ראיון כלכליסט
"יש 25 חברות ישראליות שאנו מתחילים לייצג באמירויות"
המיליארדר הסורי גאסאן עבוד, ראש קבוצת הסחר GAG שחי בדובאי, חושף פעילות ארוכת שנים בישראל, מנהל מו”מ עם שטראוס וטבע ושואף להפיץ מוצרים מקומיים בתחומי הפארמה והמזון: “על כל פריט שתמכרו באיחוד תמכרו עוד 15 למדינות אחרות באסיה ובאפריקה. אנחנו שער ל־200 מדינות”
"יש כבר 25 חברות ישראליות שהקבוצה שלי מנהלת עמן משא ומתן ואנחנו מתחילים לייצג אותן באמירויות", הצהיר גאסאן עבוד (Ghassan Aboudׂ), איש עסקים ערבי שפועל מאיחוד האמירויות ועומד בראש קבוצת GAG, בראיון מיוחד ל"כלכליסט". "חתמנו עם חברת הקוסמטיקה מינוס 417, שמתמחה במוצרים מים המלח, ונתחיל לייצג חברות נוספות בתחום המזון והפארמה. אני מעריך שנחתום בקרוב עם עוד שלוש חברות לפחות. על כל פריט שתמכרו באיחוד האמירויות תמכרו עוד 15 למדינות אחרות באסיה ובאפריקה. אנחנו האב לסחר עם 200 מדינות".
אף שעבוד סירב לפרט בנוגע לחברות נוספות שעמן הוא מצוי במשא ומתן, מן המידע שהגיע ל"כלכליסט" מדובר בענקיות מקומיות, ובהן חברת המזון שטראוס, חברת התרופות טבע וחברת מוצרי הקוסמטיקה אהבה. "בשבועות האחרונים אני פתאום רואה ישראלים בכל מקום באמירויות ושומע אותם מדברים עברית ביניהם", אמר עבוד. "אני יודע שהיתה נוכחות מסוימת גם לפני כן, אבל עד אז הם נכנסו עם דרכונים זרים, הקפידו על שקט ולא דיברו ביניהם עברית".
לדברי עבוד (52), הקבוצה שלו — שהוקמה ב־1994 ופועלת בתחומי התקשורת, יבוא ויצוא רכבים, חלקי חילוף ומזון — מגלגלת מחזור שנתי של 1.5 מיליארד דולר, ומייצאת ל־120 מדינות בעולם. בדירוג העשירים של מגזין "פורבס" הוערך הונו של עבוד, אב לחמישה, ב־2.5 מיליארד דולר בתחילת 2020.
עבוד, שנחשב היום לאחד מאנשי העסקים החזקים בדובאי, בעיקר בזכות בעלות של רשת הטלוויזיה Orient TV, שמחזיקה בהשקפת עולם הפוכה לזו של אלג'זירה הפרו־פלסטינית ופרו־סורית. הוא נולד למשפחה אמידה של אנשי עסקים באידליב שבסוריה, ולאחר סיום הלימודים, מכיוון שנחשב למתנגד משטר אסד, עבר לאיחוד האמירויות ב־1992.
עד כמה אתה צופה שהנורמליזציה בינינו תצליח?
"באתי ממשפחה שעוסקת 500 שנה במזון וחקלאות. אני סורי וערבי, אבל כל מי שסביבי, כולל בסוריה, לא רוצה להיות יותר אויב של ישראל. אנחנו שכנים וזה לתמיד, ולכן אנחנו חייבים למצוא פתרון. התדמית של המזרח התיכון נוראית מחוץ לאזור. אני בטוח שהנורמליזציה תצליח, זה לא יהיה כמו השלום של ישראל עם ירדן או מצרים. צריך לדחוף את ההיבט העסקי שיש לו פוטנציאל אדיר. אני חושב שהשגרירים של שתי המדינות צריכים לבוא מרקע עסקי".
ביקורים בתל אביב
עבוד סיפר כי היה חלק מניסיון לקדם את תהליך השלום גם בין ישראל לסוריה: "אני עובד עם ישראל מאז 2015, הייתי מספר רב של פעמים בתל אביב במסגרת העבודה שלי עם גורמי ממשל וצבא מקומיים בתחום הסיוע לפליטים בסוריה.
“אני כלל לא מופתע מהתהליכים שמתרחשים בימים אלה במזרח התיכון. הבעיה היא רק בקצוות בשני הצדדים. הטעות שעושים לעתים בתהליכי שלום שמנסים לכפות אותו מלמעלה, אבל זה תהליך שצריך להבשיל מלמטה. אני מעריך שמדינות ערב נוספות יחתמו על הסכם נורמליזציה עם ישראל, ובעתיד גם סוריה. כולם עייפים מהמלחמה”.
