מבחן רכב
גם לנו יש מנוע חשמלי - ואיתו ננצח
הכביש־שטח החדש של MG הסינית מתחרה בעיקר ברכבי הפלאג אין הייבריד היפניים והקוריאניים העממיים. ה־EHS מסוגל לנסוע 50 ק"מ על חשמל בלבד, מציע מרחב פנימי נוח והוא גם זול יותר מיריביו לפלח. אבל מושבי העור האדומים שלו לא יתאימו לכל טעם, מסך המולטימדיה לא ידידותי לתפעול וידית ההילוכים של הרכב רגישה מדי לכל מגע מקרי
ימים ספורים לפני השקתה הרשמית בישראל של MG HS, שונה שמו המקומי של הדגם. כעת לא מדובר עוד ב־HS כמו בכל העולם, אלא ב־EHS. ה־E מסמלת חשמל כמובן. ה־HS נשארה אותו דבר. אם יצרן של רכב קוריאני או יפני היה מודיע שהוא משנה את שם הדגם שלו ממש כמה ימים לפני השקת הרכב, ובעיתוי שבמקרה מתרחש כמה ימים לאחר הגעתה של טסלה לישראל, יצרן הרכב היפני או הקוריאני היה תולש שערות ודורש ועדת חקירה. במקרה של יצרני רכב סינים יש כנראה הרבה יותר גמישות מחשבתית.
הגמישות המחשבתית הזו היא גם מה שעומד בבסיסו ה־EHS: מדובר ברכב כביש־שטח בגודל בינוני שמצויד לא רק במנוע בנזין אלא גם במערכת הנעה חשמלית. מנוע הבנזין שלו מפיק 162 כוחות סוס, המנוע החשמלי מפיק 122 כוחות סוס. את החשמלי ניתן לטעון מעמדת טעינה ביתית במשך שעתיים ולנסוע עשרות קילומטרים על חשמל בלבד.
הקונספט של רכב פלאג אין הייבריד עממי אינו חדש. יש בשוק רכבי כביש שטח קוריאניים וגם יפניים שמצוידים במערכת כפולה ונטענת. אך בכל הקשור ברכב סיני, היתרון מתבטא במחיר: רכב סיני זול יותר, לכן רכב סיני עם מערכת פלאג אין הייבריד עולה כמו רכב יפני או קוריאני בגודל דומה עם מנוע בנזין בלבד. השאלה היחידה שנשארת היא עד כמה הרכב הסיני מצליח לצמצם את פערי האיכות כדי שהקונים ישתכנעו להעדיף אותו.
בנסיעות עירוניות ב־EHS ניכר ש־MG באמת החליטה שלא צריך בנזין. ברירת המחדל של הרכב היא לנצל כל טיפה של חשמל וטוב שכך. אחרי טעינה קצרה יחסית, ה־EHS מסוגל לנסוע כ־50 ק”מ בלי שמנוע הבנזין יפעל. לא רק במהירויות הזדחלות עירוניות של גוש דן, אלא גם בנתיבי איילון במהירות גבוהה יותר.
מערכת ההנעה של EHS עמוסה בטכנולוגיה, חלקה יעילה וחלקה פחות. יש מנוע בנזין מסורתי ומנוע חשמלי שבינם עוברת תיבת הילוכים מורכבת להפליא בעלת עשר מהירויות שחלק מהן מוקדשות למנוע הבנזין וחלק למנוע החשמלי. במצב נסיעה חשמלי, מערכת ההנעה של EHS משמיעה המיה חזקה, במהירויות נמוכות בעיקר. הרעש מכוון ונועד להזהיר את הולכי הרגל אך בפועל גם מעצבן את הנהג.
מעבר לכך, כשהעיר מסתיימת מנוע הבנזין נכנס לפעולה. MG מצהירה על מעל 250 כוחות סוס אך קשה לומר ש־ EHS הוא חיית ביצועים מהעידן הקלאסי של MG אלא הוא יותר רכב כביש שטח שמיועד להתנהל בכביש מהיר בקצב משביע רצון, בהתחשב בסוללת המערכת החשמלית הכבדה שמקשה את מלאכת ההנעה.
