פרשנות
סליחה, מה תחזית החזרה ללימודים היום?
התחזית הנוכחית ליום ראשון היא שאם מזג הלימודים לא ישתנה בסוף השבוע, כיתות א-ד ילמדו לפחות 4 ימים בבית הספר בקפסולות ועוד יום או יומיים בלמידה מרחוק. ייתכנו ממטרים פזורים ועננות קלה. תלוי בהחלטת הקבינט. או שר החינוך. או הלחץ של הרשויות המקומיות
הדבר המפתיע בהחלטת קבינט הקורונה היום (ה') על פתיחת הלימודים בכיתות הנמוכות ביום ראשון הקרוב הוא שלא היתה הפתעה. אם יש משהו שהתרגלנו לו מאז תחילת משבר הקורונה, ועוד יותר בשבוע האחרון, זה שמתווי חינוך משתנים כמו מזג האויר. לכן, יש צורך בתחזית יומית, שתדווח על השפעת המפה הפוליטית על טמפרטורת הלימודים. אז התחזית הנוכחית ליום ראשון היא שאם מזג הלימודים לא ישתנה בסוף השבוע, כיתות א-ד ילמדו לפחות 4 ימים בבית הספר בקפסולות ועוד יום או יומיים בלמידה מרחוק. ייתכנו ממטרים פזורים ועננות קלה. תלוי בהחלטת הקבינט. או שר החינוך. או הלחץ של הרשויות המקומיות.
- מתווה חדש של גלנט לכיתות א'-ד': ילמדו לפחות ארבעה ימים בקפסולות
- הביקורת מועילה: משרד חינוך יחלק 150 אלף מחשבים לתלמידים תוך חודשיים
- "אובדן של שני חודשי לימוד יגרע אחוז מהתל"ג בעתיד"
אם מתייחסים לאמירה שגמל הוא סוס שתוכנן על ידי ועדה, אז כל המתווים עליהם הוחלט השבוע הם גמלים, כלומר סוסים שתוכננו על ידי קבינט. בהתחלה הוחלט שכיתות ג-ד ילמדו בהיקף מלא בבית הספר וכיתות א-ב ילמדו לסירוגין, כלומר כל קפסולה תהיה בבית הספר שלושה ימים ושלושה ימים תלמד מרחוק. זאת, למרות שברור שהנזק שנגרם לילדים הקטנים שלומדים את יסודות הכתיבה והחשבון גדול בהרבה. הסיבה להחלטה היתה שלכיתות ג-ד כבר יש מנגנון ללמידה בקבוצות. כאילו באמת אי אפשר לנייד מורה מכיתה לכיתה. אחר כך, כשפרץ מרד ראשי רשויות, הוחלט לאפשר לרשויות שמעוניינות בכך ללמד גם בכיתות א-ב כל השבוע. בסוף עברו למתווה הנוכחי של לפחות ארבעה ימים בכל כיתה עם אפשרות הרחבה בהתאם לאמצעים של הרשות המקומית ובית הספר.
הזיגזוג הזה הוא לא סתם מביך, בייחוד שאין בו כל היגיון חוץ מאשר הורדת ידים פוליטית. הוא גם מעמיק יותר ויותר את משבר האמון בין ההורים לממשלה. כל פעם מבטיחים לנו מתווה יציאה מהסגר שמבוסס על קריטריונים ברורים ושקופים, וכל פעם מתברר שקריטריונים לא מתאימים לאופי הישראלי. פה מחליטים רק ברגע האחרון, רק במיקוח כמו בשוק, ובדרך כלל מעורבים אינטרסים זרים.
המתווה ההגיוני היחיד לא התקבל. במתווה כזה הממשלה היתה מסייעת כספית לרשויות המקומיות וכל הלימודים בכל הרשויות בכיתות א-ד היו נעשים בקפסולות. ראש הממשלה בנימין נתניהו הביך את עצמו בטיעון מופרך שעלות הלימודים בקפסולות של כיתות א-ב עד סוף השנה היא 6 מיליארד שקל כשהעלות האמיתית היא שליש מזה. אפשר גם להחליט שכל כוח האדם יגיע מקרב מקבלי דמי האבטלה, מה שיוריד את העלות בחצי ויקטין את האבטלה.
אבל נניח לצורך הדיון שהממשלה מיצתה את אפשרויות הדפסת המיליארדים בחלוקת המענקים המיותרים לבוחר בקיץ. נקבל גם את העובדה שקפסולות מסודרות בכיתות א-ב זה לא מה שיעצור את העלייה של בנט בסקרים וזה בסופו ששל דבר כל מה שחשוב. מה מנע מהממשלה להקציב סכום של כמה עשרות מיליון שקלים לרשויות למימון קפסולות לשבועיים או לחודש הקרובים? זאת, עד שהתחלואה תרד ואפשר יהיה לחזור לכיתות מלאות.
כרגע מדובר על 150 רשויות מקומיות שמתכננות שבוע לימודים מלא. כמעט כל ההודעות שהגיעו לתקשורת על כוונה ללמד חמישה ימים בשבוע, ומדובר בעשרות הודעות, היו מרשויות חזקות. עכשיו נותר החשש שהרשויות שלא יצליחו לספק שבוע לימודים מלא בבתי הספר לכיתות א-ד יהיו החלשות. אלו בדיוק אותן רשויות שההורים בהן לא יכולים הרושת לעצמן בייביסיטר כדי ללכת לעבוד ביום שבו תהיה למידה מרחוק.
שר החינוך יואב גלנט אמר בתדרוך עיתונאים שמדובר בהסדר זמני שהוא מקווה שיארך שבועיים, ואחריו כיתות א-ב יחזור ללימודים בלי קפסולות. אבל הנזק לשכבות החלשות מצטבר במשבר הקורנה, מלא מעט כיוונים, שהחשוב בהם הוא הפער הדיגיטלי. עכשיו נוצר גם פער במספר ימי הלימוד. הסיבה היחידה שמצבה של ישראל לא יסלים עוד יותר בטבלאות הפערים בחינוך של ה-OECD, היא שגם לפני הקורונה היינו אלופי הפערים. פשוט אין לנו את מי לעקוף.