ניתוח כלכליסט
הרע עוד לפנינו: מה ניתן ללמוד מנתוני יבוא הרכב לחודש נובמבר
בנובמבר יובאו לישראל 15.8 אלף מכוניות חדשות - עלייה של 13.1% ביחס לאשתקד. אלא שהנתון היותר משמעותי מבחינת הציבור נוגע להכנסה ממסים שמסתכמת מתחילת השנה בכ-6.3 מיליארד שקל, ירידה של 16% ביחס לאשתקד - נתון שעשוי לגרום לרשות המסים לחפש פתרונות יצירתיים להשלמת ההכנסה
- האטה בשוק הרכב: 15 אלף מכוניות חדשות נמסרו בנובמבר
- הערכות: מעל 20 אלף מכוניות חדשות נמסרו בחודש נובמבר
- עם ביצועים מרשימים: יצרניות הרכב הקטנות מייצרות מכוניות חשמליות עתירות הספק
הניתוח הכללי של יבוא רכבים לישראל מתחילת השנה מעלה כמובן תמונה שונה: מינואר ועד תום נובמבר יובאו לישראל 171,819 מכוניות חדשות – ירידה של 24% לעומת לא פחות מ-228,925 מכוניות ב-11 החודשים הראשונים של השנה שעברה. נתון זה ממקם את שוק הרכב הישראלי במקום הרבה יותר ריאלי ביחס למצב העולמי וגם למצב המקומי.
אך הנתון היותר חשוב אינו כמה מכוניות נכנסו לישראל – אלא כמה כסף מדינת ישראל עשתה מהן מתחילת השנה. גם כאן, המספרים אינם מבשרים טובות: לפי נתוני רשות המסים, מתחילת השנה הנוכחית ועד סוף נובמבר הכניסה המדינה 6.3 מיליארד שקל, ירידה של 16% ביחס לאשתקד. את העלייה ביבוא בנובמבר מסבירים ברשות המסים בהתייצבות של השוק, אבל קביעה זו אינה מלאה: יבואני הרכב גם נמצאים במירוץ לאגירת מכוניות לקראת כניסת מתווה המיסוי הירוק החדש אשר ייכנס לתוקף בתחילת ינואר 2021. למרבה האירוניה, רשות המסים כן מציינת שבשלהי השנה שעברה נרשמה עלייה ביבוא מאותה סיבה: היערכות של יבואני הרכב לקראת התייקרות מס הקנייה על המכוניות ההיברידיות – וזאת בניגוד למה שעומד לקרות בינואר הקרוב: התייקרות של מס הקנייה על רוב סוגי המכוניות, פרט לחשמליות.
אותה ירידה של 16% בהכנסות המדינה מענף הרכב צריכה להדאיג פחות או יותר את כל מי שמחזיק רכב. נכון, השנה הבאה צפויה להיות שנת עלייה, מכיוון שזו תהיה שנת התאוששות מן הקורונה אשר תלווה גם בעלייה של רכישת כלי רכב, אבל השנה הבאה תסתיים והמשק הישראלי ימצא עצמו – שוב – בפני אותן דילמות: גודש, פקקים, זיהום וכיוצא בזאת. ואז שוב יירדו ההכנסות, מה שיגרום לרשות המסים למהר ולמצוא פתרונות יצירתיים להשלמת ההכנסה.
עדות ראשונה לכך קיבלנו כבר היום עם חשיפת "כלכליסט" על הדרישה של רשות המסים לקבל 7% נוספים של מס קנייה על כל מכונית אשר תיובא לישראל. יש להדגיש כי המהלך של רשות המסים הוא לגיטימי לחלוטין, אך קשה שלא לתמוה מדוע ברשות המסים בוחרים דווקא כעת ליישם אותו. כך, ככל שהיקף מסירות הרכב בשוק הישראלי יפחת, כך יהיה ניתן לצפות לעוד מהלכים שיהיו, מצד אחד, לגיטימיים וחוקיים לחלוטין, אך מצד שני, ללא ספק יהיו יצירתיים באופן שבו הישראלים יצטרכו לשלם.
סביר להניח שעל הכוונת בפעמים הבאות יימצאו מחזיקי רכב צמוד - מגזר אשר בימים אלה מתכווץ ביחד עם התכווצות שוק העבודה, מה שיגרום ל"תיקונים יצירתיים" של אופן חישוב שווי השימוש. אחריהם ככל הנראה גם מי שמחזיקים מכונית פלאג אין הייבריד יצטרכו לדאוג: מכונית פלאג אין הייבריד היא חשמלית למחצה, כלומר ניתן לטעון אותה מהשקע ולנסוע כ-50 ק"מ בכוח חשמל. אך האם לבעל המכונית החשמלית או למי שמחזיק בה אכן יש שקע לטעינה? ומעבר לכך, גם רוכשי מכוניות היוקרה יצטרכו אולי לדאוג בעתיד: על כל המכוניות הלא היברידיות בישראל מוטל מס קנייה בגובה 83% שממנו מנוכים סכומים של עד 17 אלף שקל. הבעיה היא שעל רכבים מזהמים בקבוצה 15 פשוט אין ניכוי, וכך אין דרך "לקנוס" אותם יותר על היותם מזהמים. לפחות לעת עתה. שנת 2020 היתה גם שעתם היפה של לא מעט יבואני מכוניות יוקרה, ולא נופתע אם וכאשר ברשות המסים יחליטו למצות גם את הפוטנציאל אשר טמון בפלח שוק רווחי זה.