מקיה ועד ג'נרל מוטורס: מדוע יצרני הרכב הגדולים מחליפים סמל
בשבוע שעבר הודיעה ג'נרל מוטורס על הצגת סמל חדש ששונה מאוד מקודמיו. זהו הסמל החמישי במספר של יצרנית הרכב, שמחליף סמל בן עשר שנים בדיוק. גם קיה חשפה בשבוע שעבר לוגו חדשני. מה הסיבה להחלפת הסמל?
בשבוע שעבר התרחש מאורע מכונן עבור מספר יצרניות רכב גדולות: לא שינוי רגולציה או הצגת רכב חשמלי, אלא דווקא הצגה של סמל חדש. עבור יצרן רכב, הצגה של סמל חדש היא הרבה יותר משינוי לוגו. סמלים של יצרני רכב, כאלה שמופיעים על חזיתה של כל מכונית חדשה, על כל פרסום של היצרן, כולל פרסומות ואפילו ביגוד, מייצגים את מערכת הערכים של היצרן, את האופן בו היצרן תופס את לקוחותיו וגם את האופן בו הלקוחות אמורים לתפוס את היצרן.
בדרך כלל, סמלים של יצרני רכב, לפחות הוותיקים שבהם, נולדים כתוצאה מהעיסוק המקורי של היצרן, מעיסוקם של בני המשפחה אשר הקימה את היצרן או מתוך מטרה עסקית. במקרה של האריה של פיג'ו לדוגמה, הסמל הופיע בשנת 1847 על מוצרי חיתוך של הסדנה הקטנה של משפחת פיג'ו שהתמחתה בעיבוד מתכת. במקרה של מיצובישי מדובר ביהלומים אשר מייצגים את חטיבותיה השונות של הענקית היפנית ואילו הלוגו של פורשה כולל את סמל מגן העיר שטוטגארט. וכעת, עם כניסת יצרני הרכב הגדולים לעידן חדש, הם נאלצים גם לחשוף סמלים חדשים אשר יופיעו בקרוב על כל מכוניותיהם, סמלים אשר צריכים להעביר מסרים שיווקיים מורכבים באמצעות אותיות ספורות, פונטים וצבעים אשר מרוכזים כולם לאיור אשר מוטבע על פלסטיק בגודל סנטימטרים ספורים.
כך, בשבוע שעבר הודיעה ג'נרל מוטורס על הצגת סמל חדש ושונה מאוד מקודמיו. הסמל החדש של GM, החמישי במספר מאז הוצג הסמל הראשון, מחליף סמל בן עשר שנים בדיוק. כפי שניתן לראות מהשוואה בין הסמלים, הסמל החדש של GM כבר אינו כולל אותיות אנגליות "גדולות", כלומר מוותר על ה- G ועל ה- M לטובת אותיות קטנות, כלומר g ו- m. מתחת לאות m מופיע קו מודגש והלוגו עצמו יופיע בשלושה צבעים. הבחירה בלוגו זה, כך מסבירים בג'נרל מוטורס, מסמלת את המעבר של ג'נרל מוטורס לחשמל.
GM אינה היחידה שמחליפה סמל. גם קיה חשפה בשבוע שעבר לוגו חדש ושונה מאוד מן הלוגו הקודם. הלוגו החדש של קיה, כפי שמופיע בתמונה, כולל אותיות מחוברות בעוד שהלוגו הישן של קיה הופיע על רקע אדום וכולל את שמה של החברה באותיות נפרדות. לפי קיה, הלוגו החדש מיועד להשרות בלקוחות תחושה של "תנועה שמעניקה השראה". בפועל מדובר בלוגו שקיה יצרה כדי לרמוז על כיוון חדש שאליו נכנסת היצרנית הקוריאנית: מוביליות כשירות. כלומר עידן חדש של רכב שיתופי וחשמלי. קיה וג'נרל מוטורס לא לבד: פולקסווגן שינתה לאחרונה את הסמל שלה כך שיעיד על מחויבותה לעתיד חשמלי כמו גם BMW הגרמנית אשר שינתה את סמלה לסמל "שטוח" אשר כולל פחות אלמנטים תלת מימדים.