מייסדי רייד ויז'ן לא מבינים למה המדינה אינה מעודדת מערכות בטיחות לאופנועים
גם בזמן שתאונות האופנועים מזנקות ב-60% המדינה לא מקדמת התקנת מערכות בטיחות בהם. רייד ויז'ן הישראלית, למשל, שפיתחה מערכת דמויית מובילאיי לרכב דו-גלגלי, עומדת למכור מיליוני מערכות להודו להקטנת התאונות שם, אבל לא זוכה לעידוד של משרד התחבורה
- התשובה של משרד התחבורה לעלייה בתאונות: קיצור קורס נהיגה מונעת
- אשכנזי ומזרחי עשו תאונה, נחשו מי יקבל פיצוי גבוה יותר
- המדינה יוצאת למכרז לרכישת אופנועים לשימוש משרדי הממשלה
רייד ויז'ן הישראלית, שפיתחה מערכת התרעה לרוכב מפני התנגשות, דומה למובילאיי רק לרכב דו-גלגלי, הכריזה השבוע על שותפות עם יצרנים הרכיבים ההודית ספראק מינדה, לפיתוח וייצור גרסה מוזלת למערכת שלה עבור השוק המקומי שם.
הודו היא כיום השוק הגדול בעולם כיום לדו-גלגלי, עם 210 מיליון אופנועים וקטנועים ו-52 אלף רוכבים הרוגים בשנה. הרגולציה ההודית צפויה לחייב התקנה של מערכות כאלה בניסיון להקטין את הקטל בקרב הרוכבים.
בישראל דווקא לא ממהרים. רייד ויז'ן כבר מוכרת בארץ את המערכת שלה להתקנה בכלים קיימים, אך המדינה לא ממהרת לעודד את רכישתה. החברה גייסה עד כה כ-10 מיליון דולר בהובלת YL Ventures ו-OurCrowd לצד משקיעים אסטרטגיים מענף הרכב, כמו Mobilion VC ו- Metagal. יש לה גם הסכם שותפות אסטרטגית עם יצרנית רכיבי הרכב הגרמנית קונטיננטל.
המערכת שפיתחה החברה, שהוקמה בידי אורי לביא וליאור כהן, מתבססת על מצלמה, כמו מובילאיי, ומסמנת את האזהרות לרוכבים על גבי המראות. עשרות מערכות כבר הותקנו בכלים שנעים בארץ. חברת ביטוח ישיר ערכה פיילוט ראשוני בקרב 10 מעובדיה, רוכבים בגילאים שונים ועל כלים שונים, שהעלה שביעות רצון גדולה של הרוכבים מאופן הפעולה שלה, והיכולת שלה להגדיל את המודעות של הרוכבים לסכנות ולרכבים שמתקרבים במהירות מאחור והם אינם רואים עדיין במראה.
הפיילוט גם הראה הפחתה של 10% במהירות היחסית בין הרוכב לרכב שלפניו, לאחר קבלת התרעה קדמית. מחקר של אוניברסיטת פירנצה הראה שהורדה של כ-10 קמ"ש ממהירות דו-גלגלי טרם תאונה מנמיך את הסיכוי לתאונה קשה ב-25%.
רייד ויז'ן כבר מנהלת שיחות עם יצרני אופנועים וקטנועים שמעוניינים להתקין אותה בכלים שלהם עוד בפס הייצור. גרסת להתקנה בכלים קיימים כבר נמכרת באיטליה וגם בישראל. רק דוקאטי האיטלקית מציעה מערכת התרעה מתאונות מפס הייצור, המבוססת מכ"ם ולא מצלמה כמו ברייד ויז'ן, שמוצעת רק בדגמים היקרים של היצרן, בכ-200 אלף שקל.
מערכת בסיסית של רייד ויז'ן, הכוללת הקלטת וידאו אוטומטית, התרעת התנגשות קדמית, התרעת אי-שמירת מרחק, התרעת שטח מת ועקיפה מסוכנת, עולה בארץ 2,500 שקל לפני התקנה. אפשר גם לשלם 1,600 שקל, ועוד 80 שקל לחודש ל-18 חודשים (3,040 שקל) ולקבל בתמורה יכולות נוספות ומתעדכנות, כמו התרעת התנגשות קדימה-צד, התרעת התנגשות אחורית, דו"ח רכיבה תקופתי, שמירת סרטון מהמצלמה במקרה של תאונה.
אולם בזמן שנהג שמתקין מערכת מובילאיי במכונית משומשת מקבל הנחה של 1,500 שקל באגרת הרישוי, מה שמממן 75% מהעלות שלה, רוכבים עדיין לא מקבלים הטבה על התקנת מערכות התרעה לאופנועים. הנחה בעלות ביטוח החובה היקר (מכ-4,000 שקל בשנה לרובם) יכולה להיות משמעותית יותר לרוכבים, בוודאי כאשר כ-40% מהם נוסעים ללא ביטוח בגלל עלותו הגבוה בהרבה מאשר במכוניות.
אבל כל שינוי בנוסחת ביטוח החובה מחייבת חקיקה של הכנסת, שמתפקדת כיום חלקית בין בחירות לבחירות. חברות הביטוח זקוקות לאישור הרשות כדי להציע בעצמן הטבות לרוכבים, וזו לא ממהרת ליזום הטבות שבסמכותה במקרה של ביטוח צד ג' וביטוח מקיף.
מעט מאוד מהרוכבים עושים ביטוח מקיף, אבל רבים מוסיפים ביטוח צד ג'. גם משרד התחבורה, שקידם בעבר את מובילאיי בצורה אגרסיבית, לא ממהר להציע הטבות דומות לרייד ויז'ן. וכך שמי שרוצה להימלט מהפקקים לא מקבל סיוע מהמדינה בלהגן על עצמו.