מירי רגב נגד לוי יצחק ויד2: הצצה ראשונה למחירון המשומשות החדש
משרד התחבורה נערך להעלות לאוויר במאי את המחירון הממשלתי, שמבוסס על דיווחי המוכרים ואמור להציג מחירי רכבים נמוכים יותר. אבל בדיקת "מחירון העם" החדש מול המתחרים מגלה שלעתים הוא דווקא יקר יותר, ובממוצע מציג מחירים נמוכים ב-10% בלבד
משרד התחבורה נערך להעלות לאוויר במאי את מחירון המכוניות המשומשות שמקדמת השרה מירי רגב. במשרד סימנו את הדומיננטיות של מחירון לוי יצחק, המקובל על רוב חברות הביטוח, הליסינג והטרייד־אין, בקביעת מחירי המכוניות מיד שנייה בארץ כגורם למחירים הגבוהים של המכוניות המשומשות. זאת, למרות שבשוק קיים גם המחירון המתחרה החינמי של אתר יד2, ולמרות שמחירי המשומשות נגזרים מהמחירים הגבוהים של המכוניות החדשות בשל המיסוי הגבוה.
- ההיענות חלקית, ומשרד התחבורה ידחה את השקת מחירון הרכב העממי
- התפרסם מחירון הרכב המשומש הראשון של 2021 עם ירידות בדגמים העממיים
- לוי יצחק נלחם במחירון של רגב: "מזכיר תקופה אפלה"
נתונים ראשוניים שהגיעו לידי כלכליסט על סמך חישובי משרד התחבורה, מעלים שקיים פער של 10% בממוצע בין מחירי לוי יצחק למחירי השוק, כפי שהם עולים מדיווחי מוכרי המכוניות. הפער לא דרמטי, אך הוא נשען על דיווחים שהתקבלו החל מנובמבר 2020, תקופת גאות בשוק המשומשות על רקע ביקושים שיצר משבר הקורונה, ששלח רבים לרכוש רכב משומש כתחליף לתחבורה ציבורית או לרכב ליסינג שהחזירו מפוטרים. מדובר בכלי שיתקשה להחליף את המחירונים הפרטיים המפורטים, אבל יוכל לשמש קונים ומוכרים בגיבוש המחיר בעסקאות בתחום.
מבחינת מחירי דגמים פופולריים במחירוני משרד התחבורה, לוי יצחק ויד2, מתברר שלא פעם מחירי השוק גבוהים מאלה של המחירונים - שבעצמם מציגים הפרשים כמעט קבועים ביניהם. כך למשל במקרה של מאזדה 3 המבוקשת, בת שש עם מנוע 2 ליטרים, יש פער של 3%, כלומר לא יותר מ־2,000 שקל, בין לוי יצחק למחירון הממשלתי. לעומת זאת, במקרה של קיה ספורטאז' 1.6 אוט' בת שש, המחיר אצל לוי יצחק גבוה ב־12 אלף שקל (19%) לעומת דיווחי המוכרים, וביד2 גבוה ב־12%. במקרה של סקודה פאביה 1.2 אוט' מ־2017 דווקא המחיר במחירון הממשלתי הוא הגבוה ביותר.
עד היום דיווחו למדינה 46,681 מוכרי רכב על מחיר המכירה, מבין 378 אלף העברות שנרשמו במשרד הרישוי מאז נובמבר האחרון. יש פער גדול בין שיעור המדווחים שמעבירים בעלות בדואר (15%) לאלה שעושים זאת דרך האינטרנט (80%), ששיעורם עדיין קטן. במשרד התחבורה טוענים ששיעור דיווח של 15% מספיק כדי ליצור מודל סטטיסטי מדויק גם לדגמים שמחיריהם לא עלו בדיווחים, או שעלו במספרים קטנים. הדיווחים מתבססים על עסקאות פרטיות בלבד, שכן חברות הליסינג וההשכרה מסרבות בינתיים לדווח למיזם.
שרת התחבורה מירי רגב, שאימצה יוזמה שעלתה במשרד התחבורה עוד בימי ישראל כץ כשר, אמרה אתמול כי "העם מאמין במחירון העם, וחוכמת ההמונים מלמדת שהיא משקפת את המציאות האמיתית של השוק. הציבור משתתף וולונטרית, דבר שמלמד על הרצון לקחת חלק במחירון, שיהיה כלי מרכזי ברכישת רכב משומש".
ממחירון לוי יצחק נמסר: "המחירון פועל בשוק תחרותי, נהנה מאמינות מוכחת מזה למעלה מ־50 שנה, ושומר על המוניטין שלו בזכות יכולות המחקר המתקדמות שהוכיחו עצמן כאמינות ומקצועיות. מוזר שהמחירון הממשלתי נכנס לשוק שבו אין כשל. ביחס לנתונים שהועברו אלינו, נראה שהעסקאות המצוינות בו התבססו על מחירון לוי יצחק, כך שהתמיהה ביחס לנחיצות המחירון הממשלתי רק מתחדדת".
יבין גילמור, מנכ"ל יד2, מסר: "אני מברך על כך שהיוזמה החדשה/ישנה הזו יוצאת לדרך, לטובת השקיפות לרוכשים ולמוכרים. עם זאת, חבל להשקיע משאבים על בניית מחירון חדש, שכן 'מחירון העם' כפי ששרת התחבורה מכנה אותו, קיים כבר 9 שנים באתר יד2. נתוני מחירון יד2 ומשרד התחבורה כמעט זהים (פער של 3% בלבד), מה שמוכיח שהציבור משתמש במחירון שלנו לקביעת השווי הסופי של המכירה".