כמה תעלה רפורמת שווי השימוש למחזיקי הרכבים הצמודים?
שיטת שווי השימוש הליניארית, שעתידה להיכנס לתוקפה בקרוב, תשנה במידה ניכרת את הסכומים שישלמו מחזיקי רכב צמוד ממקום העבודה. כלכליסט מסביר כיצד פועלת השיטה וכיצד לצמצם את ההוצאה במסגרתה
שנת 2010 עתידה להירשם בדפי היסטוריית ענף הרכב של מדינת ישראל כאחת החשובות והמשפיעות ביותר: עם השינויים החשובים אפשר למנות רישום של קילומטראז' של מכוניות משומשות בעת מבחן הרישוי, פתיחת השוק ליבוא מקביל, וכמובן, השינוי החשוב ביותר: ביטול שיטת קבוצות שווי השימוש לטובת שיטת חישוב ליניארית. במסגרת זו יבוטלו קבוצות שווי השימוש שהיו נהוגות עד כה, ותונהג שיטת חישוב שגוזרת את גובה שווי השימוש ממחירו של הרכב.
התוכנית, יש לציין, מצריכה אישור של ועדת הכספים, שאמור להינתן בחודשים הקרובים. על פניו, המעבר משיטת חישוב אחת לאחרת נשמע פשוט למדי; עם זאת, בפועל מתעוררות לא מעט שאלות. "כלכליסט" בחן את טבלאות התעריפים החדשות ובדק מי הם המפסידים ומי הם המרוויחים מהמעבר לשיטה החדשה.
מה זה שווי שימוש?
מי שמחזיק במכונית צמודה ממקום העבודה ודאי הבחין בסעיף "שווי שימוש" בתלוש השכר, ולצדו בסעיף "שווי מעסיק". שווי המעסיק הוא עלות החכירה של המכונית מחברת הליסינג, כלומר כמה היא עולה למעסיק. שווי השימוש הוא סכום שמייצג את ההכנסה שהיתה אמורה להיות לרשות המסים, אם היה העובד בעל המכונית. סכום שווי השימוש מצטרף למשכורתו של העובד בסעיף הברוטו, ומגדיל בהתאם את גובה המס שמשלם העובד.
כמה עולה שווי שימוש?
עד סוף 2009 נקבע שווי השימוש לפי השתייכות המכונית הצמודה לאחת משבע קבוצות מחיר, שנקבעו על ידי רשות המסים. לפי נתוני הרשות, 70% מהמכוניות בישראל שייכות לקבוצת שווי שימוש שנייה, כלומר מכוניות שעולות 111–92 אלף שקל, ולכן נתייחס בסקירה זו בעיקר למכוניות משפחתיות. גבולות הקבוצות מתגמשים לפי שערי מטבע. בדרך זו, למשל, יכולה גם מאזדה 3, שמחירה 115 אלף שקל, להשתייך לקבוצה שווי השימוש השנייה.
עבור מכונית מקבוצת שווי השימוש השנייה משלם העובד 1,860 שקל בחודש עד סוף 2009; ב־2010 הוא ישלם 2,250 שקל מדי חודש, וב־2011 הוא ישלם 2,630 שקל. הסכומים מצטרפים מדי חודש למשכורת הברוטו.
האם השווי לפי קבוצות יישאר קבוע?
כן, אך בהצמדה למדד. בשפה פשוטה ומובנת לכל נפש: מי שיסגור עד סוף השנה חוזה למכונית ליסינג, יוכל לדעת כמעט בדיוק מוחלט מה יהיה גובה שווי השימוש שלו עד סוף תקופת חוזה הליסינג.
מה החידוש בשווי השימוש הליניארי?
חישוב שווי שימוש בשיטה הליניארית נגזר כשיעור ממחיר הרכב. ב־2010 מדובר ככל הנראה ב־2.19% ממחיר הרכב. ב־2011 יקפוץ הסכום ל־2.49% ממחיר הרכב, נתון שייוותר בעינו גם ב־2012.
חשוב לציין ששווי השימוש ב־2011 ייקבע על סמך ממוצע מחירים של 2010: כך, יבואן שיעלה את מחירה של מכונית באופן קיצוני ב־2010 יצטרך להביא בחשבון ששווי השימוש שלה יעלה בתלוש השכר של העובדים שיחזיקו בה.
מה יהיה שווי השימוש על חוזה חדש ב־2011?