על רקע האופטימיות הזו, עבוד גם מעריך כי לא רק תחום הסחר בין שתי המדינות צפוי להתפתחות מואצת, אלא גם התיירות: "הישראלים לא צריכים לפחד לבוא לאיחוד האמירויות, אפילו שהיא שכנה של איראן, ומצד שני אני בטוח שתראו בקרוב תיירים אמירתיים במלונות. הרבה אנשים מחכים כאן לפתיחת המדינות, כי הם רוצים לראות במו עיניהם את אל אקצא, מקום שעד עתה ראו רק בחדשות".
האם מדובר רק בירח דבש או שהעניין העסקי ושיתוף הפעולה ילכו ויתרחבו בפועל?
"אני חושב שהכל יימשך ומודאג רק מדבר אחד, דווקא כמי שהיה הרבה פעמים בישראל, והוא ההיסטוריה הלא טובה עם הפלסטינים. רבים לא מאמינים בעתיד היחסים עם העולם הערבי. הישראלים חושבים שכולנו מלפפון, ואנחנו לא אותו דבר. הישראלים צריכים להבין שיש כאן פתיחות לעבודה משותפת בתחומי המסחר".
אחד החלומות הגדולים של עבוד הוא להביא לישראל את הפורמט המצליח באיחוד האמירויות, ובעיקר בדובאי, של אזורי סחר חופשי. באזור סחר חופשי ניתן להקים חברות חדשות, גם למי שאינו אזרח של איחוד האמירויות, ולקבל הטבות נרחבות כולל פטור ממס לתקופות ארוכות.
האם אתה מקדם אזור סחר חופשי בישראל?
"כבר ניסיתי לדבר עם אנשי עסקים מקומיים כדי לבנות אצלכם אזור סחר חופשי. המיקום האסטרטגי של ישראל יכול לאפשר לה להיות תחנת ביניים חשובה בהובלת מכוניות למדינות אפריקה ואזור MENA, אבל בינתיים יש סוגיות רגולטוריות שמעכבות את הנושא".
כשעבוד מדבר על הובלת מכוניות הוא מדבר מהיכרות קרובה. פעילות הסחר בכלי רכב וחלקי חילוף מהווה את אחת הרגליים המרכזיות בקבוצת GAG, שמוכרת לדברי עבוד 50 אלף רכבים בשנה בשוק האמירתי ומייצאת עוד 2 מיליון למזרח הרחוק ולאפריקה. כשעבוד צריך להוביל מכוניות מאיחוד האמירויות לאפריקה הוא נעזר בתשתית מעבר מיוחדת שהקים באנטוורפן שבבלגיה, אבל מאז חתימת הסכם הנורמליזציה עם ישראל הוא רוצה להקים תחנה כזו כאן: "הובלה ימית מאיחוד האמירויות דרך ישראל לאפריקה תיקח 15 יום, וזה קיצור דרמטי לעומת חודשיים שהמסלול אורך היום דרך אירופה".
רייטיניג גבוה
פעילות בתחום יבוא ויצוא כלי רכב, ובראשם טויוטה, היתה הרגל הראשונה במה שהפכה לקבוצה עסקית מהגדולות בדובאי. ב־2008 הוסיף עבוד זרוע של חברת הפקות וערוץ טלוויזיה Orient tv, שמדורג במקום השביעי במונחי רייטינג בעולם הערבי, ואשר לו לפי עבוד, 40 מיליון צופים בעיקר מלבנון, סוריה ועיראק. בהמשך הגיעה זרוע הנדל"ן, שהחלק המוכר ביותר בה הוא רשת המלונות Crystalbrook, שפועלת בעיקר באוסטרליה. ב־2016 פתח עבוד רשת סופרמרקטים באיחוד האמירויות בשם Grandiose בשיתוף אינטרמארשה הצרפתית וחברת קייטרינג. הקבוצה גם מייבאת עופות וכבשים, בהתאם למסורת של העסק המשפחתי המקורי של עבוד.
בסך הכל מעסיקה הקבוצה 2,000 עובדים ופועלת גם בטורקיה ובירדן, פרט לאוסטרליה ובלגיה. לדבריו, ישראל היא היעד הבא להתרחבות מחוץ לגבולות איחוד האמירויות: "נרצה להפיץ מוצרים ישראליים בתחום הפארמה והמזון בשווקים בעולם, אין עוד בעולם משהו דומה לישראל בתחום הזה".