דעה
חשיבותה של טכנולוגיית הליתיום בעולם המתחדש
ליתיום הוא חומר רב ערך הן לכלי הרכב החשמליים והן לאנרגיה מתחדשת והביקוש לחומר זה צפוי להגיע ל-2 מיליון ב-2030, 90% עבור כלי רכב. למרות ההתרגשות סביב משאב טבעי זה, חוזי הליתיום אינם נסחרים בשקיפות בשוקי הסחורות העתידיות, כגון זהב ונפט, ולכן איתור מידע והשקעה במתכת זו עשויים להיות בעלי אופי שונה מזה של השקעות בסחורות אחרות
ליתיום הוא חומר חיוני המשמש בסוללות ליתיום-יון, שיש להן תפקיד גדל והולך בתחומים כגון כלי רכב חשמליים ואחסון של אנרגיה מתחדשת. צמיחתם של ענפים אלה ותלותם בסוללות מניעה ביקוש חסר תקדים לליתיום וגורמת למפעילי כורי ליתיום וליצרני סוללות להגדיל במהירות את היקפי הפעילות שלהם.
למרות ההתרגשות סביב משאב טבעי זה, חוזי הליתיום אינם נסחרים בשקיפות בשוקי הסחורות העתידיות (כגון זהב ונפט), ולכן איתור מידע והשקעה במתכת זו עשויים להיות בעלי אופי שונה מזה של השקעות בסחורות אחרות.
הביקוש לליתיום צפוי לצמוח ביותר מ- 300% בחמש השנים הבאות, ולעלות מ- 300 אלף טונות ב- 2020 למיליון טונות ב- 2025. עד שנת 2030, צפוי הביקוש להגיע ל-2 מיליון טונות כלי הרכב החשמליים מייצגים היום רק כ- 50% מהביקוש לליתיום, אך עד שנת 2030, אמור שיעורם להגיע ל- 90% מהביקוש לליתיום. עפ"י הערכות, יצרני הסוללות כבר מתכננים הרחבות משמעותיות של התפוקה בעשור הקרוב - תפוקה שנתית שתספיק לכ-49 מיליון כלי רכב חשמליים.
כלי רכב חשמליים הם "חדשנות משבשת" לחלוטין את הסטטוס קוו ששרר בתחום כלי הרכב המנועיים, בדיוק כפי שכלי הרכב המנועיים דחקו פעם וחיסלו את כרכרות הסוסים. מה שמתדלק את המעבר הזה לכוח חשמלי דורש טכנולוגיית סוללות של הדור הבא ואספקת ליתיום בכמות מספקת.
בנורבגיה, 87% מהמכוניות החדשות שנמכרו בחודש דצמבר היו נטענות ושני שלישים חשמליות לחלוטין (all electric). לאור נתון מרתק זה של חדירת כלי רכב חשמליים, סיים שוק כלי הרכב החשמליים בנורבגיה את שנת 2020 עם נתח שוק של 54%. דגם 3 של טסלה היה כלי הרכב שנמכר יותר מכולם – 4,232 יחידות. בשלב זה, נראה שחשמול ענף התעבורה בלתי ניתן לעצירה ושוק כלי הרכב הגלובלי עשוי להיראות כמו השוק בנורבגיה בעתיד הלא כל כך רחוק.
בעוד שרבים מכירים את חלוצת כלי הרכב החשמליים טסלה, הם לא בהכרח מודעים למערכת אקולוגית שלמה של יצרני סוללות וחברות כריה של ליתיום שיש להם תפקיד קריטי במהפכה זו. בחלק העליון, המערכת האקולוגית של הענף מתחילה במעלה הזרם עם כורי הליתיום המפיקים את המתכת מהעפר. חומרי גלם אלה עוברים אחר כך תהליך המרה כימי שמטרתו לייצר ליתיום קרבונט או ליתיום הידרוקסיד. יצרני סוללות משלבים קרבונט או הידרוקסיד עם חומרים אחרים כדי ליצור ביחד תא סוללה בודד. אפשר לשלב אלפי תאים כדי ליצור חבילת סוללות למכונית חשמלית.
