בלעדי לכלכליסט
ההסכם הסודי חושף: פיצוי לתושבי צפריה בגלל הרעש מנתב"ג
20 שנות דיונים הסתיימו בפשרה ובפיצוי של 17 מיליון שקל שתשלם רשות שדות התעופה. הרשות דרשה רישום הערת אזהרה כדי למנוע דרישת פיצויים בעתיד, והתחייבות לסודיות ההסכם מחשש לגל תביעות מרשויות ליד נתב"ג
רשות שדות התעופה (רש"ת) החלה בפיצוי תושבים של כ־17 מיליון שקל בגין רעשי מטוסים שממריאים ונוחתים בנמל התעופה בן גוריון, כך נודע ל"כלכליסט". הפיצוי ניתן במסגרת פשרה בין רשות שדות התעופה לבין לתושבי מושב צפריה הסמוך לשדה התעופה.
הסכם הפשרה נותר בהסכמת שני הצדדים חסוי, כשההערכות הן שקיים חשש שקיומו של הפיצוי והיקפו יובילו לתביעות נוספות מול רש"ת. כדי לעגן את הפשרה, הוא קיבל תוקף של פסק דין בבית המשפט המחוזי מרכז, בשבתו כבית משפט לעניינים מנהליים.
- נאבקים בעומס בנתב"ג: אלו ההחלטות שהתקבלו
- צפו בגרפים: כך השפיעה הקורונה על כניסת מבקרים לארץ ויציאת ישראלים לחו"ל
- אוקטובר השחור: ירידה של 89% במספר הישראלים שיצאו לחו"ל
תביעה על ירידת ערך הבתים
בשנת 1999 ולאחר שנים של סבל, הגישו תושבי מושב צפריה בשפלה תביעה לפיצויים לפי סעיף 197 של חוק התכנון והבניה (מפגע רעש), בטענה כי תנועת המטוסים באזור והרעש הנלווה, גרמו לירידת ערך של הנכסים שלהם.
רק כ־10 שנים לאחר מכן, ב־2009, הגיעה חוות דעת של שמאי מכריע בדבר שיעור ירידת הערך, כאשר על ההחלטה שלו הוגש ערעור לבית המשפט המחוזי ולאחר מכן לבית המשפט העליון, שם נקבע בין השאר שהפיצוי שייקבע לא יכלול עלויות מיגון.
עוד נקבע שיש להחזיר את הדיון לוועדת הערר בה יעשה חישוב של תוספת הרעש משנת 1999 - אז עברו בנתב"ג כשבעה מיליון נוסעים - ועד המצב הנוכחי נכון לזמן הערעור, בו כבר עברו בשדה כ־16 מיליון נוסעים. על פי נתוני רשות שדות התעופה, שנת 2019, טרום משבר הקורונה, הסתיימה בשיא תנועה בשדה עם כ־24 מיליון נוסעים.
ועדת הערר קיבלה לידה את הדיון, אולם במפתיע, יועץ אקוסטי ושמאי מכריע פסקו שאין עלייה ברעש בין סוף שנות ה־90 למועד הערעור. השמאי טען שלא צפויה ירידת ערך נכסי התושבים.
פשרה בלי אפשרות לערער
מושב צפריה ערער על ההנחות הללו, ובית המשפט שקל את עמדות הצדדים לרבות טענות לניגוד עניינים של היועץ האקוסטי, והציע לצדדים להגיע לפשרה: רשות שדות התעופה תשלם לאנשי המושב 17.5 מיליון שקל, לא כולל כ־1.2 מיליון שקל עלויות שכר טרחה של עו"ד, כאשר הסכום הזה הוא סופי ולאנשי המושב לא תהיה אפשרות לערער עליו. "המערערת, בעלי הזכויות בנחלות ובמשקי העזר וכן כל מי מטעמם או כל מי שיבוא בנעליהם לעניין המקרקעין נשוא התביעה, יהיו מנועים מלתבוע את רשות שדות התעופה", נכתב בהסכם הפשרה.
ואולם כאן לא מסתיים הסיפור. רשות שדות התעופה דרשה לרשום הערת אזהרה על בתי התושבים כדי לוודא שהם עומדים בתנאי ההסכם. על פי מידע שהגיע ל"כלכליסט", חלק מהתושבים שהתנגדו לפשרה, "זכו" לרישום הערת אזהרה על רכושם, כאשר בפסק הדין שאישר את הפשרה, נכתב שהתשלום יועבר לתושבים ויחולק בניהם בשתי פעימות של 8.7 מיליון שקל כל אחת.
הפעימה השנייה יועדה לסוף מרץ 2021, אלא אם כן יתגלה עד לתחילת דצמבר השנה שנפח התנועה בתנב"ג עלה בכ־60% ביחס לנפח ב־2019, ואז היא תשולם עוד השנה. לשמחתה של רשות שדות התעופה, משבר הקורונה שהוביל להשבתה כמעט מוחלטת של עולם התעופה בארץ ובעולם, הוביל למספר טסים נמוך משמעותית ביחס לשנת השיא שנרשמה ב־2019, כך שהתשלום השני נדחה בכמה חודשים.
רק שהשכנים לא יידעו
פרט מעניין בפסק הדין הוא שרשות שדות התעופה דרשה מאנשי המושב וחברי ועד האגודה שלו להתחייב לשמור על פרטי ההסכם בסודיות. על פי ההערכות, החשש הגדול הוא שמושבים אחרים ואף ערים בסביבת נתב"ג כגון אור יהודה ולוד, יעתרו אף הם לקבל פיצוי דומה. במקרה של תביעה מצידה של עירייה, הפיצוי עלול להגיע למימדי הכפלה גבוהים משמעותית מאלה של מושב כגון צפריה בו מתגוררים כ־1,000 תושבים.
לאורך השנים נרשמו מספר תלונות לגבי הרעש שמקורו בטיסות, וב־2018 אף אישרה ועדת הכספים פיצוי בגובה 1.2 מיליארד שקל שיועדו לרשויות המקומיות שתושביהן סובלים ממטרד הרעשים והזיהום באיזור.
על ההסכם חתום בין השאר מנכ"ל הרשות יעקב גנות.
מרשות שדות התעופה לא התקבלה תגובה לגבי העתירה, עניין הפשרה או רישום הערות האזהרה מצידה בלשכת המקרקעין לגבי הנכסים של תושבי המושב.