אין מקום לשני ערוצים מסחריים
מתחרה נוסף בשוק הטלוויזיה צפוי להפסיד במשך שנים רבות
החרב המונחת על צווארו של ערוץ 10 מחזירה לסדר היום שתי שאלות ישנות: הראשונה היא אם במבנה השוק הנוכחי יש מקום לשני ערוצים מסחריים (broadcast), והשנייה היא מהו הערך שיש לקדם בישראל - תחרותיות או רווחיות?
המצב שאליו נקלעו תעשיית הפרסום וגופי התקשורת בישראל מוביל
מחיר גבוה מאוד
עם זאת, לעלויות התוכן הוצמד בשנים האחרונות תג מחיר גבוה מאוד, הנקבע על ידי זכייניות ערוץ 2, קשת בפרט. מחיר זה מעלה את חסמי הכניסה לענף במידה רבה, ואינו משאיר מקום לשני ערוצים רווחיים. לכך מתווספת הרגולציה ומגבלותיה, אשר אינה משפרת את מצבן הכלכלי של הזכייניות (הן במובן של תשלומים ישירים והן במובן של ניהול השקעת המשאבים העומדים לרשות הזכייניות).
אבל אין זו הצרה היחידה. הטלוויזיה המסחרית בישראל נכנסה למלכוד שיהיה קשה מאוד לצאת ממנו. מצד אחד, ברמת ההכנסות הנוכחית כיום, ובהתחשב בעלות של יותר מ־100 אלף דולר להפקה של שעת פריים־טיים, לא ניתן לקיים שני ערוצי טלוויזיה מסחריים (broadcast) רווחיים. מצד שני ניצבת חלופת המונופול, שעל חסרונותיו הרבים מיותר להרחיב את הדיבור. מונופול כזה יוכל לשלוט לא רק במחירי הפרסום ולמקסם את הכנסותיו, אלא אף יוכל להפחית את הוצאות התוכן (העדר חלופות משמעותיות לאנשי הפקה וטלנטים) ולהקטין את עלות ההפקות והתוכן. מהלך זה עלול להוביל לפגיעה אמיתית ביצירה הישראלית.
השקעה הולכת וגדלה בתכנים
התחרות החריפה בין ערוץ 10 לזכייניות ערוץ 2 הובילה לעלייה משמעותית בתעריפים בענף ולהתייקרות הפקת התוכן. האסטרטגיה שבה בחרו זכייניות ערוץ 2 ובמיוחד קשת היתה השקעה הולכת וגדלה בתכנים ועל ידי כך יצירת עליונות ומובילות בשוק. אם הזכיינית הנוכחית משקיעה יותר מ־100 אלף דולר לשעת שידור, אין וכנראה גם לא תהיה בעתיד הצדקה כלכלית למתחרה נוסף ללא שינוי מהותי בכללי המשחק. ואם ייכנס מתחרה נוסף הוא צפוי להפסיד במשך שנים רבות. כוחות השוק אינם מסוגלים, להערכתנו, לפתור כשל זה, ולכן מעבר לשיטת רישיונות, למשל, לא יפתור בעיה זו.
לפיכך, המדינה צריכה לחשוב עכשיו אם זהו אכן ערך עליון לקיים שני ערוצים מתחרים, ואם כן - עליה לנקוט מיד כמה צעדים שבאמצעותם ניתן יהיה ליצור תנאים נוחים להקמת ערוץ נוסף (ערוץ 10 הנוכחי או ערוץ חלופי). צעדים אלה עשויים לכלול, בין השאר, את הקפאת התשלומים הרגולטוריים שהערוץ מחויב בהם, איחוד חברות החדשות ויצירת חברת חדשות משותפת לשני הערוצים, הקפאת התוכנית להכנסת הפרסום לטלוויזיה הרב־ערוצית וצעדים אחרים.
קשה לדעת אם גם לאחר הקלות אלו יהיה מקום למתחרה נוסף, אבל לנו די ברור שללא יצירת תנאי כניסה נוחים מאוד לענף, אין מקום לשני ערוצים בישראל.
הכותב הוא שותף בחברת הייעוץ והניהול של BDO - זיו האפט