משבר הקורונה
כשנרד לממוצע של 90 נדבקים ביום, השמיים ייפתחו באמת
מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, אישר מתווה תעופה שלפיו מדינה ירוקה תוגדר ככזו שבה ישנם 5־10 נדבקי קורונה ביום ביחס למיליון תושבים. בתרחיש כזה תחתום ישראל על הסכמים עם מדינות ירוקות אחרות, שיפטרו את הבאים והשבים מבידוד
מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, אישר אתמולאת מתווה התעופה למדינות ירוקות, שבהן רמת תחלואה נמוכה.
- שינוי מדיניות: השבים ממדינות "ירוקות" לא יחויבו בבידוד
- מסתמן: ישראלים שיחזרו ממדינות ירוקות - יישהו בבידוד חמישה ימים בלבד
לפי המודל, מדינה ירוקה היא כזו שמספר החולים החדשים השבועיים בממוצע ליום הוא חמישה עד עשרה לכל מיליון תושבים (בישראל המספר עומד על יותר מ־200 לעומת 1.29 במרס אחרון); מספר בדיקות PCR יומי ממוצע בשבועיים האחרונים עומד על 550 לכל מיליון תושבים (כדי שישראל תעמוד בקריטריון יש צורך בביצוע של כ־5,000 בדיקות ביום, וזה אכן מתקיים); מספר החולים הפעילים בממוצע בשבועיים עומד על 700 לכל מיליון; ישנה מדיניות ריחוק המחייבת חבישת מסכה, ריחוק פיזי ונוהלי היגיינה; והנתונים לגביה הם אמינים ואיכותיים והיא מוכנה לשתף את ישראל בנתונים אלו. אלא שבסעיף זה יש בעיה, שכן מחברי המודל המוצע מתריעים כי אין הלימה בין הקריטריונים של ישראל לאלו של האיחוד האירופי ומדינות נוספות. מלבד זאת, לא ברור איזו מדינה תרצה לקבל תיירים מישראל, שבשבוע שעבר דורגה במקום השישי בעולם במספר הנדבקים החדשים.
על־פי מתווה התעופה שאושר, מי שישוב ממדינות ירוקות לא יחויב בבידוד החל מ־16 באוגוסט. רשימת המדינות הירוקות תיקבע על ידי צוות ממשרדי הבריאות, התחבורה והחוץ על פי שיקולים בריאותיים ונוספים, היא תפורסם ב־6 באוגוסט באתר משרד הבריאות ותתעדכן אחת לשבועיים.
עוד נודע כי כל הנוסעים יחויבו למלא הצהרת בריאות מקוונת באתר האינטרנט של משרד הבריאות טרם כניסתם לטרמינל בישראל או עלייתם למטוס בחו"ל. כדי למנוע הדבקה הן בנמלי התעופה בישראל והן בטיסה עצמה גובש תו כחול לשדה תעופה ותו כחול לכלי טיס שתכליתו למנוע הדבקה. בין היתר נקבעו מרחקים בין המושבים, והוחלט על הגשת מזון סגור הרמטית עם ניילון ועל עטיית מסכות במהלך הטיסה.
מתווה המדיניות שעוסק בטיסות ממדינות אדומות לא אושר, ולכן מי שחוזר ממדינה אדומה יחויב בבידוד של 14 יום. בשלב מאוחר יותר ייבחן המודל שוב. לפי מודל זה, כל מי שישוב ממדינה אדומה חייב לבצע שתי בדיקות: אחת 72 שעות לפני ההמראה במדינה האדומה ואחת 5 ימים אחרי נחיתתו בנתב"ג, לאחר ששהה בבידוד בימים אלה. המתווה מבוסס על מחקר שלפיו ההסתברות הנמוכה ביותר לקבל תוצאה שלילית שגויה מתקבל בהפרש של 8 ימים. זו הסיבה שהצוות התנגד נחרצות להקים מעבדה בתוך שדה התעופה.
גורמים המעורים בפרטים מסרו ל"כלכליסט" כי מי שדוחף להקמת מעבדה כזו הם גופים עסקים שצפויים לגרוף רווח (הבדיקות יהיו בתשלום ובמימון פרטי), אבל זה לא ישרת את האינטרס הציבורי למנוע כניסת חולי קורונה. הצוות הדגיש כי אימוץ המתווה הזה ידרוש ממשרד הבריאות להקצות חלק מהבדיקות היומית שלו לשבים מחו"ל, דבר שמצריך תכנון מראש.
המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, נערך לפתיחת השמים, ואתמול הוא בישר בדיון הוועדה לענייני ביקורת המדינה שחלק מהשבים ארצה לא יצטרכו לשהות בבידוד. לפי גרוטו, המשרד יאשר בקרוב מתווה חדש במסגרתו נוסעים המגיעים ממדינות ירוקות, כמו גרמניה צרפת ויוון, לא יידרשו לבדיקת קורונה או לבידוד.
למרות זאת, ברשות שדות התעופה סקפטיים לגבי היישום של הדברים, בין היתר מפני שאין מספיק בדיקות קורונה כדי שאלה ייערכו בנתב"ג. כמו כן נטען כי התו הכחול לענף יביא לירידה מ־48 המראות ונחיתות בשעה ל־18 בלבד. ובכל מקרה הבעיה העיקרית היא שלישראלים בעלי דרכון ישראלי בלבד עדיין אסור להיכנס למדינות ירוקות.
בינתיים כל הישראלים הטסים לרוב מדינות האיחוד האירופי הם בעלי דרכון כפול, ורובם לא יכולים לטוס לשם מישראל. אפשר גם לראות בנתב"ג ישראלים מחזיקי דרכון ישראלי, הטסים למדינות "אדומות" כמו ארה"ב (בטיסות ישירות) וטורקיה וכן ישראלים הטסים לקנדה.
גורם בענף התעופה אמר ל"כלכליסט": "כרגע יש כמה נקודות אור, אבל נראה שעד שלא תרד רמת התחלואה אצלנו, רוב המדינות לא יאשרו לנו כניסה".
רונן קרסו, מנכ"ל איסתא: "הבעיה היא איתנו. אנחנו מדינה עם שיעור הדבקה גבוה. לעשות בדיקת קורונה ב־900 שקל ואז להיכנס לבידוד בחזרה – הופך את הטיסות ללא כל כך אטרקטיביות.
נכון לרגע זה ההצהרה של פרופ' גרוטו ריקה מתוכן, כי רוב הישראלים לא יכולים לטוס למדינות ירוקות. גם הטיסות לא בתדירות גבוהה. החברות לא הרימו טיסות חדשות עם ההצהרה. אנחנו מקווים שזה עניין של ימים עד שיצטרפו עוד מדינות שיסירו את ההגבלה על ישראלים".