בלעדי ל"כלכליסט" - כלמוביל פתחה חזית מול אגסי: תשתמש בעמדות טעינה מתחרות
יבואנית מיצובישי תבצע בקרוב נסיעות מבחן למכוניות חשמליות מדגם IMIEV, שיוטענו בעמדות של חברת ג'ינרג'י הישראלית. לפי הערכות, כלמוביל נמנעה משת"פ עם בטר פלייס להטענת הרכבים משום שהאחרונה מייבאת את הדגם המתחרה - רנו פלואנס
כלמוביל, יבואנית מיצובישי, מרצדס ויונדאי, החלה בפיילוט לטעינת רכב חשמלי עם חברת ג'ינרג'י הישראלית - כך נודע ל"כלכליסט". במסגרת הפיילוט הקימה בימים האחרונים ג'ינרג'י כמה עמדות טעינה למכוניות חשמליות במתחם כלמוביל בראש העין. עמדות הטעינה ישמשו בחודשים הקרובים כמה מכוניות מיצובישי חשמליות מדגם IMIEV, שיבצעו נסיעות מבחן במרכז הארץ.
חברת ג'ינרג'י, שהקים ב־2008 רן אלויה, פועלת מרמת גן ומתמחה בניהול אנרגיה למשקי בית. בשנה שעברה חשפה החברה את עמדת הטעינה שלה לרכב חשמלי, זאת שהותקנה במטה כלמוביל ומיועדת בעתיד לשימוש בחניונים ובמשקי בית פרטיים. אף שג'ינרג'י נחשבת למתחרה ישירה לבטר פלייס של שי אגסי בתחום הטענת מכוניות חשמליות, היא שונה מבטר פלייס במיקוד שלה בתחנות הטענה, בעוד שבטר פלייס מחזיקה גם בזיכיון לשיווק מכונית חשמלית - רנו פלואנס. בענף הרכב מעריכים כי בכלמוביל בחרו לפנות אל אחת מהמתחרות הספורות של בטר פלייס בתחום ההטענה, משום שבטר פלייס היא זכיינית של רנו, המתחרה במיצובישי.
בחודשים הקרובים צפוי שוק הטענת המכוניות החשמליות להתחמם, משום שיבואניות רכב נוספות מתכננות ליבא לישראל מכוניות חשמליות. חברת דוד לובינסקי, למשל, המייבאת לישראל את פיז'ו ואת סיטרואן, קיבלה לאחרונה אישורים ממשרד התחבורה להביא לישראל מכוניות חשמלית קטנה מתוצרת סיטרואן, המיוצרת בשיתוף פעולה עם מיצובישי ומכלוליה מבוססים על אלה של ה־IMIEV. גם קרסו, יבואנית רנו, נכנסת לתחום, ולאחרונה קיבלה אישור לייבא לישראל רכב מסחרי חשמלי של רנו. יבואנית שלישית שתפעל בתחום היא UMI, שצפויה לייבא לישראל עוד השנה את המכונית החשמלית שברולט וולט.
נכון להיום, תחום הטענת הרכב החשמלי מפוקח בידי מינהל החשמל שבמשרד התשתיות הלאומיות. הסיבה לכך פשוטה: המשרד אחראי על חברת החשמל, המייצרת כ־95% מהחשמל בישראל, ולכן מבקש להבטיח שבימים של שיא ביקוש לחשמל לא ייווצר מצב שבו היקף בייצור אינו מספיק בגלל טעינת מכוניות אקראית ולא מבוקרת. בתחילת דצמבר פרסם משרד התשתיות טיוטת תקנות ונהלים לטעינת מכוניות, ובימים אלה מתקיים תהליך שימוע שבו נשמעות טענות המתנגדים לפרטים כאלה ואחרים בהליך המתגבש. סיום גיבוש התקנות ופרסומן לציבור צפויים לסוף פברואר.
במשרד התשתיות אומרים כי חברות ההטענה יוגדרו כספקי שירות חיוני וכי הליך הטעינה יפוקח מרחוק בשיטת Smart Grid, המאפשרת ניטור בזמן אמת של טעינת מכוניות. כפי שפורסם ב"כלכליסט", בניסיון למנוע ביקוש יתר לחשמל נוטים במשרד התשתיות להחיל תעריף טעינה דיפרנציאלי, ובמסגרתו עלות ההטענה בשעות העומס תהיה גבוהה מזו שבשעות השפל. במשרד התשתיות מתכוונים לקבוע שכל מערכת טעינה תהיה פתוחה לכל הלקוחות.
לאחרונה הוגשו למשרד התשתיות כ־60 הערות על טיוטת התקנות. ממידע שהגיע לידי "כלכליסט" עולה כי מרבית ההתייחסויות ביקשו להבטיח הטענת מכוניות באמצעות שקעים רגילים בבתים. חלק מהפונים הסתייגו מניטור הטעינה, מחשש שהיא תביא להטלת מס מיוחד על חשמל המיועד למכוניות חשמליות. השגה נוספת נוגעת לכך שהניטור יספק מידע רב על אנשים פרטיים, דוגמת מרחקי נסיעה ומיקומים. בנוסף עלתה בקשה הנבחנת בכובד ראש לחייב פרסום גלוי של תעריפי הטעינה, בדומה לנעשה בתחום הדלק.