המותגים הבינלאומיים ויזה, מסטרקארד, אמריקן אקספרס ודיינרס, וכל המותגים האלה גם מונפקים בישראל. בשלב זה, לפי בקשת לאומי קארד מוועדת החריגים של משרד החוץ, לא מדובר בהנפקה אלא בהכנסת מותג נוסף לסליקה. על המכתב של לאומי קארד חתומה לילך בר דוד, סמנכ"לית פיתוח עסקי ואסטרטגיה בלאומי קארד. בחברה אישרו את הדברים.