עלויות השינוע של מכוניות בארה"ב מתייקרות; האם זה ישפיע על היבוא המקביל?
התייקרות של 200 עד 300 דולר בדמי ההובלה הפנים יבשתיים של רכב אל הסוכנות שממנה נרכשות המכוניות בדרך לישראל עלולה להביא להתייקרות במחירו של הרכב לצרכן בארץ
מחירי חלק מהרכבים החדשים ביבוא מקביל עשויים להתייקר במהלך החודשים הקרובים. הסיבה אינה התייקרות הרכבים עצמם אלא עלייה בעלויות המשלוח הפנים-יבשתיות בארצות הברית.
- היצע הדגמים בייבוא מקביל יגדל, גם אאודי תצטרף ב-2021
- שנה חדשה - מס חדש. מהיום רוב המכוניות מתייקרות
- משרד התחבורה יאפשר לייבא רכב עם הגה בצד ימין, ויעניק הקלות לייבוא המקביל
על פי דיווחים בכלי תקשורת אמריקאים, יצרני רכב מעלים את גובה עלויות המשלוח הפנים-יבשתיות לסוכניהם בארה"ב. בניגוד למחיר הרכב, עלויות המשלוח הפנים יבשתיות, אינן ניתנות למיקוח.
כך למשל במקרה של פורד שמייצרת מכוניות במישיגן. עלות המשלוח של פורד מוסטאנג לסוכנות עומדת על כ-1,100 דולר, גם אם מדובר בסוכנות שממנה ניתן לצעוד ברגל למפעל פורד וגם אם מדובר בסוכנות שדורשת טיסה בת כמה שעות. לפי הפרסומים, הסיבה להתייקרות עלויות השינוע נובעת מעלייה במשקלן הממוצע של מכוניות.
מה גם שהאמריקאים צפויים לעבור בשנים הקרובות לרכבים חשמליים, מה שצפוי להעלות אף יותר את משקלן הממוצע של מכוניות, זאת לאור העובדה שסוללת הרכב החשמלי מהווה חלק ניכר ממשקל הרכב ועם חלוף השנים והדרישה לטווח נסיעה גדל והולך, קיבולת הסוללות עולה גם היא – וגם משקל הסוללה, זאת לפחות עד שיימצא פתרון להפחתת משקל סוללות.
כמובן, לא כל הרכבים הם כבדים – אך עלויות המשלוח הפנים יבשתי אינן מתייחסות לרכב זה או אחר באופן ספציפי, אלא לעלות של משלוח של כל הרכבים על רכבת אחת, אמצעי התחבורה המועדף לשינוע של רכבים בארה"ב.
כיום פועלים בישראל מספר גופים שמתמחים ביבוא מקביל של רכבים וגם ביבוא אישי. חלק מן הרכבים הללו, החל בפורד מוסטאנג וכלה בדגמים מסוימים של מרצדס בנץ מגיעים לישראל מארה"ב, בין היתר גם בגלל שער הדולר הנוח. אך עם זאת, התייקרות של 200 עד 300 דולר בדמי ההובלה הפנים יבשתיים של הרכב אל הסוכנות שממנה נרכשות המכוניות בדרך לישראל עלולה לייצר שינוי מחיר אשר ידרוש התייקרות של אלפי שקלים במחירו של הרכב בישראל.