הפעם המדינה תצטרך לשלם
המדינה תיאלץ לוותר על חלק מהכנסותיה ממיסוי הדלק לטובת הציבור
להלן עובדה בסיסית: למדינה אין שליטה על מחירי הדלק בעולם. כשמחיר חבית הנפט עולה בצד אחד של הגלובוס, אזרחי ישראל ירגישו זאת בכיסם. להלן עובדה בסיסית נוספת: למדינה יש שליטה על המיסוי הכבד שהיא מטילה על בנזין, כשיותר מ־54% מכל ליטר בנזין נכנסים ישירות לקופת האוצר.
בקיץ
בהתייקרות הנוכחית, המצב שונה. הפעם לא תהיה למדינה ברירה והיא תצטרך להכניס את היד לכיס, או במילים אחרות לוותר על ההכנסות שלה לטובת כלל הציבור. רק כדי לסבר את האוזן, לפי מינהל הכנסות המדינה, בינואר האחרון נכנסו לקופת האוצר כ־1.49 מיליארד שקל ממסי דלק, עלייה של 3.6% בהשוואה לינואר אשתקד. מדובר במס בטוח, כל עוד לא קיימת בישראל חלופה ראויה של תחבורה ציבורית.
המדינה תצטרך לוותר על חלק מהכנסותיה לטובת הציבור. בחינת מקורות המימון הפוטנציאליים לכך מעלה "אשם" עיקרי, והוא המיסוי על רכב חדש. נכון להיום המס שנגבה על ידי המדינה הוא 83% (לפני הנחות). קיצוצו אולי יפגע בגבייה, אך המדינה תרוויח מרכישה עודפת של בנזין על ידי יותר בעלי מכוניות.