עבור המכונית החדשה נשלם ב־2011 שווי שימוש בשיעור של 2.43%–2.6%, לפי מחיר המכונית. מחירה הממוצע של מכונית בישראל הוא כ־132 אלף שקל. ככל שהמכונית יקרה יותר, שיעור החיוב על שווי השימוש נמוך יותר, ולהפך.
איזו שיטה עדיפה לרוב מחזיקי הרכב הצמוד?
לרוב מחזיקי הרכב הצמוד יש מכונית מקבוצה שווי השימוש השנייה - למשל מאזדה 3. לאלו השיטה הזולה יותר היא שיטת קבוצות השווי הישנה. לפיכך למי שמעוניין להישאר עם מכונית מקבוצת שווי השימוש השנייה, מומלץ לחדש את החוזה עם חברת הליסינג לפני תחילת 2010.
שיטת שווי השימוש הליניארי מייצגת התייקרות בתשלום של העובד. ניקח, לדוגמה, את מאזדה 3 (מהקבוצה השנייה): לפי השיטה הישנה, יהיה שווי השימוש שלה 2,250 שקל בשנת 2010 ו־2,630 שקל ב־2011. לפי השיטה החדשה, הליניארית, יהיה התשלום 2,518 שקל ב־2010 ו־2,990 שקל ב־2011.
נתון זה, יש לציין, רלבנטי למחירה הנוכחי של מאזדה 3, שהוא 115 אלף שקל. אם יעלה המחיר בשנה הבאה, יצמח שווי השימוש הליניארי בהתאם.
למה בעצם לעבור לשיטה הליניארית?
במשרד האוצר קושרים את כל הרפורמות ביחד. הכוונה היא בעיקר לשלב בין שווי השימוש לבין רפורמת המיסוי הירוק (שנכנסה לתוקף השנה), ולפיה רכב נקי מקבל הטבת מס גדולה שאמורה להוזיל את מחירו לצרכן. כששווי השימוש ייגזר ממחיר הרכב, יעדיף העובד רכב נקי, מכיוון שהוא יהיה זול יותר והדבר יתבטא בתלוש.
ואכן, אם מסתכלים על המשפחתיות הנמכרות בישראל, רואים שחלקן נקיות יותר מאחרות, דבר שאמור להוזיל את מחירן ולהשפיע על תלוש השכר - לפחות באופן תיאורטי.
האם שווי השימוש של משפחתיות נקיות יירד?
למרבה הצער, כנראה לא. יבואני הרכב תיאמו במשך שנים באופן לא פורמלי את מחירי המכוניות המשפחתיות. כעת, אם יורידו יבואני משפחתיות נקיות את מחיריהן של מכוניות חדשות, ישפיע הדבר ישירות על ערכן של המכוניות המשומשות מדגם זה במחירון, ויפגע במאזני חברות הליסינג.
כדי למנוע את ההפסד הזה, לא עתידות החברות להוזיל את מחירי המשפחתיות הנקיות - כך שהשיטה הליניארית לא תגדיל את תלוש המשכורת של חובבי הסביבה.
כיצד יושפעו שאר קבוצות שווי השימוש?
אם משווים את הסכומים לגובה שווי השימוש לפי השיטה הישנה, מתברר שהשיטה הליניארית גורמת לירידה בשווי השימוש למכוניות בקבוצות השימוש הראשונה, הרביעית והחמישית. המשמעות היא הנחה מסוימת בשווי השימוש לעובדים הזוטרים ולמנהלים - כמובן, לפי המכונית שיבחרו לחכור. בקבוצת השימוש השלישית כמעט אין שינוי, ובקבוצה השביעית (שבה, לפחות כיום, אין הגבלה על מחיר המכונית) עשוי שווי השימוש להגיע גם ליותר מ־15 אלף שקל בחודש.
כיצד אפשר לצמצם את שווי השימוש?
מי שנוהג ברכב מקבוצה שנייה יכול להקדים את חידוש חוזה הליסינג עד ינואר 2010, ובכך להמשיך ולשלם לפי קבוצות השימוש. הארכה של החוזה לתקופה של ארבע שנים תאפשר שנה נוספת של תשלום לפי השיטה הישנה.
עוד אפשרות היא לבחור במכונית זולה יותר: כל מכונית שמחירה פחות מ־102 אלף שקל תוביל לחיסכון בשווי השימוש בשיטה החדשה.