אחרי ארבעה חודשי חיפוש: מנכ"ל תע"א הבא יגיע מבפנים
האלוף במיל' חגי טופולנסקי פרש מהמירוץ ביום האחרון וטען כי גורמים בוועדת האיתור עשו מאמץ נסתר "לעקר ולסכל את הבחירה". בחברה טוענים ללחצים פסולים מצד מנכ"ל משרד הביטחון אמיר אשל למינויו של טופולנסקי
ביום חמישי אמורה להתכנס ועדת השרים לענייני הפרטה כדי לאשר סוף סוף את הנפקת 25% ממניות התעשיה האווירית. זהו מהלך שישנה את מעמדה, יגביר את עצמאותה ואת השקיפות בפעילותה - כל מה שהיה חסר בתהליך מינוי המנכ"ל הבא של החברה, שזהותו תוכרע היום.
- ברקע הסערה סביב בחירת המנכ"ל: התעשייה האווירית פירסמה דוחות שיא
- למרות הקורונה: תוצאות שיא לתעשייה האווירית
- תע"א: "הופעלו לחצים חיצוניים פסולים למנות את טופולנסקי למנכ"ל"
וכך, במקום להתבשם בתוצאות השיא שהציגה החברה אתמול בדו"ח הכספי לשלושת הרבעונים הראשונים של השנה, שבו נרשם זינוק של 37% ברווח הנקי ולראשונה מכירות של יותר מ־3 מיליארד דולר בתשעת החודשים הראשונים של השנה - כיכב אתמול דווקא מכתב הפרישה החריף מהמירוץ של אלוף (מיל') חגי טופולנסקי, שנחשף באתר "כלכליסט".
"נחשפתי לתהליך שאינו ענייני ואינו ראוי, מסרים שהועברו אליי לפני ולאורך התהליך לא הותירו מקום לספק באשר להעדפות גורמים מרכזיים בוועדה", כתב טופולנסקי, כשהוא מכוון להעדפה של חברי ועדת האיתור וגם של ועד העובדים הדומיננטי, לבחירה באחד משלושת המועמדים הפנימיים.
"קיים טעם לפגם בכך שלצד הליך אשר אמור להתנהל בצורה מקצועית ועניינית, מקיימים גורמים בוועדת האיתור מאמץ נסתר לעקר, לסכל ולהכווין את הליך האיתור והבחירה. כאזרח, כמנהל וכאלוף במילואים, ליבי כבד היום נוכח האופן שבו מתקיים ההליך ובהתאם, אינני יכול להמשיך לקחת חלק במצג הזה. אני מאחל הצלחה רבה לאדם שייבחר לתפקיד, והצלחה רבה לכל עובדי התעשייה האווירית לישראל", סיכם.
טופולנסקי ניהל בשלוש השנים האחרונות את מפעל המל"טים של אלביט. לפני כן שירת 33 שנים בצה"ל, בין היתר כראש מטה חיל האוויר וראש אגף כ"א במטכ"ל.
לחצים מלמעלה
בהנהלת תע"א רמזו בתגובה חריפה דווקא ללחצים אחרים, אלה שהפעיל מנכ"ל משרד הביטחון אמיר אשל למינויו של טופולנסקי - כפי שנחשף ב"כלכליסט". טופולנסקי שימש כשסגנו של אשל כאשר שירת כמפקד חיל האוויר, ושנים קודם, כמפקד טייסת אף־16.
"על הוועדה הופעלו לחצים כבדים ופסולים למנות דווקא את טופולנסקי", נמסר מההנהלה, "זאת בידי גורמים חיצוניים לדירקטוריון ובניגוד לכללי משטר תאגידי. הוועדה ניהלה הליך איתור יסודי ומעמיק שנמשך למעלה מארבעה חדשים, שבו השתתף טופולנסקי מתחילתו. רק לאחר שנאספו גם חוות דעת רבות על תיפקודו כמנהל מפעל עסקי באלביט מערכות, בחר טופולנסקי לפרוש
מההתמודדות ביומו האחרון של ההליך. טרם התקבלה החלטה סופית בדירקטוריון החברה".
גורם שהיה מעורב בהליך בחירת המנכ"ל אמר אתמול ל"כלכליסט": "אשל לא התעקש על מינוי טופולנסקי, אבל בהחלט דרש שלמנכ"ל הבא יהיה רקע ביטחוני או טכנולוגי, לא רק עסקי. משרד הביטחון מאשר את המינויים בתעשייה האווירית, כמשרד המפקח על החברה, בדיוק כמו שמשרד התחבורה מפקח על רכבת ישראל וההתערבות שלו בהחלט לגיטימית". אשל סירב להגיב אתמול.
כעת מתמודדים על התפקיד אייל יוניאן, מ"מ מנכ"ל החברה, הסמנכ"ל וראש חטיבת הטילים והחלל בועז לוי, וסמנכ"ל החברה ומנכ"ל החברה־הבת אלתא יואב תורג'מן. יוניאן נחשב כמועמד המועדף על היו"ר הראל לוקר, שהתאמץ להשאירו בחברה לאחר שהפסיד במירוץ הקודם לאלוף (מיל') נמרוד שפר. יוניאן הוא איש כספים, שבשנים האחרונות נכנס יותר לפן העסקי של החברה מאז מונה ב־2018 כמשנה למנכ"ל החברה.
למנוע עיכוב
ללוי לעומת זאת רקע טכנולוגי, שיווקי ומכירתי רב יותר. הוא מילא בין השאר תפקיד מפתח בפיתוח מכירת מערכת הברק 8 להודו ולצה"ל, שהניבה לחברה הכנסות של יותר מ־3 מיליארד דולר ונחשבת לאחד ממנועי הצמיחה שלה לשנים הבאות.
לכן תהיה זו הפתעה אם ועדת האיתור, שבה חברים לצד לוקר הדירקטורים ראם עמינח, עו"ד יוסי צ'חנובר ועו"ד מהא מנצור עלי, לא תמליץ על יוניאן. תורג'מן זוכה להערכה רבה כמי שהביא את אלתא להישגים טכנולוגיים וכספיים, אך הוא מונה לתפקידו רק לפני שנתיים, ונחשב כמי שיהיה בשל יותר לסבב הבחירה הבא.
כך או כך, ייתכן שבחירה במועמד בניגוד לדעת משרד הביטחון תביא לדחייה נוספת של הדיון בוועדת השרים לענייני הפרטה, ולעוד עיכוב בהנפקת החברה דווקא בזמן שבשוק ההון מחפשים השקעות יציבות. מי שימצמץ כעת עם הנפקת החברה כעת, עשוי לחכות להזדמנות הבאה שנים ולא חודשים.