הצבא החליט: שירותי הפיקוח האווירי בשבת ובחג בחיפה ובשדה דב יופסקו בדצמבר
כבר לפני כשנה, הורה הרב הראשי של חיל האוויר להסיר את הפיקוח שמעניק הצבא לתעופה האזרחית במועדים אלה, בטענה שחיילים נאלצים לחלל את השבת, אך הוראה זו לא יושמה. גורם בענף: "מישהו קם בוקר אחד והחליט להחזיר את שדה התעופה לחיק היהדות"
שירותי הפיקוח האווירי בשבת ובחג, בשדות התעופה בחיפה ובשדה-דב בתל אביב, יופסקו ב-19 בדצמבר, כך נודע ל"כלכליסט". מדובר בפיקוח אווירי צבאי, שמסופק למטוסים אזרחיים - מסחריים או פרטיים - בשל השליטה של צה"ל על המרחב האווירי באזורים אלה.
למעשה, כבר לפני כשנה, הורה הרב הראשי של חיל האוויר, סגן אלוף משה ראבד, להסיר את הפיקוח שמעניק הצבא לתעופה האזרחית בשדה דב בשבת ובחג, בטענה שהדבר גורם לחיילים לחלל את השבת. מאוחר יותר, בעקבות לחץ שהפעילו חברות התעופה ישראייר וארקיע, הפועלות במקום, הוחלט להקפיא את המהלך.
במכתב ששלח אתמול (ה') משה טלמור, מנהל שדה דב, לחברות התעופה, לאגודת התעופה הכללית ולקלוב התעופה לישראל, המאגד את התעופה הספורטיבית, נכתב: "על פי הודעת חיל האוויר, המספק כיום את שירותי פיקוח הטיסה בנמל התעופה דב הוז, יופסק מתן שירות זה מכניסת השבת והחג ועד צאתם, לתעופה אזרחית, החל ב-19 בדצמבר 2008. כלומר, בזמנים אלה לא תאושר המראה של מטוס אזרחי מהנמל, שלא לצורך פיקוח נפש".
הוראה דומה ניתנה גם לגבי שדה התעופה בחיפה, שבו פועלים, בין היתר, בית ספר לטייס, טיסות אמבולנס וטיסות פרטיות. לא ידוע האם ההחלטה תקפה גם לגבי שדה התעופה בראש פינה, אולם גורם העריך שכל החלטה שתתקבל תהיה תקפה לכל שדות התעופה הנמצאים תחת אחריות הפיקוח של ההצבא.
יצוין, כי שדה דב סגור בימים אלה לפעילות, לרגל עבודות שיפוץ והחלפת תאורה במסלול וצפוי להיפתח בסוף דצמבר, בסמוך לתאריך שבו הודיע הצבא, כי יפסיק לספק למטוסים שפועלים בתחומו שירותי פיקוח בשבת ובחג.
"הדבר יכול להביא לפיטורי עובדים"
בהתייחסות להודעת הצבא, אמר היום (ו') גורם בענף: "מישהו קם בוקר אחד, אחרי ש-50 שנה הצבא סיפק שירותי פיקוח אווירי והחליט להחזיר את שדה התעופה לחיק היהדות".
יו"ר אגודת התעופה הכללית, עו"ד ירון אפרת, מסר בתגובה: "זאת לא הודעה ראשונה שאנחנו מקבלים בנושא, זאת הודעה שלישית וכל פעם דוחים את זה. על פי חוק, רשות שדות התעופה צריכה לתת שירותי פיקוח, אבל נוח לה שיהיה לה קבלן משנה, שזה חיל האוויר, והיא תחסוך בהוצאות. אך לצבא יש חוקים משלו - פקודות מטכ"ל. התעופה הכללית והפרטית לא מעניינת אף אחד, ומהלך כזה משמעותו סגירת התעופה הכללית.
אפרת הוסיף, כי "בסופי שבוע מתקיימת 90% מהפעילות שלנו. אם יגבילו את שעות הטיסות, הטייסים יטוסו פחות ויהיו פחות מיומנים. זה מצב מסוכן, לא נסכים שזה יקרה ונפנה למי שאמור לשמור על זכויות האזרחים".
גורם ברשות שדות התעופה הסביר, כי "הנושא מטופל ברמות הבכירות ביותר, של משרדי הביטחון, התחבורה וצה"ל. הגם שאנו מקווים כי יימצא פתרון בהקדם - את ההחלטות יקבלו הדרגים הבכירים".
מנכ"ל ארקיע, גדי טפר, מסר בתגובה: "בתקופה של מיתון, ביטול הטיסות לאילת בשבת ייצור פגיעה חמורה, הן לענף התיירות והן לענף התעופה, ואף יכול להוביל לפיטורי עובדים. ביטול הטיסות ינתק את אילת ממרכז הארץ ליממה בשבוע, דבר שיפגע באופן ישיר בתושבי אילת והדרום. מדובר בשינוי הסטטוס קוו ואנו מצפים ממנכ"ל משרד התחבורה להתערב ולפתור אחת ולתמיד את סוגיית מתן שירותי הטיסה בשדה דב בסופי שבוע".