איך עסקים קטנים יכולים לא רק לשרוד אלא לפרוח בזמן משבר
מה אפשר ללמוד מעסקים שעשו משהו שונה והצליחו, האם יש במשבר הזדמנויות וכיצד ניתן להתכונן למשבר הבא. בדקנו עם שלושה אנשים שהביזנס שלהם הוא העסקים הקטנים והפרילנסרים מהם האתגרים איתם הם מתמודדים ואילו תובנות ניתן להפיק מסיפורי ההצלחה
עצמאים, בעלי עסקים קטנים ופרילנסרים נפגעו במהירות ובאופן קשה עם תחילת המשבר והטלת המגבלות והסגרים. בניגוד לשכירים שהוצאו לחל"ת או פוטרו, לעצמאים אין דמי אבטלה והסיוע הכלכלי בתוכניות הממשלתיות לא הגיע לכולם וגם כשהגיע לא היה מספק.
- המפקח על הבנקים לוועדת הכספים: "אשראי לעסקים קטנים יישאר לעולמי-עד לשיקול הבנק"
- אמנון שעשוע מקים קרן שתעניק 100 מיליון שקל לעסקים קטנים
- נתונים מפתיעים: בשיא משבר הקורונה כ־55 אלף בקשות לפתיחת עסק חדש
שוחחנו עם עוז אלון, מנכ"ל האניבוק, גלי ארנון, סמנכ"לית שיווק Fiverr ונועם גרבינסקי, סמנכ"ל סיכון והונאות בפאנדבוקס – שלושה אנשים שהביזנס שלהם זה העסקים הקטנים והפרילנסרים – כדי להבין מה עשו אותם עסקים קטנים ופרילנסרים שלא רק שרדו את המשבר אלא אפילו הצליחו לשגשג בתקופה המאתגרת הזאת.
לצפייה בוידאו הפאנל המלא לחצו כאן
1. אדפטציה מהירה
אחרי השוק הראשוני של התפרצות מגיפת הקורונה והטלת המגבלות היו עסקים ששינו כיוון, עברו לדיגיטל או עשו שינוי מהותי בשירות או במוצר שמכרו. מלכתחילה בעלי עסקים קטנים הם אנשים בעלי אופי יזמי ולכן חלקם גם הצליחו לרתום את תכונות היזמות להתמודדות עם המשבר ושיפור העסק.
"ראינו ביקושים שפשוט זזים - במקום אחד אין ובמקום אחר פתאום יש ביקוש אדיר. עסקים שידעו לעשות את האדפטציה לביקוש חדש פרחו וכאן לגול יש משמעות. עסקים קטנים יותר יכלו לשנות את השירות שלהם במהירות. למשל, ראינו צלמים שעלו על זה שמסעדות צריכות דחוף להעלות תמונות לאתרים החדשים שלהם וברגע שזיהינו את זה באיזור מסויים בארה"ב יכולנו לתקשר את זה לאיזורים אחרים ולראות איך גם שם הם מזהים את הביקושים", אומר אלון.
2. יצירתיות וגמישות
תכונה נוספת שמשותפת לבעלי עסקים קטנים ופרילנסרים היא יצירתיות. בנוסף, הגודל שלהם מאפשר גמישות רבה יותר בהשוואה לארגונים גדולים. גלי ארנון מספרת על שתי יזמיות שעמדו לפתוח עסק להכשרת אחיות מהמגזר הרפואי לטיפולים קוסמטיים ולצורך כך התכוונו לשכור מתחם גדול במנהטן. כשהחלה המגיפה הן הבינו שהן צריכות לשנות כיוון וזיהו את הצורך של אנשים בתמיכה פסיכולוגית. אחת מהיזמיות היא פסיכולוגית בהכשרתה והן פתחו עסק למתן עזרה פסיכולוגית אונליין. "מה שמאפיין עסקים שהצליחו לפרוח וגם פרילנסרים הוא שהם מיהרו להגיב ולא ישבו וחיכו שהדבר הזה ייגמר. הם היו יצירתיים, חשבו איך אפשר לייצר מודל עסקי חדש והשתמשו בכלים חדשניים יותר, במיוחד כלים אינטרנטיים", היא אומרת.
3. הסתגלות לכללים החדשים
עכשיו כשכבר ברור שהמשבר לא יסתיים בתוך ימים או שבועות, שהוא עלול להימשך עוד חודשים ארוכים ואולי אף שנים, עסקים קטנים צריכים להבין את תנאי המשחק החדשים, לחשוב מחוץ לקופסא ולייצר הסתגלות מהירה לתקופה. "אני מאמינה שעסקים וחברות ועובדים שיחשבו איך הם מנצלים את הכישורים שלהם בתוך המציאות החדשה הזאת יפרחו ולא רק ישרדו", אומרת ארנון.
אלון מספר על מפעילת ילדים באירועים, תחום שנפגע מאוד במשבר, שהבינה מהר מאוד שלא יהיו אירועים בקרוב אבל גם שהרבה אנשים נמצאים בבית והתחילה לעשות אירועים בזום. היא שינתה את האתר, את הצעות העבודה שלה, במסגרת עבודה היא עושה קסמים גם בצורה וירטואלית וכך היא התחילה לעשות שלושה-ארבעה אירועים ביום כשלפני כן הייתה עושה רק אירוע אחד והייתה מוגבלת לאיזור גיאוגרפי מסויים.
4. קהילה
המגיפה היכתה בכל העולם גם אם בעוצמות ובזמנים שונים ולכן עסקים קטנים שהם חלק מקהילה יכולים להיעזר בחבריהם על מנת לשרוד ולפרוח. "כשצריך ללמוד דברים מאוד מהר קשה לעשות את זה לבד. ראינו שכאשר אנשים פיצחו משהו באיזור אחד בארה"ב זה עזר לאנשים באיזור אחר. היכולת ללמוד הייתה מאוד חשובה ולכן חשוב להיות חלק מקהילה חזקה", אומר אלון.
5. להתכונן למשבר הבא
המשבר הזה עוד לא נגמר אבל מה שבטוח הוא שיגיעו משברים נוספים וצריך להגיע אליהם מוכנים. "כל משבר מדגיש את החשיבות לתכנון לטווח ארוך. בין אם מדובר במשבר כלכלי שנובע משוק המשכנתאות בארה"ב או ממגיפה שהתפרצה בסין, בסופו של דבר משברים מגיעים וצריך להתכונן אליהם. המשמעות של להתכונן היא שיהיו את הטכנולוגיה, את הגיוון והיכולת לפעול בכל מני מישורים וגם איתנות פיננסית", אומר גרבינסקי. "מאוד קל בשנים הראשונות של עסק לחשוב רק על גדילה אבל צריך תכנון לטווח ארוך, רוויחיות וכלים להתמודד עם משברים כדי להגיב מהר. מי שלא חשב על זה מבעוד מועד זה קצת קשה לעשות עכשיו, אבל צריך להתכונן למשבר הבא".