יבואני הרכב מדביקים באיטיות את קצב המכירות שרשמו בשנה שעברה
לפי נתוני רשות המסים, באוגוסט 2020 יובאו ארצה 18,225 כלי רכב פרטיים - עלייה בפועל של 15.1% ביחס לאוגוסט 2019, אך כזו שמקורה בעיקר במתווה המס על המכוניות ההיברידיות שנכנס לתוקף באפריל 2019 - והוביל לייבוא מוגבר בחודשים מאי, יוני ויולי של אותה שנה, וכך גם לצניחה בנתוני אוגוסט
שוק הרכב הישראלי ממשיך למראית עין בצמיחה, אך המצב בפועל מעיד רק על הדבקה איטית של קצב המכירות של אשתקד; כך עולה מנתוני יבוא הרכב שמפרסמת היום (ב') רשות המיסים.
- לקרוע את מדבריות דובאי עם שלמה ארצי ברדיו
- בזכות האוטו-טק: ישראל התקבלה לארגון העולמי של יצרני הרכב
- התרעת עייפות ומניעת שכחת ילדים: אלה מערכות הבטיחות שיקבלו זיכוי מס החל מ-2021
בחודש שעבר נמסרו בישראל כ-20 אלף מכוניות חדשות - עלייה קלה לעומת אוגוסט 2019. כעת חושפת רשות המיסים את נתוני יבוא הרכב, לפיהם באוגוסט 2020 יובאו ארצה 18,225 כלי רכב פרטיים. בפועל מדובר בעלייה של 15.1% ביחס לאוגוסט 2019, אז יובאו לישראל 15,836 מכוניות חדשות. בסך הכול, בחודשים ינואר עד אוגוסט השנה יובאו לישראל 120,548 מכוניות חדשות, נתון אשר מציג ירידה של לא פחות מ-33% ביחס ל-180,409 מכוניות שיובאו לישראל במהלך 8 חודשי השנה הראשונים של 2019.
כאמור, על פניו מדובר ב"קאמבק" של יבוא הרכב, אך בפועל המצב מורכב בהרבה. בדומה לנתוני מסירות הרכב החדש, גם כאן הסיבה העיקרית לזינוק כביכול ביבוא אינה התנפלות של ישראלים על מכוניות חדשות אלא דווקא מדיניות רשות המיסים: בשנה שעברה באפריל נכנס לתוקף מתווה המס העדכני על המכוניות ההיברידיות, כלומר מכוניות היברידיות שיובאו לישראל אחרי אפריל 2019 היו יוקרות יותר. מטבע הדברים, יבואני הרכב מיהרו להצטייד במכוניות היברידיות עד אפריל 2019 ולמסור אותן ללקוחות במהלך מאי, יוני, יולי ואוגוסט. כלומר, לא היה צורך לייבא מכוניות חדשות לישראל באוגוסט 2019, מס שמסביר את נתון היבוא הנמוך של אוגוסט אשתקד אשר גורם לנתון היבוא של אוגוסט השנה להיראות כזינוק. מעבר לכך, באוגוסט אשתקד, בדומה לרוב המשק, גם מתקני הכנת הרכב והפריקה של יבואני הרכב שבתו מפעילות בגלל החום ובגלל החופשות, מה שגרם ליבואנים מלכתחילה לדאוג לקבל מעט מכוניות באוגוסט 2019.
בענף הרכב עצמו מתמודדים כעת עם שינוי מס נוסף: ב-1 בינואר יכנס לתוקפו מתווה חדש של המס הירוק אשר צפוי לייקר חלק ניכר מהמכוניות העממיות. לצד זאת צפוי גם מס הקנייה על מכוניות היברידיות לזנק מ-45% ל-50% במסגרת עדכון אוטומטי. המשמעות של מהלך זה היא "מרתון יבוא" רכב שיחל בחודש הבא וימלא את קופת המדינה, אלא שהרכבים – כ-30 אלף לפי הערכות בענף - ימסרו ללקוחות רק בשנה הבאה.