בלעדי לכלכליסט
דוראד ועידן עופר קיבלו אישור לבניית תחנות כוח נוספות
למרות התנגדות המשרד להגנת הסביבה, הוועדה הארצית לתכנון ובנייה אישרה הקמתן של שתי תחנות כוח פרטיות חדשות, האחת של OPC בשליטת עידן עופר והשנייה של דוראד, שמוחזקת בעקיפין על ידי המדינה
הוועדה הארצית לתכנון ובנייה, בישיבתה כוועדת התשתיות הלאומיות (ות"ל) אישרה לקדם הקמת שתי תחנות כוח פרטיות חדשות, האחת של חברת OPC בשליטת עידן עופר והשנייה של חברת דוראד, שמוחזקת בעקיפין על ידי המדינה. לגבי שתי התחנות קבעה הוועדה כי "מדובר בתוכנית שתתרום למימוש חלקי של יעדי הממשלה".
- הקורונה וירידת תעריף החשמל חתכו את ההכנסות של תחנות הכוח הפרטיות
- יצרני החשמל הפרטיים מבקשים להאיץ מכירה למשקי הבית
- OPC וקרן נוי במו"מ לרכישת תחנות כוח בחצי מיליארד דולר
מפרוטוקול הישיבה, שהגיע לידי "כלכליסט", עולה שהוועדה דנה ביום חמישי האחרון בהקמת קו הולכת חשמל מנצרת לאלון תבור ובקידום תוכניות להקמת תחנות כוח פרטיות - הרחבת הייצור של דוראד, הרחבת הייצור של חברת OPC בשליטת עידן עופר והקמת תחנת כוח חדשה באזור ראש העין (קסם).
OPC ביקשה להרחיב את הייצור בתחנת מישור רותם. החברה מפעילה תחנת כוח במפעלי נייר חדרה ויש לה תוכניות להקמת יחידות נוספות בהן תחנות קטנות בחצרות מפעלים. עידן עופר כבעל שליטה זכה בעבר להתייחסות ספציפית של ועדת הריכוזיות בנוגע למספר תחנות הכוח שהוא מחזיק והוא נדרש למכור אחזקות בתחום התקשורת כתנאי התרחבות בעסקי האנרגיה. הוועדה אישרה לקדם הקמה ותכנון של תחנת כוח בהספק של 530 מגה ואט, צמוד לתחנה במישור רותם.
לגבי דוראד, מדובר בתוכנית להקמת תחנת כוח שנייה. דוראד מפעילה מ־2014 תחנת כוח פרטית בהספק של כ־850 מגה וואט שהוקמה על אדמות קצא"א באשקלון. הוועדה אישרה לקדם את התוכניות להרחבת הייצור ב־650 מגה וואט (כ־5% מכוח הייצור המלא של חברת החשמל). נציגת המשרד להגנת הסביבה ונציג ארגון הגג של הארגונים הירוקים ניסו להתנגד והניחו הצעה נגדית לפיה אם עוד 3 שנים ההקמה של התחנה לא תתקדם, מוסדות התכנון יעדכנו את נחיצותה, אולם ההצעה נדחתה. גם כאן קבעה הוועדה כי "מדובר בתכנית שתתרום למימוש חלקי של יעדי הממשלה.
דוראד מוחזקת ב־37% על ידי קצא"א (קו צינור אילת אשקלון) הישנה, שמפוקחת על ידי המדינה. לכן, כשהמדינה מאשרת הקמתה של תחנת כוח, היא מאפשרת לעצמה להרחיב את הייצור. כמו כן הקמת התחנה החדשה תאפשר למדינה למקסם את רווחיה כאשר תחליט למכור את חלקה בדוראד מפני שהרוכש יקבל לא רק תחנה פעילה עם לקוחות קיימים, אלא גם תחנה שנייה בבנייה.
לגבי הקמת תחנת חדשה באיזור ראש העין לא התקבלה החלטה.