$
בארץ

ועדת המחירים תבדוק את רווחי רשתות השיווק

חברת ייעוץ תבדוק אם רשתות השיווק מנצלות את כוחן ומקבלות הנחות על מוצרים בפיקוח, שלא מגולגלות אל הצרכנים

תומר גנון 08:4525.02.14

ועדת המחירים המשותפת למשרדי האוצר והחקלאות תבחן את המרווח הקמעונאי של רשתות השיווק על המוצרים שבפיקוח. כך עולה ממכרז שפרסם משרד האוצר בראשית החודש. במסגרת המכרז מבקשת הוועדה לשכור חברת ייעוץ חיצונית שתבחן את הדו"חות הכספיים של רשתות השיווק הגדולות כדי להבין את העלויות המייצגות את המקטע הקמעונאי במוצרים שבפיקוח, כגון מוצרי חלב שונים, ביצים, לחם ומלח.

 

על פי המכרז, נכון להיום המרווח הקמעונאי נקבע כאחוז קבוע מהמחיר לקמעונאי שבו נוקב היצרן (10%–15%). השיעור הנהוג מבוסס על נתון היסטורי שהונהג עם המעבר לפיקוח על פי עקרונות דו"ח סוארי שקבע את נוסחת המחירים לפיקוח.

 

ההנחות שמשיגות הרשתות לא מגולגלות אל הצרכנים

 

דו"ח מבקר המדינה שפורסם ב־2013 קבע כי ההנחות שרשתות השיווק מקבלות מהמחלבות על מוצרי חלב (הנוהג קיים גם בביצים) גורמות לכך שהמרווח הקמעונאי בפועל גדול יותר מזה שמדווח. כך מנצלת רשת השיווק את כוח השוק שלה – הן כלפי הספק והן כלפי הצרכן. כשמדובר במוצרים שמחיריהם נתונים בפיקוח פעיל, ההנחות אינן מגולגלות אל הצרכנים, אלא נשארות ברשתות השיווק.

 

לאור דו"ח המבקר, מבקש האוצר לבחון את השימוש בשיטה המתבססת על מרווח באחוז קבוע. על פי המכרז, חיסרון עיקרי נוסף של השיטה הוא בכך שייקור של אחד מחומרי הגלם, למשל, כופה ייקור של המוצר כולו, דבר שמביא לכך שהרווח שנשאר אצל הקמעונאי גדל.

 

על פי המכרז, השיווק וההפצה בשוק המזון נחלקים לשני מקטעים עיקריים: רשתות סופרמרקט, וחנויות שונות (קיוסקים, מכולות, מינימרקטים, חנויות נוחות). על פי נתוני הלמ"ס, בשנים 2003–2011 קרוב ל־60% מהוצאות המזון של משקי הבית בישראל על מזון התבצעו ברשתות שיווק המזון.

 

מרבית הסופרמרקטים שייכים לאחת משתי הרשתות המובילות – שופרסל או הרבוע הכחול – שמחזיקות יחדיו כ־500 סניפים. מלבד רשתות אלו ישנן רשתות נוספות שמכונות רשתות פרטיות שכוחן עלה בשנים האחרונות, ביניהן ניתן למנות את רמי לוי, חצי חינם וכמעט חינם, בין היתר'). בסך הכל יש 600 חנויות סופרמרקט בישראל ומעל 3,500 נקודות ממכר מזון קמעונאיות שאינן סופרמרקטים.

 

מוצרי חלב מוצרי חלב צילום: אריאל בשור

 

המטרה: עדכון של הנוסחה שקובעת את מחירי המוצרים

 

על פי תנאי המכרז, מטרת הבדיקה היא לבחון את העלויות המייצגות את המקטע הקמעונאי, כך שוועדת המחירים תוכל לעדכן את בסיס עלויות עמלת המשווק. חברת הייעוץ שתיבחר תקיים בחינה עבור מדגם מייצג של חנויות מבין הקטגוריות השונות.

הזוכה במכרז יתבקש לבחון את הדו"חות הכספיים של המשווקים בשנים 2010–2012 ולבצע עבודת ביקורת, ניתוח ואימות אל מול הנתונים בחנויות ובסניפים שייבחנו. העבודה תתייחס להשלכות חוק המזון על סידור המדפים והעלויות הכרוכות בכך.

לאחר בניית התמחיר יידרש הזוכה לבנות כלי שישרת את המפקח על המחירים ויסייע בידו לבצע עדכון שוטף של עלויות המשווק.

 

הכלי יבוא כנוסחה שתביא בחשבון את מנגנון ההצמדה למרכיבי מקטע השיווק, וקביעת המדדים הרלבנטיים (אחד או יותר) להצמדה זו.

 

מה תבדוק חברת הייעוץ

  • תאמת את הדו"חות הכספיים של המשווקים לשנים 2010–2012 עם הנתונים בחנויות ובסניפים שייבחנו
  • תבדוק אם המרווח הקמעונאי בפועל, כולל ההנחות מהיצרנים, עומד על 10%–15%
  • תבחן את יעילות השיטה המתבססת על מרווח קמעונאי כאחוז קבוע מהמחיר

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x