רק כ-5% מהנוסעים בתחבורה הציבורית עוברים בדיקת חום
בדיון בוועדת הכלכלה בו אושרו התקנות לתפעול מערכי התחבורה הציבורית בתקופת הסגר, התברר שלמדינה אין פתרון למצב האמור - והיא מטילה את חובת הבדיקות על חברות האוטובוסים; רק ב-700 מתוך כ-8,000 אוטובוסים הוצבו מחיצות בין הנהג לנוסעים
ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה לפני שעה קלה (ב') את התקנות הסופיות לתפעול מערכי התחבורה הציבורית בתקופת הסגר. כפי שפורסם בכלכליסט, התקנות שילבו הגבלות תפוסה של עד 50% ברכבת ישראל ובמערך האוטובוסים, עם חובת נוסע בודד בלבד במוניות, אולם מנגד מתן פטור מלא להגבלות תנועה במערך הרכבת הקלה בירושלים.
- תוכנית הארכת הרכבת הקלה עד ראשון לציון יוצאת לדרך
- נסיעות במונית יוגבלו לנוסע אחד, ברכבת הקלה לא יהיו הגבלות
- התחבורה הציבורית מתכווצת - האוטובוסים והרכבת יעבדו רק באמצע השבוע ועד עשר בלילה
עוד נקבע סרגל ענישה למי שיפר את ההוראות: הפעלת אוטובוס או תחנה מרכזית ללא אישור יחייב את המפעיל בקנס של 2,000 שקל; הכנסת נוסע ללא מסכה תחייב בקנס של אלף שקל לכל אדם ואי מניעת אכילה או ממכר מזון יחייב את המפעיל בקנס של 5,000 שקל.
הדיון בוועדה הופסק לאחר שהתברר שהמדינה אישרה כאמור תנועה חופשית של הנוסעים ברכבת הקלה בירושלים. מדובר בתוואי של 14 ק"מ שמחבר בין גבעת זאב להר הרצל, עם קיבולת אפשרית של כמה מאות אנשים לכל נסיעה. חברי כנסת דרשו תשובות לשאלת בדיקת החום או הגבלת התפוסה שם, כאשר במהלך הישיבה התברר במענה לשאלת ח"כ תמר זנדברג שפחות מ-5% מהנוסעים בתחבורה הציבורית ברחבי המדינה עוברים בדיקת חום לפני העלייה לאמצעי התחבורה, ובעוד שברכבת ישראל כל נוסע נבדק בכניסות, במסלולי האוטובוסים אף אחד לא יכול לוודא האם אדם עם חום עלה לנסיעה. עוד התחוור שלמדינה אין פתרון למצב, והיא מטילה את חובת הבדיקות על חברות האוטובוסים. ככל שהנתון נכון, משמעות הדבר שייתכן שלמרות הגבלות הנסיעה בתחבורה הציבורית, ברוב הנסיעות אין אפשרות למנוע או לנטר כניסה של אדם עם חום לאוטובוס.
לגבי קיבולת הנוסעים ברכבת הקלה בירושלים ועדת הכנסת אישרה את התקנות, רק לאחר שמנכ"ל משרד התחבורה הנכנס עופר מלכה הבטיח להחיל מנגנון שימנע תפוסה של מעבר ל-65% מכמות הנוסעים. לטענתו, המשרד ידרוש מהזכיין לדלג על תחנות במהלך המסלול באם יש יותר מדי אנשים בכל קרון. עוד סיפר מלכה שרק ב-700 מתוך כ-8,000 אוטובוסים הוצבו מחיצות בין הנהג לנוסעים, זאת בשל מגבלות של ייצור מקומי.
ארגון נהגי האוטובוסים בישראל מבית ההסתדרות הלאומית מסר בתגובה לדברים: "שוב אושרו תקנות שישומן בשטח אינו אפשרי. אין שום סיכוי לשמור על ריחוק חברתי באוטובוסים ואין לנהגים כל סמכות מפורשת לגבי המשך הנסיעה בזמן חריגה בכמות הנוסעים. אנו פונים שוב למשרד התחבורה כדי שיקבע נהלי עבודה ברורים ולא ישאיר את ההחלטות לשטח. מציאות מעין זו גורמת ברוב המקרים לאירועי אלימות קשים כנגד ההנהגים. שוב הוכח כי נהגי האוטובוסים נזרקים מתחת לגלגלים".