בלעדי לכלכליסט
במשרד התחבורה לא סומכים על הסינים: היקף יבוא הרכב יוגבל עד סוף 2023
זאת לפי מסמך שהפיץ השבוע המשרד בענף הרכב. גל המכוניות הסיניות שהגיעו לארץ לאחרונה לא חמק מעיני משרד התחבורה, שבמסגרת מתווה לייבוא רכב חשמלי שיזם לפיו יותר לייבא מסין עד 400 רכבים עד ל-2021, פתח את השער לייבוא גדול של מותגים. כעת האריך את ההגבלה עד ל-2023
גל המכוניות הסיניות החשמליות אשר נחת במהלך השבועות האחרונים על מדינת ישראל לא חמק מעיני משרד התחבורה - אשר מגביל את היקף יבוא הרכבים החשמליים מסין עד סוף 2023. כך עולה ממסמך שהפיץ השבוע משרד התחבורה בקרב העוסקים בענף הרכב.
- הסינים באים: עולה המכסה ליבוא רכבים חשמליים
- החשמליות הסיניות מסתערות על ישראל
- לא הכול ורוד בטסלה: עיכובים בייצור בגרמניה והתנצלויות על מכוניות מתלקחות בסין
כפי שנחשף לראשונה ב"כלכליסט", משרד התחבורה יזם בשנת 2019 מתווה מיוחד לייבוא של רכבים חשמליים מסין במסגרת מה שמוגדר כ-SMALL SERIES, כלומר סדרות יצור מוגבלות.
במסגרת המתווה של משרד התחבורה הותר יבוא של רכבים חשמליים מסין - בעיקר כאלה שאינם עומדים בדרישות החוק האירופי המחמיר (אשר תקף גם בישראל) ובלבד שהיבואן יוגבל ל-400 מכוניות בלבד בשנה. הוראה זו פתחה בפועל את שוק הרכב הישראלי ליבוא של מספר גדול של מותגים אשר הגיעו ארצה במהלך החודשיים האחרונים: החל ברכבי הכביש שטח החשמליים של חברת JAC וכלה במיניוואן החשמלי של MAXUS אשר הוצג השבוע בישראל.
במהלך השבועיים האחרונים הגיעו ארצה משלוחים ראשונים של רכבים סינים נוספים, לדוגמה של מכוניות CERES הסיניות אשר מיובאות ארצה על ידי טלקאר יבואנית קיה. יבואני הרכב הסיני החשמלי אף התכוננו במהלך השבועות האחרונים להגדלה של קיבולות היצוא לישראל – זאת לאור העובדה שבשוק אשר מונה בשנה רגילה מעל 250 אלף מסירות, יבוא של 400 מכוניות בשנה בקושי מכסה את עלויות התפעול.
הפירורים של טסלה
זאת ועוד, בשבוע שעבר מסר משרד התחבורה ל"כלכליסט" כי מתווה זה של מגבלת יבוא של 400 רכבים תקף עד סוף 2021, כלומר עד דצמבר השנה. לאחר מכן אמור השוק הישראלי להיפתח ליבוא בהיקף גדול הרבה יותר. ואולם כעת עולה ממסמכי משרד התחבורה כי המשרד מתעד להאריך את ההיתר לייבא רק 400 מכוניות עד סוף 2023.
עוד מדגיש משרד התחבורה כי במקרה של דגם חדש תינתן אפשרות לייבא 400 רכבים בשנה הראשונה ו-400 בשנה השניה, כלומר אם יבואן של רכב סיני חשמלי יציג כעת למשרד התחבורה מסמכים אשר מציגים דגם חדש, יבואו מוגבל מראש לשנתיים הבאות. מבחינת יבואני הרכב הסיני, בין אם מדובר ביבואני רכב חדשים אשר נכנסים לראשונה לתחום יבוא הרכב ובין אם מדובר ביבואני רכב וותיקים, מדובר במצב בעייתי.
אם בעבר היה קיים בשוק הרכב הישראלי זלזול במוצר הסיני, הרי שבשנה שעברה נפתחו כל ה"סכרים" עם תחילת יבוא רכב הכביש שטח החשמלי של MG, ה- ZS. ה-ZS אומנם דווקא עומד בכללי התקינה אשר נהוגים באירופה ולכן אינו כפוף למגבלת היבוא הסינית, ולכן יבואנית MG הצליחה למכור מעל 700 יחידות ממנו בשנה שעברה, מה שמוכיח כי ניתן למכור בישראל רכב סיני חשמלי בקלות בהיקף נאה של מעל 500 יחידות בשנה.
במידה מסוימת, יבואני הרכב הסיני החשמלי אף ציפו "לקבל פירורים" מחדירת טסלה לישראל, כלומר לפנות לפלחי השוק של לקוחות שאומנם אינם מסוגלים לרכוש מכונית חשמלית בכ-200 אלף שקלים, אך כן יהיו מוכנים לרכוש מכונית חשמלית סינית בכ-140 אלף שקלים.