Ganfeng Lithium: יצרנית ליתיום משולבת אנכית
חברת Ganfeng Lithium ביחד עם Albemarle, SQM, Tianqi Lithium ו- Livent שולטים ביותר מ- 70% מאספקת הליתיום הגלובלית. החברה הוקמה בשנת 2000 והיא יצרנית תרכובות הליתיום השלישית בגודלה בעולם והיצרנית המובילה בסין. החברה ייחודית בכך שהיא מכסה אלומה רחבה משרשרת אספקת סוללות הליתיום-יון, כולל פיתוח משאבי ליתיום, זיקוק ועיבוד (75% מסך כל הכנסותיה), ייצור סוללות (17% מסך כל הכנסותיה) ומחזור סוללות ופעילות אחרת (8% מסך כל הכנסותיה).
החברה מתהדרת בחוזי אספקה ארוכי טווח עם יצרני סוללות גדולים ועם יצרניות ציוד מקורי כגון Tesla, LG Chem, Volkswagen, Samsung ולאחרונה גם BMW. על בסיס חוזים אלה Ganfeng צופה הכפלה של הקיבולת שלה מ- 100 אלף טונות בשנת 2020 ל- 200 אלף טונות עד 2025.
Panasonic: השותפה הוותיקה של טסלה
חברת פנסוניק היפנית, שפעילה כבר יותר מ- 100 שנים, היא הספקית השלישית בגודלה בעולם הסוללות לכלי רכב חשמליים. החברה נחשבת ליצרנית סוללות ליתיום-יון ברובד הראשון בתקני הסיווג של Benchmark Mineral. משמעותו של ציון זה היא שהחברה מייצרת את סוללות ליתיום-יון באיכות הטובה ביותר לשימוש בכלי רכב.
פעילותה של פנסוניק בתחום שרשרת האספקה של כלי הרכב החשמליים מוכרת היטב, במיוחד באמצעות קשריה עם טסלה. בשנת 2014 הקימו פנסוניק וטסלה ביחד את Giga Nevada, מפעל סוללות הליתיום-יון הגדול בעולם. לאחרונה התחילה פנסוניק לעבוד על תא הסוללה 4680 של טסלה. הפורמט החדש צפוי לאחסן יותר אנרגיה ולהיות קל יותר לייצור, שתי תרומות מפתח להפחתת עלויות ייצור הסוללות. כיום מייצגת הסוללה כ- 29% מסך עלויות הייצור של כלי רכב חשמלי. כשיצרני כלי הרכב החשמליים מבקשים לנגוס נתחי שוק מכלי הרכב של מנועי הבעירה הפנימית, לקטנת עלויות ייצור הסוללות חשיבות קריטית.
נכון להיום, פנסוניק היא הספקית הבלעדית של סוללות ליתיום-יון לטסלה עבור כלי רכב חשמליים שיוצרו בארה"ב, אך היא מרחיבה את בסיס הלקוחות שלה לסוללות לכלי רכב חשמליים אל מעבר לטסלה. לאחרונה היא נכנסה לשותפות עם טויוטה במטרה לבנות מפעל ליתיום-יון ביפן ולספק 500 אלף כלי רכב חשמליים החל משנת 2022.
Livent: ממוקדת בליתיום לדור הבא של הסוללות
בסיסה של Livent, שהתפצלה לחברת בת של FMC Corporation בשנת 2018, נמצא בפילדלפיה, והיא פועלת בתחום הליתיום עוד משנת 1940. Livent היא חברה שתחום עיסוקה מתמקד בליתיום בלבד והיא מנהלת את אחד ממרבצי הליתיום הזולים ביותר להפקה בעולם, ה- Salar del Hombre Muerto בארגנטינה. פעילותה של חברה נמצאת בקצה הנמוך של עקומת העלויות הגלובלית לייצור ליתיום קרבונט.
