פרסום ראשון
משרד התחבורה עוד לא אישר פינוי בכוח, בנת"ע לא יודעים מה לעשות בכפר שלם
חברת נת"ע דיווחה שהשלימה פינוי בהסכמה של עוד שני נכסים בכפר שלם, בתוואי הרכבת הקלה, אולם שלחה מכתב בהול למנכ"ל משרד התחבורה עופר מלכה, ובו ביקשה הנחיות בנוגע לפינוי בכוח: "אי בהירות מצד משרד התחבורה בנוגע למימוש הליך הפינוי בתחילת אוגוסט"; מ' התחבורה: "מבקשים למצות את כל האפשרויות להגיע להבנות עם כלל תושבי כפר שלם"
חברת נתיבי תחבורה עירוניים (נת"ע) דיווחה היום (ד') שהיא מתקדמת לקראת פינוי הבתים בתוואי הקו הסגול של הרכבת הקלה במטרופולין תל אביב, והיא השלימה פינוי בהסכמה של עוד שני נכסים בכפר שלם. "התושבים בשני הנכסים, אב ובנו, חתמו על הסכם עם נת"ע במסגרתו יקבלו דמי הסתגלות. הפינוי התבצע ללא הפרעה ובשיתוף פעולה", אמרו שם.
- שלמה? סלמה? שלם? של מי הכפר הזה? סיפורו של כפר שלם בת"א
- לקראת הקמת הקו הסגול: החל פינוי תושבים בכפר שלם
- רגע לפני חילופי השרים: אושר מתווה הפיצוי לתושבי כפר שלם
אולם בצד המהלך המוצלח, נת"ע שלחה היום מכתב בהול למנכ"ל משרד התחבורה עופר מלכה, שם היא מבקשת ממנו לקבל הנחיות לגבי הפינוי הפחות חביב שמתוכנן שם, כלומר פינוי בכוח תוך שימוש במשטרת ישראל ובכוחותיה.
במכתב שנשלח למלכה, ובו מכותבים בכירי משרד התחבורה, נת"ע ואגפי החשב הכללי ואגף התקציבים שבמשרד האוצר, מציינת נת"ע שקיימת "אי בהירות מצד משרד התחבורה בנוגע למימוש הליך הפינוי בתחילת אוגוסט". לטענת נת"ע היא נערכה להליך הפינוי כוללת תיאום עם משטרת ישראל והתקשרות עם מספר רב של ספקים ונותני שירותים".
בנת"ע מזהירים ש"ככל שנת"ע תקבל הנחיה לדחיית המועד המתוכנן למסירת החזקה במקרקעין המופקעים, עבודות הקבלן האזרחיות על הקו הסגול ועבודות המערכות ידחו, וזה עלול להביא לדחייה בהפעלת הקו הסגול ולעלויות תקציביות נוספות לרבות תשלומים חריגים וגבוהים עקב עיכובים ולביקורת ציבורית מיותרת",
בחברה מחדדים שעלות הפינוי כוללת התקשרויות עם חברות הובלה, אבטחה, שמאות כך שנת"ע "תאלץ לשלם סכומים מיותרים שנאמדים במאות אלפי שקלים. נת"ע אינה יכולה לבזבז כספי ציבור", ולכן השורה התחתונה היא שהחברה "חוזרת ומבקשת להימנע מדחיות נוספות של המועד לשם ביצוע הליכי הפכה וההפתעה ופינוי המקרקעין בסיוע משטרה".
מבקשים למצות האפשרויות להגיע להבנות עם התושבים
ממשרד התחבורה מסרו בתגובה שהם "מבקשים למצות את כל האפשרויות להגיע להבנות עם כלל תושבי כפר שלם בהתאם לדרכים החוקיות העומדות בפניו. בימים הקרובים, תתקיים פגישה עם שרת התחבורה, תושבי כפר שלם שטרם חתמו, נציג היועץ המשפטי לממשלה, נציגי רמ"י, ונציגי נת"ע. בכוונת השרה להביא לפינוי מוסכם של תוואי המסילה בכפר, אולם ברור שתוואי המסילה יפונה בקרוב ולכן עדיף שיפונה בהסכמה. מעבר לרצון להגיע להסכמות, השרה מודעת לעת הנוכחית ומבקשת להימנע מפינוי בכוח וחיכוך בין התושבים לגורמי האכיפה בימי קורונה. משרד התחבורה יעשה הכל כדי להגיע להבנות ולבצע את הפינוי בלוחות הזמנים שנקבעו. במידה ותידרש דחייה, היא תהיה מינימלית ולא תשפיע או תפגע בלוחות הזמנים של הקו הסגול".
כזכור, במאי 2020 אושר מתווה פיצוי שמציע לכל משפחה הוא עד ל-1.7 מיליון שקל למשק בית. כזכור, עם השלמת הפינוי חברת נת"ע אמורה לתפוס את השטח שיתפנה שם לטובת קידום קו רכבת חדש (הקו הסגול, שמחבר בין תל אביב ליהוד-מונוסון).
זהו הקו השלישי בגוש דן, ולפי נתוני נת"ע הוא אמור להימתח על פני 29 ק"מ, עם קיבולת הסעה של כ־60 מיליון איש בשנה. עלות הקמתו נאמדת בכ־9 מיליארד שקל, והפתיחה הלא רשמית מתוכננת ל־2027.
הקו החדש אמור להצטרף בעתיד לשני קווי רכבת אחרים, אחד שנמצא בבנייה מתקדמת (הקו האדום - פ"ת, ת"א ובת ים), והקו הירוק (חולון עד הרצליה ודרך ת"א) שייפתח בסמוך למועד ההשקה של הקו הסגול. שלושת הקווים אמורים ליצור באמצע העשור הנוכחי רשת הסעת המונים מודרנית, כאשר ב-2030 יצטרף אליו פרויקט המטרו התת קרקעי שיחבר 22 רשויות במרכז ובשרון.