ללא סימני רישול
EHS עושה עבודה טובה בסעיפי התנהגות הכביש. שוב, לא מדובר במכונית ספורט של MG אך בטח שלא בנציג מרושל של יצרני הרכב הסינים. ל־EHS יש יתרון משמעותי והוא ש־MG כבר משווקת רכבים באירופה, בניגוד לסינים אחרים שעם כל עוצמתם לא ממש הצליחו לפצח את טעמו של הלקוח האירופי. לכן מדובר ברכב הדוק יחסית שבולע שיבושי כביש היטב, אך עדיין לא מתקרב לאיכויות הנסיעה של חלק ניכר מן המתחרים. — כולל למשל פיג'ו שמיובאת לישראל על ידי אותה יבואנית.
תא הנוסעים של EHS עושה מאמצים אדירים כדי לשדר אירופיות. ברוב התחומים המאמץ משתלם, באחרים עוד יש מה ללמוד. כלל בלתי כתוב של ענף הרכב הישראלי קובע כי כאשר קיים ספק בנוגע לאיכות, מושבי עור ומערכת סטריאו רצינית מסוגלים לשכנע בקלות את מי שעלול בטעות להבחין בפלסטיק הרופף. ב־EHS אין פלסטיק רופף, אך במקרים מסוימים יש פלסטיק זול, במיוחד בחלקים התחתונים של לוח המחוונים.
כדי להעניק ל־EHS תחושה יותר יוקרתית, יש באמת שפע של אבזור: מושבי עור אדומים שלא בהכרח יתאימו לכל טעם, מערכות בטיחות מקוריות מקיפות מאוד, תאורת אווירה משתנה אשר מאפשרת לבחור בין שבעים ומשהו צבעי פנים מוארים שינעימו את זמנם של כל מי שאינם עיוורי צבעים, גג נפתח וגם שפע מפתיע של מרווח פנימי.
יותר טכנולוגיה באותו כסף
אך יש גם כמה שגיאות תכנוניות: ההגה אינו מתכוונן מספיק לרוחק, מה שמקשה על מציאת תנוחת נהיגה נוחה. מסך המולטימדיה הענק, שנראה כי הפך לפריט חובה בקרב לא מעט יצרני רכב, סובל מממשק לא נוח לשימוש שלא מצליח להשתלב עם כפתורי ההפעלה שמתחת למסך. ויש גם ידית הילוכים אוטומטיים שבוררת את ההילוך אך יוצאת בקלות להילוך סרק בכל נגיעה רנדומלית של כף יד.
לעומת זאת תא הנוסעים מאוד מרווח, ובמיוחד הנוסעים מאחור נהנים משפע של מקום. גם תא המטען מכובד בהיקפו, במיוחד בהתחשב בעובדה שבסביבתו קבורה גם סוללה גדולת ממדים. המושבים הקדמיים הספורטיביים עלולים לא להתאים לכל נהג, במיוחד לא לכאלה שאוהבים לכוון את משענת הראש.
בשורה התחתונה: EHS הוא רכב הכביש־שטח שמיועד לאפשר ל־MG להתחרות בקוריאנים וביפנים וגם להעניק למותג עוד לגיטימציה בשוק הרכב הישראלי. המשוואה פשוטה: סיני משוכלל עולה כמו קוריאני או יפני עממי. המבחן הוא האם המותג הסיני יוכל לבצע את המעבר התפיסתי ולעלות ליגה. נכון להיום, לרוב הקוריאנים והיפנים אין רכב שמשתווה בגודלו ל־EHS, ומה שכן משתווה יקר יותר.
באקלים הנוכחי נראה שנושא הרכב החשמלי שעלה לכותרות מן הסתם יישאר שם. ה־EHS אינו מושלם ומזכיר שבסין יש עוד קצת מה ללמוד על תכנון רכב, דווקא בפרטים הקטנים, אך ללא ספק מדובר ברכב שמצליח להתקרב לתוצרת היפנית והקוריאנית באופן הכי משכנע וגם להעניק תמורה שנכון להיום נחשבת ייחודית בשוק הישראלי.