מנכ"ל אל על: "אנו מתקשים להחזיר את הכסף לנוסעים, לא קיבלנו את כל הסיוע מהממשלה"
בדיון בכנסת אמר גונן אוסישקין כי "הסיוע שהובטח לנו ע"י המדינה לא עומד בקצב השינויים הרגולטוריים. היינו צריכים להיות כבר עם 400 מיליון דולר בקופה"; מנכ"ל ישראייר: "רוב ההחזרים לנוסעים בוצעו"
- לקראת שובן של חלק מהטיסות: 60 טייסי אל על חזרו לעבודה
- אלי רוזנברג קיבל היתר שליטה באל על
- נדחתה תביעת טייסי אל על לביטול הסכם ההבראה
הדיון התקיים כשברקע דיווחים של ארגוני הצרכנות כי נערמות אצלם מאות תלונות על אי השבת כספים ע"י חבורת תעופה או סוכני נסיעות, בנוסף לתלונות על כך שאל על מחלקת את ההחזר הכספי ל-4 תשלומים.
אוסישקין הודה כי אל על מתקשה להחזיר את מלוא תביעות הצרכנים שטיסותיהם בוטלו, לטענתו בגלל שעדיין לא התקבל בחברה מלוא הסיוע הממשלתי שהובטח לה.
"הסיוע שהובטח לנו על ידי המדינה לא עומד בקצב השינויים הרגולטוריים. היינו צריכים להיות כבר עם 400 מיליון דולר בקופה. למרות שהובטח לנו שנקבל את הסכום אחרי ההנפקה, עדיין לא הושגה פריצת דרך בנושא ההלוואה ולכן לא נוכל עדיין להחזיר הכל. האם אל על יכולה להגיד מתי תוכל לעמוד בחוק במלואו? לחברה הערת עסק חי ויש סוגיה של עדיפויות נושים לכן אנחנו זהירים", אמר אוסישקין.
מנכ"ל אל על הוסיף כי החברה החזירה כבר למעלה ממחצית החוב לנוסעים. "אני מאמין שמשרד האוצר יפעל להשלים את הסיוע הממשלתי וזה יסייע להשלים את מלוא ההחזר. אני רוצה להזכיר כי היקף הסיוע שקיבלו חברות זרות מהמדינות שלהן עולה בעשרות מונים על מה שקיבלה אל על. אנחנו מבקשים להאריך את מועד החזר הכספים לסוף הרבעון הראשון של 2021, זה קריטי ליכולת שלנו להחזיר את החוב במלואו. הופתענו מההיענות הגדולה להצעת הערך שלנו: שובר + 25% הטבה בשווי הכרטיס.
"מזכיר שבחודש מרץ כולם חשבו שהטיסות ייפתחו ביולי ואח"כ באוקטובר ועכשיו מדברים על ינואר. רוב המדינות מחייבות בידוד מה שמונע מהלקוחות לטוס. הנוסעים שיצאו ליוון בספטמבר האחרון מהווים עשירית ממה שיצאו בתקופה מקבילה אשתקד", אמר אושסקין.
מנכ"ל ישאייר, אורי סירקיס, אמר כי רוב ההחזרים של החברה ללקוחות בוצעו. "אנחנו משיבים כספים, מציעים לקוחות 4 אופציות השבת כסף במלואה, כולל אופציה להמיר את הכסף לחופשה במלונות ישרוטל בישראל. עד כה השבנו 87 אלף כרטיסים שזה 90% מהלקוחות. מה שמקשה עלינו זה שבעקבות הסגר בחגים 3,000 איש פונים אלינו מידי ליום לשנות מועדים. המחיר הממוצע שלנו לכרטיס טיסה בחודש אוקטובר עמד 302 דולר לעומת 460 דולר אשתקד. הורדנו מחירים, כך שההחזר מכסה כרטיס חדש. צר לי לשמוע מנציגי הצרכנים על חברות תעופה שאין להם כוונה להחזיר כספים בגלל מצבן הכלכלי. לקחנו כבר מחצית מהלוואה של האוצר.
"יון, סרביה, קרואטיה ובולגריה הוכרזו לפני החגים על ידי משרד החוץ כמדינות ירוקות והקצבנו 230 טיסות, ואז חלקן הפכו לאדומות. בשל כך שיעורי התפוסה ירדו מ-85% ל-13% ,הנזק הישיר שנגרם לנו הוא מיליון שקל ליום, אם נבטל טיסות נאלץ להחזיר כסף, או לטוס ריקים ולא להשיב לצרכנים", אמר סירקיס.
ענת בן עזרא דוקן, מנכ"לית אסדרה, מנהל וארגון ברשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, אמרה בדיון כי "כספי הצרכנים שבוים אצל חבורת התעופה". המועצה לצרכנות דיווחה כי פתחה דף מיוחד באתר שלה שמאפשר לצרכנים להגיש תלונות רק בנושא ההחזר. לדברי המועצה נדרש תיקון לחוק שיחייב את רשות התעופה להחזיר לצרכנים ישירות לצרכן וללא מעבר דרך סוכנויות הנסיעות.
נציג רשות התעופה האזרחית אמר כי החוק לא מקנה להם זכויות אכיפה על חברות תעופה זרות שלא החזירו כספים והדרך היא הגשת תביעה של הצרכן נגד החברה הזרה בבית המשפט.
מנכ"ל יאט"א קובי זיסמן אמר כי 113 ברות תעופה זרות ומקומיות השיבו לסוכני נסיעות כ-200 מיליון דולר. לדבריו הצפי שלנו שהחורף בהיבט תעופתי יהיה קשה לחברות התעופה, וצריך לתת את הדעת איך המדינה תתמוך לטווח ארוך בחברות התעופה, כולל סיוע למצב שיעדים הופכים מאדומים לירוקים וגורמים נזקים לחברות התעופה ומשפיעים על החזרים לצרכנים.