בלעדי לכלכליסט
תנועה שקשורה לאהוד ברק עותרת נגד החוק לדחיית הדד־ליין לתקציב המדינה
ב"אחריות לאומית" יוצאים נגד הפשרה בין הליכוד לכחול לבן במסגרתה נדחה בחקיקה הדד־ליין לאישור התקציב ל־2020 לסוף השנה, וה־11 מיליארד שקל ששר האוצר יוכל לחלק ללא פיקוח
אהוד ברק נגד בנימין נתניהו: לכלכליסט נודע כי תנועת "אחריות לאומית", הקשורה לראש הממשלה לשעבר ברק, צפויה לעתור היום לבית המשפט העליון, נגד הממשלה, שר האוצר, היועץ המשפטי לממשלה, הכנסת וועדת הכספים, בדרישה לבטל את החוק שקובע כי הכנסת תפוזר אם תקציב המדינה לשנת 2020 לא יאושר עד 23 בדצמבר השנה, ובמקביל מאפשר לשר האוצר לחלק 11 מיליארד שקל מתקציב המדינה, באישור ועדת הכספים.
- כץ ניסה לנפח תקציבים כדי להשאיר עודפים פיקטיביים לחלוקה
- פלוג: "לאי אישור התקציב יהיו השלכות הרסניות"
- דחיית התקציב: המזימה הזדונית של נתניהו וכץ הצליחה חלקית
כזכור, הליכוד וכחול לבן הגיעו לפני כשבוע לפשרה במסגרתה אישור תקציב המדינה ל־2020 ידחה לסוף השנה, וזאת כדי למנוע את פיזור הכנסת והליכה לבחירות נוספות. בפרק הזמן הזה, כפי שקרה למעשה מתחילת השנה, מתנהלת המדינה עם תקציב המשכי שמתבסס על תקציב 2019 חלקי 12 חודשים.
התנועה שמצהירה כי היא פועלת לקידום ערכי מגילת העצמאות ועקרונותיה, קשורה בדרך כזו או אחרת לברק, מתנגד קולני לראש הממשלה נתניהו ולממשלת האחדות הנוכחית. מקורבים לברק הקימו את התנועה - חברה לתועלת הציבור, לפני כשלוש שנים. מי שרשם אותה הוא עו"ד אושי אלמליח, שהיה בעבר יועצו של ברק וניהל את מפלגת העצמאות בראשה עמד ברק.
עו"ד גלעד ברנע המייצג את "אחריות לאומית" טוען כי "הממשלה פעלה במחטף באופן הפוגע אנושות בדמוקרטיה ובהליכי ניהול תקציב המדינה, זאת באמצעות יצירת 'צ'ק פתוח' של 11 מיליארד שקל לחלוקה ללא שקיפות, ללא שיתוף הציבור, ללא תבחינים ובלי עמידה בכללי שוויון בסיסיים, ובעיקר כדי לרצות צרכים קואליציוניים. זה לא חוקתי ולא שוויוני ולכן פנינו לביהמ"ש על מנת לקבוע שיש לבטל את הפעולה הזאת".
בפתיח לעתירה נגד ההסכם, צוין כי "ממשלה במדינה דמוקרטית פועלת ומממנת את הוצאותיה ופעולותיה מכוחו של תקציב מדינה. התקציב היא הביטוי החוקתי החקוק של סמכותה היסודית והבסיסית של הכנסת לקבוע לממשלה את סדרי העדיפויות, יעדי פעילותה והסכומים שהיא רשאית להוציא לשם הגשמתם. ממשלת ישראל פועלת מזה כשמונה חודשים ללא תקציב מדינה מאושר - זאת עקב רצף מערכות הבחירות שהתרחש - ומימונה נעשה מכח 'תקציב המשכי'. במהלך חקיקת התיקון לחוק יסוד: הכנסת, שעבר בשבוע שעבר, ואשר האריך את המועד לפיזור הכנסת אם לא אושר תקציב, ונוכח צרכים קואליציוניים, הוכנסה לתיקון החוק הוראה שעה המשנה את הוראת סעיף 3ב לחוק יסוד: משק המדינה ויוצרת מעין פנקס צ'קים על החלק שאיננו בגדר תקציב, בסך של 11 מיליארד שקל שהכנסת איפשרה לממשלה להוציא - ללא איתור צרכים, קביעת סדרי עדיפיויות וללא כל התוויה באשר ליעוד הכספים וסכומי ההוצאה. המגבלה היחידה שנקבעה היא כי הוצאת הכספים תעשה על פי 'תכנית מפורטת' ששר האוצר יביא לאישור הממשלה וזו תביא לאישור ועדת הכספים של הכנסת עד ליום 13 בספטמבר 2020. כן נקבע כי כל עוד לא אושרה התכנית האמורה לא ניתן יהא להוציא כספים מכוחה".
בתנועת "אחריות לאומית" טוענים כי הוראת השעה הנוכחית לא עומדת במבחן החוקתי, בהיותה שימוש לרעה בתיקון לחוק יסוד, ולכן לא נהנית ממעמד חוקתי על־חוקי משום שהיא פוגעת בעיקרון היסוד החוקתי, לפיו הממשלה מחויבת לפעול באמצעות תקציב מדינה מפורט שיקבע בחוק של הכנסת.
לחילופין, מבקשים בתנועה, להכפיף את הוראת השעה האמורה למגבלות והוראות תהליכיות ומהותיות, שנועדו להבטיח כי הכספים האמורים יוקצו על בסיס איתור צרכים, קביעת סדרי עדיפויות, והקצאה כספים על בסיס שיהא שוויוני וענייני ובאופן שיבטיח מעורבות ציבורית ושקיפות.