Livent ידועה בקשריה עם טסלה, בהיותה אחת מספקיות הליתיום הידרוקסיד העיקריות שלה. בנובמבר הכריזה החברה על הארכה של הסכם אספקה רב שנתי עם טסלה עד סוף שנת 2021, הסכם הכולל התחייבות לספק נפחים גדולים יותר מאלה של 2020, והנהלת החברה ציינה שהיא משתדלת להאריך את ההסכם לשנת 2022 ואף מעבר לזה.
CATL: גולת הכותרת של סוללות כלי הרכב החשמליים בסין
CATL (חברת Contemporary Amperex Technology) יצרנית הסוללות השנייה בגודלה בעולם, אחרי LG Chem. חברת CATL יצרנית סוללות ברובד 1, ביחד עם הקבוצה המובחרת LG Chem, פנסוניק, Samsung SDI, טסלה, SK Innovation ו- AESC. מה שמייחד את CATL הוא שהיא יצרנית הסוללות בעלת המספר הגדול ביותר של קשרים עם יצרניות ציוד מקורי, בכללן טסלה, BMW, דיימלר, Geely, Great Wall, הונדה, יונדאי, פולקסוואגן ו- NEVS.
CATL גם הכריזה לאחרונה על מיזם להשיק ב- 2021 סוללה של "מיליון מייל" שתעלה פחות מ-100 דולר לקילוואט שעה. סוללה כזו יכולה לתמוך בעשרות שנים של שימוש כבד ברכב חשמלי, הרבה מעל תוחלת החיים של כלי רכב בעל מנוע בעירה פנימית.
דוחות של האגודה הסינית ליצרני כלי רכב מראים שמכירות כלי רכב המשתמשים באנרגיה חדשה, בכללם כלי רכב חשמליים, צמחו באוקטובר 2020 ב - 105% לעומת אוקטובר בשנה שעברה. המכירות הסתכמו בכ- 160 אלף כלי רכב באותו חודש וסימנו ארבעה חודשים רצופים של עליות.
אף שנתוני המכירות בסין ראויים לציון, נתוני המכירות באירופה הם שצפויים להציג את השיעור הגבוה ביותר של צמיחת מכירות כלי הרכב החשמליים. לפי הערכות חברת המחקר Rho Motion, מכירות כלי הרכב החשמליים באירופה בשנת 2020 עשויות להכפיל את עצמן לעומת שנת 2019 בזכות תמיכה משמעותית מצד הרגולטורים באירופה.
ליתיום הוא חומר רב ערך הן לכלי הרכב החשמליים והן לאנרגיה מתחדשת והביקוש לו מתחזק עם העלייה בשימוש בכלי רכב חשמליים ובמודעות לאנרגיה נקיה. החברות המוזכרות כאן מייצגות היבטי מפתח של המערכת האקולוגית של טכנולוגיית הליתיום והסוללות. מלבד חברות אלה, יש עשרות נוספות ברחבי העולם העוסקות בכריית ליתיום ובייצור סוללות ואשר מאפשרות ביחד את הצמיחה המהירה של ענף כלי הרכב החשמליים. בעוד שרבות מהחברות הללו אינן מוכרות בדרך כלל למרבית המשקיעים, ייתכן שהן יחליפו, בסופו של דבר, תאגידי אנרגיה גדולים כשהדור הבא של התעבורה הולך ומתרחק מדלק מאובנים.
לואיס ברוגה הוא מנכ"ל תעודות הסל Global X
אין לראות באמור ייעוץ השקעות מוחלט והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם. הצהרות מסוג זה כפופות למספר הנחות, סיכונים, אי וודאות, שרבות מהן אינן בשליטת Global X.