בלעדי לכלכליסט
בגלל הקורונה: יבואני הרכב רוצים להכניס לישראל מכוניות שתקן הזיהום שלהן יתיישן
על פי החוק הקיים, ייאסר על יצרני הרכב למכור החל מינואר מכוניות בתקן הזיהום הנוכחי. הבעיה: בגלל הקורונה המכוניות שנושאות את תקן הזיהום של 2021 לא יגיעו לישראל בזמן, אלא רק אלה עם תקן הזיהום הישן שתוקפו יפוג
הקורונה יוצרת לעתים מצבים חריגים גם במונחי ענף הרכב הישראלי, כך עולה מתכתובות חריגות בין נציגויות של מספר יבואני רכב ובין משרד התחבורה. במסגרת התכתובות מבקשים יבואני הרכב להכניס לישראל בשנה הבאה מכוניות בתקן זיהום שתוקפו יפוג ב-31 בדצמבר השנה, כלומר יבואן לישראל יהיה אסור על פי חוק.
- המס על מכוניות חדשות גבוה, אבל לרוכשים אין אלטרנטיבות
- ירידה של 52% במסירות רכבים חדשים בחודש מאי לעומת 2019
- הצגת מתווה המס הירוק על מכוניות חדשות תידחה לאוגוסט
זאת ועוד: החוק הישראלי קובע כי מדינת ישראל פועלת בהתאם לכללי התקינה האירופית למכוניות. התקינה האירופית היא מכלול נרחב של חוקים וכללים שאחד החשובים בהם הוא תקן זיהום אוויר אשר נקרא "יורו".
תקן יורו מתעדכן מדי מספר שנים באופן שתמיד הופך את המכוניות לנקיות יותר. תקן הזיהום הנוכחי אשר תקף באירופה וגם בישראל נקרא יורו 6 D. תקן יורו 6 D יוחלף ב-31 בדצמבר בתקן חמור יותר והמשמעות היא שברחבי אירופה אסור יהיה למכור יותר מכוניות בתקן זה, ומכיוון שבישראל פועלים לפי התקן האירופי, אזי בישראל יהיה אסור למכור מינואר הקרוב מכוניות בתקן זה.
עם זאת, בגלל הקורונה נוצר מצב חריג: החוק הישראלי מתיר ליבואני הרכב להחזיק במכוניות במשך 12 חודשים לפני רישום של המכונית לתנועה בכבישי ישראל, אך בכל מקרה, מכוניות בתקן יורו 6 D לא יורשו להיכנס לישראל אחרי ה-31 בדצמבר.
כך נוצר מצב שבו מספר יבואני רכב הזמינו מראש מיצרני הרכב מכוניות בתקן יורו 6 D כבר לפני מספר חודשים – אך בגלל הקורונה חלו שינויים הן ביכולות הייצור של היצרנים והן ביכולותיהן של חברות הספנות הגלובאליות לשנע את המכוניות לישראל בזמן.
לכן, לפי הערכות, צפויות להגיע לישראל דווקא במהלך ינואר אלפי מכוניות שאינן עומדות בתקן הזיהום של 2021, משמע אסור להן להיכנס לישראל ויבואני הרכב יהיו חייבים להחזירן לחו"ל או לקבלן בישראל ולהשמיד אותן. לעת עתה נושא זה נמצא בדיונים בין משרד התחבורה ליבואני הרכב.
ממשרד התחבורה נמסר: בקשתם של יבואני הרכב התקבלה במשרדנו ונמצאת בבחינת אגף הרכב