"כניסת תיירים דרך נתב"ג תהיה גיהנום"
כך אמר יוסי פתאל, מנכ"ל מארגני התיירות הנכנסת בישראל, בביקורת חריפה על הנהלים שאושרו היום בוועדת הכלכלה בנושא כשירות ענף התעופה. יו"ר איגוד הטייסים מידן בר: "רוב הטייסים איבדו את כשירותם, והתנעתה לוקחת זמן"
גם אם מחר ייפתחו השמיים לחלוטין, ענף התעופה בישראל אינו ערוך לחזרה לפעילות סדירה. כך עולה מדיון בנושא כשירות ענף התעופה, שנערך היום (א') בוועדת הכלכלה של הכנסת. בדיון נחשף כי פעילויות רבות שנדרשות מתוקף תקנות בינלאומיות של הענף, שמצריכות הכשרות תקופתיות של עובדים - מטייסים ועד עובדי שירותי קרקע - לא התבצעו משום שהעובדים בחל"ת. יידרשו חודש-חודשיים כדי להכשיר את העובדים האלה מחדש.
- עובדי רשות שדות התעופה יקבלו שכר עד ספטמבר - גם אם לא יעבדו
- על רקע הקורונה: רק 2,300 כניסות של מבקרים במאי
- נתב"ג בשגרה החדשה: כניסה לשדה ללא מלווים, הצ'ק אין - מהבית
בעקבות כך קרא יו"ר הוועדה יעקב מרגי לגורמים בענף - רשות שדות התעופה, חבורת התעופה, חברות שירותי הקרקע - לקיים דיון כבר בימים הקרובים בנושא ההיערכות לפתיחת השמיים.
נציג מטעם חברות שירותי הקרקע בנתב"ג אמר בוועדת הכלכלה כי "מרבית העובדים בענף בחל"ת, ואנחנו מתקשים להחזירם. כדי להניע את תעופה בארץ היום, צריך היה להחזיר את האנשים חודש-חודשיים קודם לכן, לקבל את ההכשרות. יש לנו כרגע מעט עובדים מועוסקים. מבחינת המוטיבציה של העובדים – הם מעדיפים חל"ת. המצב הוא שיש עובדים שנמצאים בבית, ואי-אפשר להביא אותם לעבור הכשרות. יש אובדן של כשירות מקצועית, שיקשה על חזרה לפעילות. אנחנו, כחברת שירותי קרקע, לא יכולים להוציא את העובדים מחל"ת לצורך ההסמכות בלבד. אני אשבור להם את החל"ת . אם חברות הקרקע לא יכולות להחזיר עובדים מחל"ת, הרי שבעוד חודש-חודשיים נמל התעופה עלול לא לתפקד".
יו"ר איגוד הטייסים מידן בר אמר כי "טייס עושה בשגרה, מדי חצי שנה, חידוש רישיון ובחינה מחדש. בגלל השבתת הטיסות, רוב הטייסים איבדו את הכשירות שלהם, והתנעתה לוקחת זמן. היום זה לא פשוט לעשות סימולטור, הנחוץ להכשרה. אין סילמולטור בארץ, וכל הכשירות בסימולטור מתבצעת בחו"ל. אנחנו עושים את זה באמסטרדם, ולא פשוט היום לטוס לשם. לדברי בר, "היום היו בנתב"ג 20 טיסות, רק אחת מהן של חברה ישראלית - ישראייר. אנחנו צריכים לעודד את חברות התעופה להתחיל פעילות מיד. אנחנו מייצרים נזק לישראל בכך שאין לה עצמאות תעופתית ".
בתוך כך חשף נציג אלעל כי החברה לא תחזור ללוח הזמנים הסדיר של הטיסות, עד שלא יושלם מתווה הסיוע מהמדינה - כלומר, הנפקה וקבלת הלוואה בערבות מדינה. זאת אף שבשבוע שעבר הכריזה אלעל על חזרה לטיסות ב-21 בספטמבר. לדברי אותו נציג, מדובר רק בטיסות מטען.
גם ירון אמזלג, מנכ"ל ארקיע שמושבתת לחלוטין, לא התחייב לתאריך: "ארקיע כרגע מכוונת לחזור לקראת חגי תשרי, אבל אין הבטחה של 100% לכך. אנחנו בישורת האחרונה עם המדינה, ויש עדיין הסכמים קיבוציים שצריך לחתום עם העובדים".
ועדת הכלכלה אישרה בישיבתה את החוק שדחה את השבת כספי כרטיסי הטיסה לנוסעים שטיסותיהם בוטלו עד 1 באוקטובר. התיקון הזה חל רק על חברות תעופה שמחזורן הכספי ירד ב-70% ברבעון השני של השנה לעומת הרבעון המקביל.
"כניסת תיירים דרך נתב"ג תהיה גיהנום"
"הכניסה לישראל דרך נמל התעופה בן גוריון תיהפך לגיהנום עבור תיירים", כך אמר יוסי פתאל, מנכ"ל מארגני התיירות הנכנסת בישראל, בביקורת חריפה על הנהלים שאושרו היום בוועדת הכלכלה, לגבי הדרישות מתיירים בהגיעם לישראל. לדבריו, הבירוקרטיה בישראל לא תעמוד באתגר של המערכת החדשה לקליטת מידע, שאותה מקים משרד הבריאות. מדובר בפרטים שאותם יצטרך תייר, המבקש לבקר בישראל, למלא באתר משרד התיירות לפני טיסתו לכאן. פתאל התריע מפני תקלות שעלולות להיות בהעברת המידע הזה בזמן למערכת הקיימת של רשות האוכלוסין, המופקדת על הכניסה והיציאה בנמלי ישראל.
לדברי פתאל, ועדת הכלכלה לא הביאה בחשבון את ההשלכות התפעוליות של המערכת הזו. "במקום לדבר עם משפטנים, היו צריכים לדבר עם מומחים בתנועת נוסעים. זה ייצור פקקים מטורפים בכניסה לישראל. לפני הקורונה עמדו שלוש שעות בשדה התעופה - עכשיו זה יהיה גיהנום.
בשיחה עם "כלכליסט" אמר פתאל: "זו החלטה שגויה לדרוש מהתייר למלא פרטים במערכת חדשה. למה לא לאחד את שתי המערכות, או ישירות למלא במערכת של האוכלוסין ולמנוע תקלות במעבר? התייר נדרש למסור הצהרות בריאות, מספר טלפון סלולר , מיקומו בישראל , כתובתו בחו"ל ואישורי בדיקות רפואיות, ועדיף היה להכניס את זה ישר למערכת של רשות ההגירה".