$
בארץ

הושגה הסכמה: הרכבת לא תושבת

בדיון בביה"ד לעבודה הסכימו הנהלת הרכבת, העובדים וההסתדרות כי ההנהלה לא תחתום על חוזה עם חברה חיצונית לביצוע עבודות התחזוקה

מיקי פלד ו-ynet 15:4809.01.11

הרכבת לא תושבת. היום (א') בצהריים הסתיים הדיון בביה"ד האזורי לעבודה בחיפה בנושא עיצומי עובדי רכבת ישראל. בתום הדיון הושגה הסכמה בין ההנהלה להסתדרות והעובדים בחסות ביה"ד, במסגרתה נקבע שהנהלה לא תחתום על חוזה עם חברה חיצונית על ביצוע עבודות התחזוקה.

 

מוקדם יותר הבוקר הושבתו קווי הרכבת לדרום. יום ראשון הוא יום עמוס בלאו הכי, וההשבתה הובילה לכאוס תחבורתי בתחנות ההסעה. לכל אוטובוס בתחנה המרכזית בבאר שבע ובתחנת רכבת מרכז בתל-אביב חיכו הבוקר (יום א') מאות נוסעים.

 

העיצומים שהיו מתוכננים להיום בבוקר בוטלו. ועד עובדי הרכבת הודיע בשבוע שחלף על כוונתו לשבש את התנועה, אך עיצומים אלו בוטלו לאחר שבית הדין לעבודה הודיע כי יקיים היום ב-11:00 דיון בעניין. בדיון, כאמור, הושגה הסכמה על כך שלא תיערך שביתה.

 

רבים ניסו להידחק לאוטובוסים בתחנה המרכזית בבאר שבע, שהיתה עמוסה מאוד בעיקר בקווים לתל-אביב. "כל שני וחמישי אין רכבת", אמרה ל-ynet סטודנטית שלומדת בתל-אביב, "לוקח שעות עד שמגיעים ליעד. אני מפספסת הרבה את ההרצאה הראשונה בגלל העומס כשאין רכבת. עכשיו זו גם תקופת מבחנים ואני לא יודעת איך אסתדר".

 

הנוסעת רוני בר-און שנסעה היום ברכבת מלוד לתל אביב השלום סיפרה ל"כלכליסט": "בתור נוסעת קבועה ברכבת, שנוסעת בה בכל בוקר בשעה שמונה, אני כבר רגילה לעומס, לצפיפות ולעובדה שאין לי כיסא לשבת עליו ואם יש לי מזל- אני מצליחה לשבת על הריצפה או המדרגות. בשל כל השיבושים שהיו ברכבת העומס היום היה בהחלט יותר מהרגיל ויותר מכל יום ראשון. לאחר שלא הצלחתי לעלות על הרכבת מרוב עומס, עליתי על הרכבת הבאה אחריה.אני לא מצליחה לדמיין לעצמי את מה שהיה קורה אילו עובדי הרכבת היו פותחים בעיצומים והרכבת הייתה נוסעת יותר לאט".

 

הילה חורש, סטודנטית נוספת: "זה ממש פוגע, בעיקר בפריפריה. זה ביזיון ואין פתרון. אנחנו מחכים שעות על גבי שעות ולא באמת מתגברים את האוטובוסים. מדי חודש, כמעט שבועיים אין רכבת. אני צריכה להגיע ללימודים פעם בשבוע, והנה אני עומדת בתור ולא אגיע בזמן".

  

זוג מבוגר, שעמד בסוף התור, חיכה לאוטובוס בדרך לבייביסיטר לנכדים במרכז: "היו צריכים להביא יותר אוטובוסים. כל החברות לא מתחשבות בציבור. השבתת הרכבת משפיעה עלי. תסתכלו מה הולך פה בתחנה. כנראה שנאחר". חלק מהנוסעים זעמו על כך שחיילים תפסו מקומות רבים, והם נותרו בחוץ.

 

עומס ברכבת עומס ברכבת צילום: רוני בר און

  

בתחנת רכבת מרכז בתל-אביב השתרך תוך ארוך של חיילים שבילו את סוף השבוע בבתיהם וזכו למעט שעות נוספות מחוץ לבסיס, בחסות השיבושים ברכבת. "אני צריך להגיע לשיזפון עד 15:00", סיפר בחיוך חייל שהמתין להסעה בחזרה לבסיסו שבדרום. "בקצב הזה אני אגיע לשם רק ב-19:00, אבל יודעים שאנחנו צעירים ויבליגו לנו על כל הבלגאן שיש כאן הבוקר".

 

אבל בניגוד אליו, היו מבין לובשי המדים גם מי שהתלהבו פחות לפתוח את השבוע בתהו ובהו התחבורתי. "אני צריך להגיע לבאר שבע ומה שהולך פה משגע אותי. חשבתי לקום ב-10:00 כדי לעקוף את הפקק, אבל בפעם הקודמת שהיה בלאגן כזה הוא נמשך אפילו עד מאוחר יותר, ככה שבכל מקרה זה לא היה עוזר".

 

הוא סיפר כי "בכל שבוע אין רכבת וזה נראה ככה. תמיד אני רוצה לצלם את זה ולשלוח ל-ynet. אמרו לנו שיש תגבור של אוטובוסים, אבל אני לא רואה אותם. זה ביזיון, לא ברור מה קורה עם הנהלת הרכבת".

  

גם באזרחות היו מי שזכו ל"חופשה כפויה" הרחק מבתיהם. רנית לוין נאלצה להגיע כבר אתמול בערב לתל-אביב מנהריה, כדי לעלות על אוטובוס לבאר שבע מוקדם ככל שניתן. "ידעתי שאין דרך שאגיע בזמן כשאין רכבות, אבל בגלל כל העומס הזה אני לא יודעת מתי יהיה סיכוי שאצליח לעלות על האוטובוס. כדאי להנהגת הרכבת לתקן גם את עצמה, ולא רק את הקווים".

 

מקום נוסף שבו שלטו הבוקר בעיקר בלבול ואי-סדר הוא התחנה המרכזית החדשה בתל-אביב. משרד הביטחון אמנם ארגן הסעות לחיילים בכ-40 אוטובוסים לכיוון דרום, שחיכו בקומה השנייה של התחנה המרכזית החדשה בתל-אביב.

 

עובדה זו לא היתה ידועה לחיילים רבים שהגיעו כהרגלם לקו 370 בקומה השישית, אך הם לא הורשו לעלות עליהם - והופנו על-ידי הנהגים בקומה השנייה. עימותים נוצרו בין חיילים לנהגים.

  

נציגי חברות האוטובוסים "אגד" ו"מטרופולין" נאלצו לעמוד במקום ולהפנות חיילים להסעות, במקום שצה"ל יעשה זאת בעצמו: "יפה מאוד שמארגנים הסעות, אבל חבל שאיש לא טרח להעמיד שוטר צבאי במקום ולהודיע לחיילים", אמר אחד מנציגי חברות התחבורה הציבורית.  
בטל שלח
    לכל התגובות
    x