מינואר 2021: נהג יוכל להוריד ידיים מההגה עד 60 קמ"ש ברכבים מותאמים
זאת לאחר אישור ועדת התקינה של האו"ם, הרכב האוטונומי דרגה 3 מגיע לכבישים, ומ-2022 עשוי לקבל אישור לנסוע בכביש מהיר עד 130 קמ"ש. פורטליקס הישראלית תסייע לרגולטורים לבחון את אמינות הטכנולוגיה
יצרני הרכב יתחילו למכור לראשונה בינואר בקרוב מכוניות בדרגה 3 של רכב אוטונומי, המאפשרות לנהג להוריד ידיים מהגה, והן ישמרו לבד על הרכב בנתיבו ועל המרחק שלו ממכוניות אחרות. זאת כל עוד הרכב נוסע בכביש עם הפרדה פיזית בין הנתיבים, ועד למהירות של 60 קמ"ש.
- שת"פ עם ישראל? באמירויות יגבירו ייצור רכיבים למזל"טים ולרכבים אוטונומיים
- מובילאיי עוברת תהליך שמשמעותו: פיתוח הרכב האוטונומי מתעכב
- ג'ילי הסינית תתקין את מערכות מובילאיי לנהיגה אוטונומית
זאת לאחר אישור ועדת התקינה של האו"ם, שבה חברים רגולטורים משמעותיים בתחום הרכב העולמי, כמו האיחוד האירופי, יפן ודרום קוריאה. לקראת ינואר 2022 תדון הוועדה בהצעות של יצרני הרכב הגרמנים להעלות את רף המהירות האוטונומי באותם כבישים ל-130 קמ"ש, ולאפשר לרכב לבצע גם שינויי נתיב במצב האוטונומי.
"כרגע היכולת שאושרה עוד ראשונית, אבל עדיין תאפשר לך להפעיל את המערכת ברגע שאתה נכנס בבוקר לכביש החוף העמוס, ולעבור לקרוא עיתון", אומר גיל אמיד,סמנכ"ל הרגולציה של פורטליקס, שעוסקת בבדיקות מערכות רכב אוטונומי, והשתתף בגיבוש התקינה.
היכולות יגיעו לראשונה לאולמות התצוגה במכוניות של יצרני היוקרה, המסוגלות במספר מצלמות ומכ"מים, המעניקים למערכת הנהיגה האוטונומית כיסוי של 360 מעלות מסביב לרכב. חלק מהיצרנים, כמו אאודי, כבר הציגו יכולות כאלה לפני שנתיים, אך נאלצו לבטל את היכולת, עד לקבלת אישור חוקי להשתמש בה.
השימוש המשמעותי יותר ביכולות האוטונומיות של הרכב מחייב בדיקה יסודית יותר שלו מבעבר, שתכלול גם את תפקודו במצב הנהיגה האוטונומי, את תפקוד החיישנים וקבלת ההחלטות של המערכת האוטונומית. בגלל כמות התסריטים והאפשרויות, בוצעות הבדיקות בסימולטור ממוחשב, כדי לחסוך מאות אלפי שעות נהיגה פיזית, שתאט את הבדיקה.
פורטליקס הישראלית, שעוסקת בבדיקות לרכב אוטונומי, הדגימה לאחרונה את היכולת לבחון את יכולת הנהיגה האוטונומית של רכב בדרגה 3, ביחד עם מובילאיי, שמספקת יכולות כאלה ליצרני הרכב.
"סביר להניח שיצרני הרכב יציעו בשנים הראשונות את היכולת הזאת בתוספת תשלום, ורק בהמשך היא תשולב כאבזור סטנדרטי", אומר גיל אמיד. "בחנו את יכולות המערכת של מובילאיי, ואת העמידה שלהן בשורה של תסריטים שכלולים בתקנה 157 של האו"ם".
ג'ק וויסט, סגן נשיא לסטנדרטים של רכב אוטונומי במובילאיי, הסביר כי "יצרני הרכב צריכים להדגים עמידה בתקנות הרגולציה החדשות, והפלטפורמה של פורטליקס מאפשרת להם לבצע את ההדגמה".
יצויין כי ישראל אינה חברה בוועדת האו"ם שאישרה את התקינה, ומשרד התחבורה יבחן את יישומה בישראל, כחלק משינויי חקיקה הנידרשים לאישור השימוש ברכב אוטונומי בארץ. נכון להיום החוק הישראלי אוסר על הנהג להוריד את הידיים מההגה. כך שמסתמן שבתחילה לא יוכלו יצרני הרכב להציע את היכולות החדשות בארץ.